I
FroskenMaja og Snekkerboden:

Hvis du gjør som Snekkerboden anbefaler, er du på den sikre siden for at skorsteinens røykkanaler vil fungere. Bygger du allerede nå rundt skorsteinen og deretter setter inn ovnen, uansett avstand til tilknyttede vegger osv., må du kanskje rive bort det hele for at feieren skal kunne komme til for å se om det lekker noen steder.

La derfor feieren komme allerede nå og gjøre en trykktest av den røykkanalen du skal bruke. Da kan du samtidig få nøyaktige råd for hvordan du bør koble til vegger osv. Dvs. feieren overtar som din 'konsulent' ansvaret for at du bygger korrekt, og skulle det siden vise seg å oppstå problemer, har du ryggen dekket. Sørg derfor for å ha det tatt opp på bånd eller få det skriftlig.

Feieren kan riktignok klage på eldre løsninger, men bør la være, siden disse kan være utført i henhold til eldre bestemmelser og derfor helt ok da huset ble bygget. Nye normer gir ikke automatisk tilbakevirkende kraft på eldre normer, unntatt i noen spesielle tilfeller, f.eks. nyinstallasjon av peisovn. Dvs. påvirkning som da ikke fantes, kan medføre at det nye øker f.eks. brannbelastningen og derfor krever en annen løsning enn den tidligere.

Jeg kan være enig i at det er smart å prøvepresset før, men vi skal jo ikke bygge inn skorsteinen. Den nye veggen vil bare berøre den med en overflate på 70mm ganger høyden, så det er jo mulig å komme til senere også. Og det der med vedovn og gjenbruk av skorsteinen ligger laaaangt inn i fremtiden om vi i det hele tatt kommer til å gjøre det...

Maja>Murpipaen har det bedre av å brukes nå og da. Det kan også være slik at deler av huset som loftsrom har det bedre hvis murpipaen brukes slik den har blitt brukt tidligere. En ovn kan så å si gi flere effekter enn tilførsel av energi og kosfaktor.

/Kent

imported_byggaren: Jeg har forsøkt å få svar fra boverket i dag, men det eneste jeg fikk var at det er forskjell på om det er krav eller råd/anbefalinger.
Vet du om reglene angående 5 cm mellom murstock og trebjelke er krav eller kun en anbefaling?

Vi tenkte sette horisontale trestendere, men de kommer ikke til å festes mot murstocken, bare løpe over veggen som allerede finnes på hver side av murstocken. Mot disse tenker vi å sette gipsplater.

Murstocken er allerede nå innebygd på to av sidene. Hvilket materiale vet jeg ikke.
Vet noen hva som gjelder om det har blitt bygd mot disse reglene før de var gjeldende? Man kan jo ikke rive opp gammelt??

Liten oppdatering om noen er interessert; Kravet er relatert til hvor mange grader skorsteinsveggen kan bli. Om ikke mer enn 75/85 grader kan man bygge med tre mot. Anbefalingene er strengere....
Sjekket med forsikringsselskapet også, og de er fornøyde hvis bare kravet oppfylles.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.