H hempularen skrev:
Nei gipsplater skal ikke være noe problem i den veien. Det man skal (hardt) unngå er å ha doble fuktsperrer. Så ingen ny bygningsplast i veggen. Under forutsetning av at det er plast i dag innenfor nåværende platemateriale.

Vet man hvordan det har seg at brannveggen mangler?

En annen ting er også at det ikke får finnes noen hull i veggen. Ingen elbokser innfelt i veggen. Har for meg at det finnes bokser som er godkjente for det, men det er uvanlig og trolig ganske dyrt.
Egentlig fantes det ingen loft i huset da det ble bygd på 60-tallet. Den daværende eieren hadde tydeligvis åpnet opp en luke i taket og skapt et loft der oppe. Kan det være derfor ingen brannvegg er montert mot den ene naboen?
 
H hempularen skrev:
Ja. Det jukset mye med dette særlig på 70-tallet. Finnes utrolig mange rekkehus som mangler brannvegg på loftet.
Holder det at jeg setter opp brannvegg på loftet eller trenger jeg å gjøre det i huset også? Overetasjen?
 
W Wisiano skrev:
Egentlig fantes det ingen loft i huset da det ble bygget på 60-tallet. Den daværende eieren hadde tydeligvis åpnet opp en luke i taket og skapt et loft der oppe. Kan det være derfor ingen brannvegg er montert mot den ene naboen?
Det har vel alltid vært en loft siden huset ble bygget, han har vel ikke hevet taket. Han har vel laget en hems.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Akkurat. Jeg var uklar. Det fantes loft, men eieren har åpnet opp en luke der. Selve luken er jo brannsikker. Så hvorfor skal jeg sette opp en brannvegg på loftet? Også veggene har jeg hørt er brannsikre, så hvorfor er det så nødvendig med brannvegg i huset?
 
W Wisiano skrev:
Akkurat. Jeg var uklar. Det fantes vind, men eieren har åpnet opp en luke der. Selve luken er jo brannsikker. Så hvorfor skal jeg sette opp en brannvegg på loftet? Også veggene har jeg hørt er brannsikre, så hvorfor er det så nødvendig med brannvegg i huset?
Hvis han har brannsikret på loftet med brannsikker gips så er det fikset, det er den mest sårbare delen, ilden sprer seg først oppover og på loft finnes det mye tørt lettantennelig trevirke som også dekker hele lengden
 
Da holder det med at luken er brannsikkert gips ?
 
W Wisiano skrev:
Da holder det med at luken er brannsikkert gips?
Nei, mellom deg og naboen din skal det være vegg og branntettet.
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
W Wisiano skrev:
Da er det nok at luken er brannsikkert gips ?
Gipsen holder ikke ute brannen helt, den gjør bare at det tar litt lengre tid for brannen å spre seg, da skulle innertaket også være ekstra branntettet
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…

J J-banan skrev:
Nei, mellom deg og din nabo skal det være vegg og branntettet
På loftet altså?
Unnskyld, jeg er fortsatt nybegynner så ha tålmodighet.
 
W Wisiano skrev:


På loftet altså ?
Unnskyld, jeg er fortsatt nybegynner så ha tålmodighet.
Ja på loftet, om man skal begynne å brannsikre så er det der synes jeg. Unødvendig å gipse veggene inne når ilden har fri passasje på loftet
 
  • Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
W Wisiano skrev:
Da holder det med at luken er brannsikkert gips?
Nei spredning via vinden har veldig lite med eventuelle lukers være eller ikke være.

Det handler om at flammen ofte veldig enkelt tar seg opp via himlingen og så har fri vei til å spre seg i rasende takt fra loft til loft som får hele bygningen til å raskt bli overtent.
Slike ting bygger man bort ved å ha brannvegger mellom respektive loft. Det er standard på nyproduksjon i dag, men vanlig at man ikke tenkte på slike ting på 60-70-tallet.

Visst er det vel bra å lage brannvegg på boendeplanen mellom seg og naboen. Men hopper man over å utbedre loftet så gjenstår det likevel en stor del av problemet.

Her hvor jeg bor har vi hatt et par større branner i rekkehus de siste 2 årene hvor hele rekken brant ned på et blunk. I begge tilfeller var det gamle rekkehus hvor flammen spredte seg raskt via loftet. Den ene begynte i en elsparkesykkel som stod på lading. Den andre var sannsynligvis en sneip i en blomsterkasse som satte fyr på et skurtak og deretter inn gjennom takfoten.

Beklager som jeg avskrekker fra å bosette seg i rekkehus nå.
 
  • Liker
Wisiano
  • Laddar…
W Wisiano skrev:


På loftet altså?
Unnskyld, jeg er fortsatt nybegynner så ha tålmodighet.
Tips, monter røykvarsler på loftet, lengst opp mot mønet og koble ekstra sirene til selve boligen👍
 
J J-banan skrev:
Tips, monter røykvarsler på loftet, øverst mot mønet og koble ekstra sirene til selve boligen👍
Takk!
 
W Wisiano skrev:
Takk!
Tegn et abonnement på for eksempel Verisure, de har smarte røykvarslere, de alarmerer til ledningssentral ved brann og videre til brannvesenet. Da er man ekstra trygg selv når man ikke er hjemme!
 
Dobbeltkontroller at det ikke allerede sitter en brannvegg på loftet først.

I 1997 skjedde det en stor rekkehusbrann i Trosa som desimerte et ganske stort område.
Etter det ble det innført uvanlig nok, et retroaktivt regelverk for brannsikkerhet i rekkehus.

Dvs., uansett når huset er bygget, uansett om det har blitt bygget om eller ikke så *skal* man ha satt inn en brannsikringsvegg på loftet for mer enn 20 år siden.

Det ble gjort ganske omfattende inspeksjoner rundt om i landet etter det der, og det burde være veldig vanskelig å ha unngått det kravet for tidligere eiere.
I forbindelse med brannverninspeksjoner fra feiere etc. skal det også oppdages, og det er en bot forbundet med det hele, så å si at man har brannsikret luke og røykvarsler holder ikke.

For øvrig så er de fleste regler for brannsikkerhet bare forbundet med nybygg og ombygging, dvs. dine vegger i huset har nok bare krav på seg om å få bedre brannsikring neste gang du pusser opp.

*Men* det er ikke primært for å oppfylle regler og unngå bøter man bygger brannsikkert, det er for å redde familiens liv og eiendom i tilfelle det brenner hos naboen, så det er veldig dumt å være gjerrig med det.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.