37.321 lest ·
19 svar
37k lest
19 svar
Brannfarlig ved skorstein?
Side 1 av 2
Vegg i vegg med kjøkkenet ligger stuen med peis, der vi trolig skal sette inn en kassett. Det er altså planer om å bruke peisen til mer enn bare kosefaktor. På kjøkkenet holder jeg på å sette opp OSB, men ble litt usikker på min konstruksjon ved pipa.
Jeg har satt 45x95 lekter direkte mot pipa, og på lektene har jeg satt OSB. Det er således 95 mm luftspalte mellom pipa og OSB, men lektene ligger direkte mot. Pipa er murt med "vanlig" teglstein.
Tror dere dette klassifiseres som brannfarlig?
Jeg har satt 45x95 lekter direkte mot pipa, og på lektene har jeg satt OSB. Det er således 95 mm luftspalte mellom pipa og OSB, men lektene ligger direkte mot. Pipa er murt med "vanlig" teglstein.
Tror dere dette klassifiseres som brannfarlig?
Jeppe!
Du skal ha minst 50 mm mellom trelekter og utside murstock og minst 250 mm fra innsiden av røykkanalen til trelekter. Har du altså en trelekte midt foran siden på røykkanalen er det 250 mm fra innsiden av røykkanalen til trelekte som gjelder uansett om veggen er bærende eller ikke. Ellers 50 mm. Trepanel og plater kan ha direktekontakt med pusset side på murstock (merkelig nok, det er like brannfarlig/lettantennelig det).
Bytt til stålprofiler om du skal ha direktekontakt med murstocken.
Du skal ha minst 50 mm mellom trelekter og utside murstock og minst 250 mm fra innsiden av røykkanalen til trelekter. Har du altså en trelekte midt foran siden på røykkanalen er det 250 mm fra innsiden av røykkanalen til trelekte som gjelder uansett om veggen er bærende eller ikke. Ellers 50 mm. Trepanel og plater kan ha direktekontakt med pusset side på murstock (merkelig nok, det er like brannfarlig/lettantennelig det).
Bytt til stålprofiler om du skal ha direktekontakt med murstocken.
/Kent
Det kommer vel an på om røkgangen for peisen virkelig går direkte mot kjøkkensiden eller om det ligger piper som brukes til luftpassasje for ventilasjonen mellom?
Det finnes vel ingen krav om at hele skorsteinen skal være fri, kun rundt den kanalen hvor det blir varmt?
Det finnes vel ingen krav om at hele skorsteinen skal være fri, kun rundt den kanalen hvor det blir varmt?
Sist redigert:
T&H>Finnes nok bare en person som kan svare på det og det er aktuell sotare. Noe sier meg dog at de fleste vil ha hele murstocken fri.
/Kent
/Kent
T&H skrev:
Nix. Det er krav om at hele murstocken skal stå fri. Ikke bare der røykanaler finnes. Dette er fordi hele murstocken endrer lengde ved oppvarming. Man får altså ikke ha opplegg på eller feste noe i murstocken. (Bare i visse tilfeller, f.eks. en betongplate og avhengig av varmekildens effekt. Da kan til og med betongkanten få utgjøre vegg i røykanalen.)
Finnes ventilasjonskanal nærmest veggen, regnes brennbart avstand fra innsiden av røykanalen.
Har man da 120 mm tegl som skillevegg og 140 som ventilasjonskanal og 120 som ytre murstockvegg, klarer man seg med 50 mm til nærmeste stående trestender.
Har man 120 ytre murstockvegg, får stående trestender ikke stå nærmere yttersiden enn 300 mm (forutsatt at den ikke står midt for røykanalen), ellers er det avhengig av varmekildens effekt og beregnet temperatur på murstockens utside (må ikke overstige +70C) som avgjør hvordan nær man kan gå.
I begge tilfeller får likevel ikke en horisontal trestender koble direkte til murstockens ytterside. Det skal være glippe på minst 30 mm.
I begge tilfeller får brennbar takpanel, veggbekledning og gulvbelegg ha direkte kontakt med murstocken.
Det mest underlige er at man ikke får fylle veggen med isolasjon (selv om den er ubrennbar) mellom nærmeste stående trestender og murstocken.
Av denne grunn trakk man tidligere 'vinger' av tegl ut fra murstocken som veggene ble koblet til. Vingene tjente også som beskyttelse mot oppvarming av veggen fra varmekilden i rommet, vanligvis en kakkelovn eller en vedovn. Det er fortsatt tillatt å trekke ut en flik av ½-sten tegl og la en stående stender direkte koble til denne fliken (som skal være pusset i hele sin lengde, liksom skorsteinsstocken), bare ikke midt for røykanal.
Reglene er så innfløkte at ikke engang feierne kan dem korrekt. De som har best kontroll på hva som gjelder, er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og selvsagt også Direktoratet for byggkvalitet, som gir ut byggeforskriftene om dette i samråd med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
Men HJELP! Jeg spurte jo feieren om hva jeg kunne gjøre. Tenk om han snakket i nattlua?imported_Byggaren skrev:Nei. Det er krav om at hele skorsteinen skal stå fri. Ikke bare der røykanaler finnes. Dette er fordi hele skorsteinen utvider seg ved oppvarming. Man får altså ikke ha støtte på eller feste noe i skorsteinen. (Kun i visse tilfeller, f.eks. en btg.plata og avhengig av varmekildens effekt. Da kan t.o.m. btg.kanten utgjøre vegg i røykanalen.)
Hvis det er ventilasjonskanal nærmest veggen regnes brennbart avstand fra innsiden av røykanalen.
Har man da 120 mm tegl som skillevegg og 140 som ventilasjonskanal og 120 som ytre skorsteinsvegg, så klarer man seg med 50 mm til nærmeste stående trestender.
