Hei

Leker litt med en stol og trenger å bøye et stykke høvlet furu som er ca 12x40cm, 21mm høvlet furu (ryggstøtte).

Vi snakker en bøyning som er 1-1,5 cm på dypeste stedet.

Hvordan gjør jeg det?

Når du skriver ryggstøtte så ser jeg for meg en del som skal holde sin bøyde form av seg selv. Ved å bløte og varme (basa) kan man bøye delen mer enn hva som ellers ville vært mulig uten at den sprekker. Men den vil ikke holde formen uten retter seg ut igjen når du slipper. Det er et par måter å oppnå formen på. Du kan lamellim laminat til formen. De flere tynne delene blir enkle å bøye, og når de er sammenlimt så holder de formen. Eller så tar du en tykkere del av tre og sager ut den bøyde formen.

A Avemo skrev:
Når du skriver ryggstöd så tenker jeg meg en bit som skal holde sin bøyde form av seg selv. Ved å bløte og varme (basa) kan man bøye biten mer enn hva som ellers ville vært mulig uten at den sprekker. Men den vil ikke holde formen uten retter seg ut igjen når du slipper. Det finnes et par måter å oppnå formen. Du kan laminere biten til sin form. De flere tynne delene blir enkle å bøye og når de er sammenlimt så holder de formen. Eller så tar du en tykkere bit tre og sager ut den bøyde formen.
Ok, takk for svar.
så om jeg tar plywood så holder den formen relativt bra etter at jeg har bøyd den? Fjærer de tilbake? Hvor lenge bør den ligge under press?

N Norpan 931218 skrev:
Ok, takk for svar.
så om jeg tar plywood vil den holde formen noenlunde etter at jeg har bøyd den? Fjærer de tilbake? Hvor lenge bør den ligge under press?
Fjærer tilbake/rettferdiggjør seg?

Plywood retter også ut seg. Jeg mener at du limer sammen flere tynne biter til en tykkere og holder det i ønsket form mens limet tørker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.