Vi har kjøpt et rekkehus og ifølge bes.mannen så mangler det en brannvegg mot den ene naboen. Han anbefalte at vi setter inn doble gipsplater.

Dessverre fikk jeg ingen info om det gjelder alle vegger mot naboen eller om det holder med en vegg? Noen som er kyndig og vet hva som skal gjøres?
 
Om det mangler brannmur mot en annen bolig så må det fikses. Men fra det du skriver vet vi jo ikke om det mangler på alle områder mot naboen. Ring bes. mannen og spør, eller undersøk selv.
 
Det er vel et delt ansvar?
1 gips på din side og en på den andre? Man bedømmer jo ikke bare fra en side, men hele skilleveggens konstruksjon.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, akkurat. Men hvis naboen har doble gipsplater, så trenger vi vel ikke sette inn en brannvegg? Eller tenker jeg feil?
 
john68 john68 skrev:
Det er vel et delt ansvar?
1 gips på din side og en på den andre? Man vurderer jo ikke bare fra en side, men hele skilleveggens konstruksjon.
Ja det er helt riktig, men siden det er 60 minutter som gjelder, så er det doble gipsplater fra begge sider.

Til TS som sagt, så avhenger det jo av hvordan veggene er bygget opp i de forskjellige rommene.
 
  • Liker
john68
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det er helt riktig, men siden det er 60 minutter som gjelder, så er det doble gipsplater fra begge sider.

Til TS, som sagt så avhenger det jo av hvordan veggene er bygget opp i de forskjellige rommene.
Her kommer et nybegynnerspørsmål. Holder det virkelig med at man kjøper doble gipsplater og monterer det på den eksisterende veggen? Altså, du river ikke ned noen vegger?
 
Nei, du trenger ikke rive noe. Du må bare sørge for at du får alle sprekkene og gjennomføringene i den nye gipsen ordentlig tette med branntetningsmasse.
 
  • Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
En tanke til:
Finnes det ikke risiko for fukt i veggen hvis jeg setter inn doble gipsplater brannmur på veggen?
Noen som vet?
 
W Wisiano skrev:
Vi har kjøpt et rekkehus og ifølge befaringen så mangler det en brannvegg mot den ene naboen. Han anbefalte at vi setter inn doble gipsplater.

Dessverre fikk jeg ingen info om det gjelder alle vegger mot naboen eller om det holder med en vegg? Noen som er kunnskapsrike og vet hva som bør gjøres?
Hjelper det virkelig da? Har dere loft?
 
J J-banan skrev:
Hjelper det virkelig da? Har dere vind?
Ja vi har vind. Vi er nok den eneste som har vind i husrekka.
 
W Wisiano skrev:
Ja vi har loft. Vi er nok den eneste som har loft i husrekken.
Det er vel der brannen sprer seg, en rekkehusrekke hos min pappa brant ned når ilden spredte seg via loftet, bygget 70-tallet
 
J J-banan skrev:
Det er vel der brannen sprer seg, en rekkehusrekke hos min pappa brant ned når ilden spredte seg via loftet, bygd 70-tall
Akkurat. Da er det vel ekstra viktig med brannmur mot den ene naboen?
 
W Wisiano skrev:
Precis. Da er det vel ekstra viktig med brannvegg mot den ene naboen?
Ja oppe på loftet også
 
W Wisiano skrev:
En fundering til:
Finnes det ikke risiko for fukt i veggen om jeg setter inn doble gipsplater brannvegg på veggen?
Noen som vet?
Nei, gipsplater skal ikke være noe problem i den veggen. Det man skal (strengt) unngå er å ha doble tettesjikt. Så ingen ny byggplast i veggen. Forutsatt at det finnes plast i dag innenfor nåværende platemateriale.

Vet man hvordan det har seg at brannveggen mangler?

En annen ting er også at det ikke må finnes noen hull i veggen. Ingen elbokser innfelt i veggen. Jeg mener å ha hørt at det finnes bokser som er godkjente for det, men det er uvanlig og antakeligvis ganske dyrt.
 
W Wisiano skrev:
Precis. Då er det vel ekstra viktig med brannmur mot den ene naboen ?
Ja. Det ble jukset mye med dette spesielt på 70-tallet. Det finnes utrolig mange rekkehus som mangler brannmur på loftet.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.