Hei. Ny her på forumet... :) Håper jeg poster i riktig forumdel..

Vurderer å installere en peisovn (heller mot ved) i stuen. Og i stuen finnes det en plass som er ganske umøblerbar der peisovnen kunne passet. (Røret kommer frem på et passende sted i andre etasje også)

Problemet er at det er ganske trangt der med en (tre)trapp til andre etasje på den ene siden og en vegg til et toalett med dusj på andre siden, og at det er litt usikkert om det er plass til peisovn + 20 cm på hver side (som pleier å være et vanlig sikkerhetsmål for peisovner).

Men man får jo sette peisovnen mye nærmere hvis man har "ubrennbar vegg" eller "brannmur". Men jeg kan ikke finne noe sted om hvilke muligheter man har for "brannmur".

Det er her alle spørsmålene kommer inn.. :S Hva kan man gjøre for å få en brannmur? Kan man sette opp en plate? Har sett at man kan ha det bak peisovnen for eksempel.

Gips? Snekkres direkte på vegg eller skal det være spalte mellom? Holder det med enkel gips eller må det være flere lag? Tykkelse på gipsen?

Å mure begge (eller alle tre?) veggene føles uaktuelt da det antageligvis kommer til å bli for tykt til å få en fornuftig peisovn på plass.

Hvordan gjør man med trappen? Må man brannsikre den også? Trappen har hel vegg opp til vangstykket/trinnene om man sier det slik på den tiltenkte "peisovnsiden", men så over vangstykket så er den åpen bortsett fra "treliver" med kanskje 10 centimeters mellomrom som holder i lederen for rekkverket.

Gjorde en rask planløsningstegning for å vise hva jeg mener..

Takknemlig for all hjelp og alle råd jeg kan få. :)

Det kjedelige standardsvaret er alltid å spørre feieren din, siden det er denne som skal godkjenne anlegget.

Min kamin, Handöl 51, hadde minst 50 cm til sidene som margin. Jeg bygde en vegg av stålprofiler samt mineritplater. Finnes en lignende board på Bauhaus som tåler samme varme.

Mitt forslag er å sette minerit mot veggen, ramme inn med stål og så minerit igjen. Lykke til!

Ok. Stor takk for hjelpen. :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.