3.384 lest ·
39 svar
3k lest
39 svar
Brannmur mot den ene naboen.
Side 1 av 3
Vi har kjøpt et rekkehus og ifølge bes.mannen så mangler det en brannvegg mot den ene naboen. Han anbefalte at vi setter inn doble gipsplater.
Dessverre fikk jeg ingen info om det gjelder alle vegger mot naboen eller om det holder med en vegg? Noen som er kyndig og vet hva som skal gjøres?
Dessverre fikk jeg ingen info om det gjelder alle vegger mot naboen eller om det holder med en vegg? Noen som er kyndig og vet hva som skal gjøres?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 innlegg
Om det mangler brannmur mot en annen bolig så må det fikses. Men fra det du skriver vet vi jo ikke om det mangler på alle områder mot naboen. Ring bes. mannen og spør, eller undersøk selv.
Ja det er helt riktig, men siden det er 60 minutter som gjelder, så er det doble gipsplater fra begge sider.john68 skrev:
Til TS som sagt, så avhenger det jo av hvordan veggene er bygget opp i de forskjellige rommene.
Her kommer et nybegynnerspørsmål. Holder det virkelig med at man kjøper doble gipsplater og monterer det på den eksisterende veggen? Altså, du river ikke ned noen vegger?Matti_75 skrev:
Hjelper det virkelig da? Har dere loft?W Wisiano skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 innlegg
Nei, gipsplater skal ikke være noe problem i den veggen. Det man skal (strengt) unngå er å ha doble tettesjikt. Så ingen ny byggplast i veggen. Forutsatt at det finnes plast i dag innenfor nåværende platemateriale.W Wisiano skrev:
Vet man hvordan det har seg at brannveggen mangler?
En annen ting er også at det ikke må finnes noen hull i veggen. Ingen elbokser innfelt i veggen. Jeg mener å ha hørt at det finnes bokser som er godkjente for det, men det er uvanlig og antakeligvis ganske dyrt.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 innlegg