Hei igjen,

denne bosch har jeg:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21569335

Og den funker altså ikke. Men nå har jeg lånt en borhammer av en arbeidskamerat og da gikk det bra! Han hadde en Bosch (blå) borhammer. Glemte å sjekke betegnelse. Det var sånn SDS+ chuck på den.

Takk for svar!

snickarboden skrev:
Er vel egentlig ett fett hvilken modell fra Boschs sortiment det handler om siden en slagbormaskin som standard har problemer i vibrert betong da de bare spretter der, det er liksom derfor borhammere finnes.

/Kent
Jo, det er jo åpenbart, men hvorfor finnes egentlig slagbormaskiner?? Jeg har klart å bore i ett døgn gammel betong med en slagbormaskin, men til skikkelig betong duger de jo ikke.

Kanskje til teglesteinsmurer og lignende? Jeg er enig, de er fullstendig udugelige til betong.

En slagbormaskin funker for tegl og puss. Men det gjør andre siden nesten en maskin uten noe slag på i det hele tatt også. ;)
Gjetter at grunnen til at de finnes er at det var den eneste varianten som var tilgjengelig for amatører så lenge Hilti holdt hardt i patentet (eller hva det nå var for at bare de hadde slaghammer).

Mikael_L
Sandberg skrev:
Hei igjen,

denne Bosch har jeg:

[lenke]

Og den funker altså ikke. Men nå har jeg lånt en borhammer fra en arbeidskollega, og da gikk det bra! Han hadde en Bosch (blå) borhammer. Glemte å sjekke betegnelsen. Det var en SDS+ chuck på den.

Takk for svar!
Og det er en slik du bør (ehh... må..!!) ha for å suksessfullt bore i betong. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20193054

Jeg tror at deres billige Cotech-borhammer også fungerer hyggelig, iallfall sammenlignet med en slagbormaskin, uansett merke.

snuttjulle skrev:
En slagbormaskin funker for tegl og puss. Men det gjør nesten en maskin uten noe slag i det hele tatt også. ;)
Gjetter at grunnen til at de finnes er at det var den eneste varianten som var tilgjengelig for amatører så lenge Hilti holdt hardt på patentet (eller hva det nå var at bare de hadde slaghammer).
Men hvorfor finnes slagbormaskiner fortsatt???
Alle burde jo kjøpe en borhammer med SDS-vanlig chuck konverter + eventuelt en batterimaskin, da løser man jo alle boreoppgaver (ja de fleste iallfall) Men absolutt ingen slagbormaskin.

Men jeg har selvfølgelig også kjøpt slagbormaskin i mitt liv, hvorfor ??? Jeg visste vel ikke bedre... :o

Under den tiden jeg hadde betongvegger så hadde jeg bare en slagborr grønn Bosch. og jeg har boret en masse hull i sånn der ekkelt hard betong. Om man nå sammenligner med å bruke borhammer så kan man kanskje si at det ikke går, for det går jo ikke unna og man var ofte nødt til å gå inn først med en liten borr som kunne lage fine små hull i steiner og lignende for deretter å grave ut det til ønsket størrelse. Samt at man måtte bruke hele sin tyngde på maskinen. Derimot bør man jo ha bra kvallé på borret. Har vært med om noen ganger at det plutselig gikk virkelig fort å bore og fått ut en helt mishandlet borr fra veggen.

Mikael_L skrev:
Men jeg har selvfølgelig også kjøpt slagbormaskin i mitt liv, hvorfor ??? Jeg visste vel ikke bedre... :o
Nei hadde jeg kjøpt i dag så hadde jeg absolutt ikke kjøpt slagbormaskin. Grunnen til at jeg kjøpte den var fordi jeg dels ville kunne bore litt overalt men også ha den som skrutrekker. Synes det var bra med ledning så man slipper å lade batteri hele tiden.

Men nå merket jeg jo at den var verdiløs da det ikke går an å bore overalt, og den er ikke veldig bra som skrutrekker heller for det der med variabel hastighet er vanskelig å få til, den vil gjerne gå knapt i det hele tatt eller veldig fort.

Den jeg lånte var "samme" som den som er på bildet, bare kanskje litt eldre variant. Den var også bedre på variabel hastighet enn min grønne så jeg skulle ha slått til på den i stedet..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.