Hei,

Skulle gi meg på den banale oppgaven å sette opp en lampe. Så jeg fant fram min Bosch slagborremaskin og boret. Men det viste seg at jeg kommer ca 10 mm så stopper det helt opp, helt umulig å bore dypere. :mad: Prøvde med både betong- og metallbor. Armeringsjern tenkte jeg og boret et stykke ved siden av med samme resultat. Hva bruker man egentlig for spesialmateriale i taket (borettslag bygget -62) og trenger jeg å investere i borhammer for å lykkes med å bore et hull? Jeg mener, jeg har jo i tidligere leilighet fikset det med en billig kombo skrudrill/borremaskin...

Du har kanskje kommet rett på en stein. Da kan man trenge en borhammer.

Har opplevd at det var støpt inn en forsterkning av metallplate der man regnet med taklampe.

Det skal gå an å bore med slagborr, du kanskje traff samme armeringsjern. De ligger i et rutemønster så man skal alltid flytte boret diagonalt om man treffer et jern.

Daveo skrev:
Dem ligger i et rutemønster så man skal alltid flytte boret diagonalt hvis man treffer et jern
Jepp det var så jeg gjorde. Faktum er at jeg har prøvd å bore et hull tidligere på et annet sted for røykvarsleren men det var det samme der men da løste jeg det med dobbeltsidig tape.

Prøv å skaffe en ordentlig borehammer type "hilti". Da blir det som å bore i smør :) Borehammer generelt i stedet for slagbor så burde det funke.

Hva slags boremaskin har du?

Jeg har flaksen å ha en HILTI - eier i slekten. Selv har jeg bare en SuperPower 18V skrudrill. :) Har trevegger/-tak nå for tiden, så behovet er ikke så stort.

Men en hilti trengs ikke og er sannsynligvis altfor dyr for at en normalt fundert person skal kjøpe den. Det er neppe verdt investeringen for å bore 1-2 hull i året. Du kan sikkert leie en et sted. Kjøp en billig variant, typ B&D eller noe. Det viktige er at det er en borhammer og ikke en slagborr. Borhammer er mer effektiv som jeg har forstått det,

om du bare kom 10mm burde du vel kunne se hva det er for noe?

Er det armeringsjern pleier man å kjenne lukten av 'brent'. Lei en borhammer fra nærmeste jernvarehandel så skal det fungere. I min leilighet (bygget på 40-tallet) er det nøyaktig likt, fryktelig hardboret betong..

... spørsmålet om boremaskin var jo til trådstartaren... :-) Hva dere andre har for utstyr løser jo ikke problemet med at det ikke går å bore i Sandbergs tak.

Kanskje litt dårlig formulert spørsmål. :-P

Nei men snarere dårlig lest fordi han skriver i sitt første innlegg at han har en Bosch slagbormaskin.

/Kent

:-) Mmmm og jeg har en Volvo. Kan noen gjette modellen?

740 eller V70?

Er vel egentlig det samme hvilken modell fra Boschs sortiment det dreier seg om siden en slagbormaskin som standard har vanskeligheter i vibret betong da de bare spretter der, det er liksom derfor borhammer finnes.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.