Hadde tenkt å montere opp den håndlisten i trappen i helgen. Trappen er en U-formet trapp fra 40-tallet (som på bildet). Ettersom trappen svinger, er jo vangeene bøyde.

Illustrasjon av en U-formet trapp med detaljerte mål; viser trappens struktur inkludert vanger og stengte steg.

Materialet til håndlisten er 3 stk. (rette) rundstenger i valnøtt, diameter 40 mm. Til dette har jeg 2 stk. 90 graders bøyinger, også disse i 40 mm valnøtt. Jeg hadde nok trodd at det skulle funke ok med rette stenger, men det viste seg at det ble litt vanskelig å få til.

Jeg lurer på om det finnes noen god metode for å bøye stengene for å følge vangenes form?
Er det engang mulig å gjøre?

Jeg tenker at jeg kunne sage til en form med vangeprofilen av typisk regelvirke. Fukt treverket i stengene og sett det i spenn. Virker det mulig? Bøyingen er som mest ca. 35 mm per meter.

Kjøpte materialet for ganske lenge siden, så jeg har dessverre ingen mulighet til å returnere det, så jeg vil helst kunne bruke det. Et alternativ er jo å ikke bruke 90 gradersbøyingene og la stengene krysse hverandres senterakser i forskjellige høyder, men vil helst ikke gjøre det.

MH1001 skrev:
...Fukte virket i stengene og sette det i spenn. Virker det mulig? Bøyingen er som mest ca: 35mm per meter...
Fukte?
Nei det duger nok ikke.
Het opp i damp i en basboks så kan du kanskje bøye det noe, men ikke i så stramme radier som du ser ut til å ville ha.

Nå forstår jeg riktignok ikke hva "35 mm per meter" betyr.
Er det radius på bøyen, diameter eller hva?

Og jeg vet ikke hvordan akkurat valnøtt reagerer på damping.

https://www.youtube.com/watch?v=_LRn7OGKIGE
https://www.youtube.com/watch?v=CeTl7MYBQv8

Det er nok best at du kapper delene og setter dem i 90° vinkel i stedet.

Immobil kan nok svare på dette men jeg tror ikke at det kommer til å gå noe bra pga av høydeforskjellene mellom trinnene....

Bøye tror jeg ikke på. Sage skjeve snitt, vri, og lime sammen.

"Fukta" var vel mest ment som en beskrivelse av tankegangen min.

35 mm per meter er "rettheten" for å snakke tegnespråk. Jeg tegnet en liten skisse som jeg håper er begripelig.
Vi snakker altså ingen skarpe svinger, men lange svinger med flere meters radius.

En håndtegnet skisse med en buet linje og mål; høyde 35 mm og lengde 1 meter. Viser oppmålte bøyninger for et byggprosjekt.

Så er dette noe jeg kan gjøre selv. Typ inn med dem i dampbadstuen og så sette i press?
Eller legge dem i varmtvann en stund? Jeg har ingen anelse.

Hvordan går veggene i trappeoppgangen?
De er sannsynligvis rette og ikke buede/bueformede. Sånn ser i hvert fall skissen din ut.
Det kan jo være en idé å sette håndledere parallelt med veggene.

Jeg føler at jeg har mislyktes litt med å forklare hva jeg mener.
Håndleddene skal selvsagt sitte parallelt med veggene. Jeg mener at det er bøyd i et vertikalt plan.
Se dette bildet som jeg har tatt fra nettet. Stengene er ikke rette, men lett bøyde for å følge trappens geometri. Altså litt bananformede eller hva man skal si.
For hjørnene har jeg ferdige bøyer.

Bilde av en trappegang med en lett buet håndlist som følger trappens geometri. Vegg med lyslist i hjørnet gir indirekte belysning.

Sjekk Q-railing, en av verdens største leverandører av rekkverkstilbehør. De har solide 42mm håndledere som etter å ha blitt satt i spenn beholder formen.
Heter Q-bendywood og kan bestilles via glasmäster.

Mvh fremax

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.