3.392 lest ·
39 svar
3k lest
39 svar
Brannmur mot den ene naboen.
Takk for info!Dowser4711 skrev:
Dobbeltsjekk at det ikke allerede er en brannvegg på loftet først.
I 1997 skjedde det en stor rekkehusbrann i Trosa som decimerade et ganske stort område.
Etter det ble det innført etter sjeldenhet retroaktive regler for brannsikkerhet i rekkehus.
Dvs, uansett når huset er bygget, uansett om det har blitt bygget om eller ikke så *skal* man ha satt inn en brannbeskyttelsesvegg på loftet for mer enn 20 år siden.
Det ble gjort ganske omfattende inspeksjoner landet rundt etter det der og det burde være veldig vanskelig å ha kommet unna det kravet for tidligere eiere.
I samband med brannsikkerhetsinspeksjon fra feier osv. skal det også oppdages og det er en bot forbundet med det hele, så å si at man har brannsikker luke og røykvarsler er ikke nok.
For øvrig så er jo de fleste regler omkring brannsikkerhet bare forbundet med nybygging og ombygging, dvs dine vegger i huset har nok bare krav på seg til å få bedre brannsikkerhet neste gang du renoverer.
*Men* det er ikke primært for å oppfylle regler og slippe bøter man bygger brannsikkert, det er for å redde din families liv og eiendom i tilfelle det brenner hos naboen, så det er veldig dumt å spare inn på.
Det finnes tydeligvis en brannvegg montert på loftet mot min venstre nabo.
Derimot mangler det brannvegg montert mot min nabo, høyre side, på loftet.
Tror ikke de utbedrer eldre leiligheter, senest i mars brant en rekke ned rett utenfor sthlm, brant opp som en fyrstikk🔥Dowser4711 skrev:
Da høres det ut som at du og naboen til høyre sammen bør ta og utbedre det snarest.W Wisiano skrev:
Er naboen motvillig til å ta sin del av ansvaret kan du alltid be brannvesenet komme forbi og gjøre en inspeksjon og komme med en pålegg.
Men, om du er nyinnflyttet så er det ikke riktig måte å skaffe seg gode relasjoner med naboene.
Det er eiendomsbesitteren som har ansvar for brannvernet ja, uansett eierform.J J-banan skrev:
Men du har nok rett i at det oftere slurves når man selv både er den som sitter med ansvar, kostnad og risiko sammenlignet med om man bare sitter med risikoen (leietaker), da er det jo som sagt bare å kontakte brannvesenet og få et pålegg så vil eiendomsbesitteren enten måtte utbedre problemet eller få et løpende gebyr inntil det er utbedret.
Sitter man selv med alle kortene på hånden kan man jo lett tenke at man kan ta den kostnaden "senere"...
Haha.Dowser4711 skrev:
Da høres det ut som at du og naboen til høyre sammen bør ta og utbedre det snarest.
Er naboen motvillig til å ta sin del av ansvaret kan du alltid be brannvesenet komme forbi og gjøre en inspeksjon og komme med et pålegg.
Men, om du er nyinnflyttet så er det ikke riktig måte å få gode relasjoner med naboene på.![]()
Jeg kommer i alle fall gjøre min del og montere doble gipsplater på høyre side av loftet. Ut fra et sikkerhetsstående så er det like greit. Siden han ikke har tilgang til loftet så blir det jo vanskelig for ham å gjøre det, men jeg er enig at de burde dele på kostnaden, for det handler om deres sikkerhet også.
Vi flytter inn i januar.
Hvor kan jeg lese mer om dette? Retroaktive krav for bygninger er så uvanlige at jeg blir interessert, det er virkelig uvanlig. Boverket lister ikke dette på sin side:Dowser4711 skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/krav-pa-byggnadsverk-tomter-mm/retroaktiva/
Wtf. Jeg husker meget godt diskusjonen rundt det og det unike i at det skulle bli en retroaktiv tiltak.Claes Sörmland skrev:
(Brannen skjedde 800m herfra fra fugleperspektiv, så vi hadde ganske intensiv overvåking av det hele.
Men du har helt rett, jeg finner ikke at det faktisk gikk gjennom.
Men det hjelper knapt i det hele tatt. Du oppnår ikke ei60 ved å sette doble gipsskiver. Du må ha doble gips med minst 70mm luftspalte og så doble gips igjen.W Wisiano skrev:Haha.
Jeg kommer iallfall til å gjøre min del og montere doble gipsskiver på høyre siden av loftet. Ut fra et sikkerhetsperspektiv så er det like bra. Siden han ikke har tilgang til loftet så blir det jo vanskelig for ham å gjøre det, men jeg er enig i at de burde dele på kostnaden, for det handler om deres sikkerhet også.
Vi flytter inn i januar.
Klikk her for å svare