3.390 lest ·
39 svar
3k lest
39 svar
Brannmur mot den ene naboen.
Egentlig fantes det ingen loft i huset da det ble bygd på 60-tallet. Den daværende eieren hadde tydeligvis åpnet opp en luke i taket og skapt et loft der oppe. Kan det være derfor ingen brannvegg er montert mot den ene naboen?H hempularen skrev:Nei gipsplater skal ikke være noe problem i den veien. Det man skal (hardt) unngå er å ha doble fuktsperrer. Så ingen ny bygningsplast i veggen. Under forutsetning av at det er plast i dag innenfor nåværende platemateriale.
Vet man hvordan det har seg at brannveggen mangler?
En annen ting er også at det ikke får finnes noen hull i veggen. Ingen elbokser innfelt i veggen. Har for meg at det finnes bokser som er godkjente for det, men det er uvanlig og trolig ganske dyrt.
Det har vel alltid vært en loft siden huset ble bygget, han har vel ikke hevet taket. Han har vel laget en hems.W Wisiano skrev:
Akkurat. Jeg var uklar. Det fantes loft, men eieren har åpnet opp en luke der. Selve luken er jo brannsikker. Så hvorfor skal jeg sette opp en brannvegg på loftet? Også veggene har jeg hørt er brannsikre, så hvorfor er det så nødvendig med brannvegg i huset?
Hvis han har brannsikret på loftet med brannsikker gips så er det fikset, det er den mest sårbare delen, ilden sprer seg først oppover og på loft finnes det mye tørt lettantennelig trevirke som også dekker hele lengdenW Wisiano skrev:
Nei spredning via vinden har veldig lite med eventuelle lukers være eller ikke være.W Wisiano skrev:
Det handler om at flammen ofte veldig enkelt tar seg opp via himlingen og så har fri vei til å spre seg i rasende takt fra loft til loft som får hele bygningen til å raskt bli overtent.
Slike ting bygger man bort ved å ha brannvegger mellom respektive loft. Det er standard på nyproduksjon i dag, men vanlig at man ikke tenkte på slike ting på 60-70-tallet.
Visst er det vel bra å lage brannvegg på boendeplanen mellom seg og naboen. Men hopper man over å utbedre loftet så gjenstår det likevel en stor del av problemet.
Her hvor jeg bor har vi hatt et par større branner i rekkehus de siste 2 årene hvor hele rekken brant ned på et blunk. I begge tilfeller var det gamle rekkehus hvor flammen spredte seg raskt via loftet. Den ene begynte i en elsparkesykkel som stod på lading. Den andre var sannsynligvis en sneip i en blomsterkasse som satte fyr på et skurtak og deretter inn gjennom takfoten.
Beklager som jeg avskrekker fra å bosette seg i rekkehus nå.
Dobbeltkontroller at det ikke allerede sitter en brannvegg på loftet først.
I 1997 skjedde det en stor rekkehusbrann i Trosa som desimerte et ganske stort område.
Etter det ble det innført uvanlig nok, et retroaktivt regelverk for brannsikkerhet i rekkehus.
Dvs., uansett når huset er bygget, uansett om det har blitt bygget om eller ikke så *skal* man ha satt inn en brannsikringsvegg på loftet for mer enn 20 år siden.
Det ble gjort ganske omfattende inspeksjoner rundt om i landet etter det der, og det burde være veldig vanskelig å ha unngått det kravet for tidligere eiere.
I forbindelse med brannverninspeksjoner fra feiere etc. skal det også oppdages, og det er en bot forbundet med det hele, så å si at man har brannsikret luke og røykvarsler holder ikke.
For øvrig så er de fleste regler for brannsikkerhet bare forbundet med nybygg og ombygging, dvs. dine vegger i huset har nok bare krav på seg om å få bedre brannsikring neste gang du pusser opp.
*Men* det er ikke primært for å oppfylle regler og unngå bøter man bygger brannsikkert, det er for å redde familiens liv og eiendom i tilfelle det brenner hos naboen, så det er veldig dumt å være gjerrig med det.
I 1997 skjedde det en stor rekkehusbrann i Trosa som desimerte et ganske stort område.
Etter det ble det innført uvanlig nok, et retroaktivt regelverk for brannsikkerhet i rekkehus.
Dvs., uansett når huset er bygget, uansett om det har blitt bygget om eller ikke så *skal* man ha satt inn en brannsikringsvegg på loftet for mer enn 20 år siden.
Det ble gjort ganske omfattende inspeksjoner rundt om i landet etter det der, og det burde være veldig vanskelig å ha unngått det kravet for tidligere eiere.
I forbindelse med brannverninspeksjoner fra feiere etc. skal det også oppdages, og det er en bot forbundet med det hele, så å si at man har brannsikret luke og røykvarsler holder ikke.
For øvrig så er de fleste regler for brannsikkerhet bare forbundet med nybygg og ombygging, dvs. dine vegger i huset har nok bare krav på seg om å få bedre brannsikring neste gang du pusser opp.
*Men* det er ikke primært for å oppfylle regler og unngå bøter man bygger brannsikkert, det er for å redde familiens liv og eiendom i tilfelle det brenner hos naboen, så det er veldig dumt å være gjerrig med det.