Har man 120 ytre skorsteinsvegg får stående trestender ikke stå nærmere yttersiden enn 300 mm (forutsatt at den ikke står rett overfor røykanalen), ellers er det avhengig av varmekildens effekt og beregnet temperatur på skorsteinens utside (må ikke overstige +70C) som avgjør hvor nær man kan gå.
I begge tilfeller får dog ikke en horisontal trestender støte direkte til skorsteinens ytterside. Det skal være et mellomrom på minst 30 mm.
I begge tilfeller får brennbar takpanel, veggkledning og gulvbelegg ha direktekontakt med skorsteinen.
Det mest underlige er at man ikke får fylle veggen med isolasjon (selv om den er ubrennbar) mellom nærmeste stående trestender og skorsteinen.
Av denne grunn trakk man tidligere 'vinger' av tegl ut fra skorsteinen som veggene ble tilkoblet. Vingene tjente også som beskyttelse mot oppvarming av veggen fra varmekilden i rommet, vanligvis kakkelovn eller en ovn. Det er fremdeles tillatt å trekke ut en kant av ½-stens tegl og la en stående stender støte direkte til denne kanten (som skal være pusset i hele sin lengde, liksom skorsteinsstokken), bare ikke rett overfor røykanal.
Reglene er så kompliserte at ikke engang feierne kan dem korrekt. De som har best kontroll på hva som gjelder, er DSB og selvsagt også Byggteknisk etat, som gir ut byggeforskriftene om dette i samråd med DSB.
Har også dårlig erfaring fra en feier i området der jeg bor. Han sa at det noen ganger er nok å "løpe rundt i huset for å få luften til å begynne å sirkulere"
Hvordan i all verden skulle det se ut??? Dessuten gjorde han ikke annet enn å lyse ned i skorsteinen med lommelykt og sa "det er bare å fyre i vei, for det er ingen vits i å trykkteste - det lekker nemlig med all sannsynlighet uansett". Føles virkelig trygt :eek:
Ingenting imot alle dere feiere der ute, de andre vi har hatt har vært topp!
Ingenting imot alle dere feiere der ute, de andre vi har hatt har vært topp!
Det er fantastisk med forum og internett. Noen mener det er unødvendig å stille spørsmål på nettet fordi man uansett må spørre fagfolk, noe som for så vidt kan være klokt, men samtidig er det en uvurderlig hjelp å høre andres meninger om hvordan man skal tolke bestemmelser slik at man kan stille riktige spørsmål til feiere, inspektører og byggere, for åpenbart gir disse ikke alltid korrekt informasjon.mycke_nu skrev:
Åh, hva herlig at dere diskuterer akkurat det jeg funderer over også. Jeg blir for så vidt bare mer forvirret, men likevel. ;-)
Byggeren: Forstår jeg innlegget ditt riktig at avstandene til nærmeste trestender ikke bare avhenger av murens mål, men også varmekilden? Hva gjør man da hvis man har en eksisterende konstruksjon rundt muren (som dessuten antagelig er gammel og bygget etter helt andre regler) og skal bytte varmekilde? Vi skal nemlig bygge en innervegg som grenser mot muren. Akkurat nå finnes det ingen peis i vårt hus og skorsteinen brukes bare som ventilasjonskanal, men vi kanskje kommer til å ville installere en peis en gang i fremtiden, hvem vet. Vår plan er å sette opp en metallstender direkte mot muren og ha resten av konstruksjonen av tre med gipsplater, men hvis man vil følge reglene ved en eventuell installasjon av peis senere burde man vel sjekke om konstruksjonen er ok for det, noe som i realiteten blir litt absurd for resten av veggene som grenser mot muren holder jo sikkert ikke mål (der vi skal bygge veggen satt det før en vegg også, og der var trestenderen spikret direkte inn i muren). Jeg blir bare mer og mer forvirret...
Byggeren: Forstår jeg innlegget ditt riktig at avstandene til nærmeste trestender ikke bare avhenger av murens mål, men også varmekilden? Hva gjør man da hvis man har en eksisterende konstruksjon rundt muren (som dessuten antagelig er gammel og bygget etter helt andre regler) og skal bytte varmekilde? Vi skal nemlig bygge en innervegg som grenser mot muren. Akkurat nå finnes det ingen peis i vårt hus og skorsteinen brukes bare som ventilasjonskanal, men vi kanskje kommer til å ville installere en peis en gang i fremtiden, hvem vet. Vår plan er å sette opp en metallstender direkte mot muren og ha resten av konstruksjonen av tre med gipsplater, men hvis man vil følge reglene ved en eventuell installasjon av peis senere burde man vel sjekke om konstruksjonen er ok for det, noe som i realiteten blir litt absurd for resten av veggene som grenser mot muren holder jo sikkert ikke mål (der vi skal bygge veggen satt det før en vegg også, og der var trestenderen spikret direkte inn i muren). Jeg blir bare mer og mer forvirret...
Det skal ofte mye til for at feierne skal klage på eldre eksisterende løsninger, det kan dog skje om man endrer bruksområde for skorsteinen.
Å feste i skorsteinen gjør jeg overhodet ikke, det blir oftest nedslag om man har gjort slik. Jeg hadde satt inn ovnen allerede nå og latt feieren trykkprøve mm før man setter igjen vegger. Skulle det lekke noe sted er det mye enklere å utbedre før vegger mm er i veien.
/Kent
Å feste i skorsteinen gjør jeg overhodet ikke, det blir oftest nedslag om man har gjort slik. Jeg hadde satt inn ovnen allerede nå og latt feieren trykkprøve mm før man setter igjen vegger. Skulle det lekke noe sted er det mye enklere å utbedre før vegger mm er i veien.
/Kent