Vi har nylig kjøpt hus, av forskjellige grunner har det nå oppstått en sprekk i datterens nymalte rom. Den går fra gulv til tak og er cirka 5 mm bred. Det er bygget med sponplater og sprekken er imellom disse. Vi kommer antagelig til å tette med silikon og deretter slå en pen hvit list (rommet er hvitt) langs med sprekken. Nå trenger jeg hjelp med hva man kan gjøre for gøy med denne listen.

Noen tanker jeg har er:

kroker (men datteren er bare 2 så hun vil jo ikke kunne bruke alle)

klesklyper til å henge tegninger og bilder i

male med en pen sjablong.

men jeg vil ha flere tips! ingen av disse føles helt riktig.

Silikon er nok ingen høydare hvis du vil kunne male over noen gang eller få noe til å feste over fugen

hva skal jeg bruke da? sparkel vil jo bare sprekke opp igjen når det beveger seg.

Jeg vet ikke sikkert om det går an å holde sammen tørkesprekker med (se min tråd her ved siden av om tørkesprekker) men lateksfugemasse pleier å kunne males over. Jeg har kjøpt en for marint bruk egentlig da denne skal tåle størst bevegelser. Jeg har bare brukt den på balkongrekkverket ennå og der gikk den å male over med alkydoljefarge iallfall.

http://www.byggahus.se/forum/byggma...orksprickor-i-vaeggar-pa-nybyggt-traehus.html

Sist redigert:
Kanskje kan du gjøre brettet til en sånn der "sånn her lang er jeg-målestokk"? Mål opp og tegn inn alle centimeterne, la det være plass til å kunne skrive dato osv.

Jeg glemte å si at jeg har malt med vannbasert maling på lateksfug. Det fungerte også fint, så jeg tror ikke at malingen spiller noen rolle – men spør i malebutikken for sikkerhets skyld.

Sist redigert:
okei, latexfog er bedre...

en måleplanke er jo kjempebra idé! spørsmålet er bare hva jeg skal gjøre lenger opp, føles ikke som at hun kommer til å ville måle seg og skrive når hun er 15... :)

Nei, hun vil kanskje ikke fortsette å måle da. I alle fall ikke skrive, sånn at alle kan se at hun fortsatt synes det er gøy ;-) Men du kan jo lage en "greie" av å fylle inn centimeterne helt opp til taket. Kanskje kan du legge til litt morsom info i stil med "så høy er en fullvoksen indisk elefant/kamel/elg/rein".
Om hun synes det er kjedelig når hun er 15, kan man jo alltid male over (eventuelt spare småbarnsårenes vekst av nostalgiske grunner) og sette kroker eller hva nå enn passer på den øvre delen da.

Om sprekken skal skjules med en planke, hvorfor da bry seg om sprekken under? Lister setter man ofte mellom murstock og vegg nettopp for at sprekker skal kunne finnes og bevege seg uten å synes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.