Hei,
Skulle gi meg på den banale oppgaven å sette opp en lampe. Så jeg fant fram min Bosch slagborremaskin og boret. Men det viste seg at jeg kommer ca 10 mm så stopper det helt opp, helt umulig å bore dypere.
Prøvde med både betong- og metallbor. Armeringsjern tenkte jeg og boret et stykke ved siden av med samme resultat. Hva bruker man egentlig for spesialmateriale i taket (borettslag bygget -62) og trenger jeg å investere i borhammer for å lykkes med å bore et hull? Jeg mener, jeg har jo i tidligere leilighet fikset det med en billig kombo skrudrill/borremaskin...
Skulle gi meg på den banale oppgaven å sette opp en lampe. Så jeg fant fram min Bosch slagborremaskin og boret. Men det viste seg at jeg kommer ca 10 mm så stopper det helt opp, helt umulig å bore dypere.
Har opplevd at det var støpt inn en forsterkning av metallplate der man regnet med taklampe.
Jeg har flaksen å ha en HILTI - eier i slekten. Selv har jeg bare en SuperPower 18V skrudrill.
Har trevegger/-tak nå for tiden, så behovet er ikke så stort.
Men en hilti trengs ikke og er sannsynligvis altfor dyr for at en normalt fundert person skal kjøpe den. Det er neppe verdt investeringen for å bore 1-2 hull i året. Du kan sikkert leie en et sted. Kjøp en billig variant, typ B&D eller noe. Det viktige er at det er en borhammer og ikke en slagborr. Borhammer er mer effektiv som jeg har forstått det,
Men en hilti trengs ikke og er sannsynligvis altfor dyr for at en normalt fundert person skal kjøpe den. Det er neppe verdt investeringen for å bore 1-2 hull i året. Du kan sikkert leie en et sted. Kjøp en billig variant, typ B&D eller noe. Det viktige er at det er en borhammer og ikke en slagborr. Borhammer er mer effektiv som jeg har forstått det,
Er det armeringsjern pleier man å kjenne lukten av 'brent'. Lei en borhammer fra nærmeste jernvarehandel så skal det fungere. I min leilighet (bygget på 40-tallet) er det nøyaktig likt, fryktelig hardboret betong..
Nei men snarere dårlig lest fordi han skriver i sitt første innlegg at han har en Bosch slagbormaskin.
/Kent
/Kent
Er vel egentlig det samme hvilken modell fra Boschs sortiment det dreier seg om siden en slagbormaskin som standard har vanskeligheter i vibret betong da de bare spretter der, det er liksom derfor borhammer finnes.
/Kent
/Kent