Jeg trenger å sette opp stolper for et gjerde på en mur ved trappen ned til kjelleren, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal unngå at puss eller murblokker sprekker.
Jeg er ganske sikker på at det er Leca/lettklinker under pussen, siden hele kjelleren er murt opp med slike.
Min tanke er å bore noen hull (de blir vel 20-25 mm), fylle med ankermasse og stikke ned stolpesko i hullene.
Borehammer med/uten slag er tilgjengelig, samt ulike varianter av bor (f.eks. steinbor).
Jeg er ganske sikker på at det er Leca/lettklinker under pussen, siden hele kjelleren er murt opp med slike.
Min tanke er å bore noen hull (de blir vel 20-25 mm), fylle med ankermasse og stikke ned stolpesko i hullene.
Borehammer med/uten slag er tilgjengelig, samt ulike varianter av bor (f.eks. steinbor).
Hvor mange stolper blir det for belastning på gjerdet i sidelengs retning, unger som klatrer, kanskje husker, da gjelder det å ha så lange nedstikk som mulig. Det med stolpesko pleier å bli vinglete i tilkoblingen tre/sko, helst skal det være rør som går ned min 300 mm og ha vinger på seg som tverrbjelkene festes i og spiler på dem, da blir det sterkt.
Jeg trenger først og fremst en beskyttelse så man ikke snubler på kanten og faller ned i hullet. Har hatt det slik i over 11 år nå (siden jeg kjøpte huset), men nå som jeg har byttet fasade og alt er det på tide å sikre opp dette.J jonaserik skrev:Hvor mange stolper, hva blir belastningen på gjerdet sideveis, unger som klatrer, kanskje husker, da gjelder det å ha så lange nedstikk som mulig. Det med stolpesko pleier å bli vinglete i tilknytningen tre/sko, helst skal det være rør som går ned minst 300 mm og ha vinger på seg som tverrreglene festes i og spiler på dem, da blir det sterkt.
Jeg hadde vel tenkt meg en stolpe per meter omtrent og så skal gjerdet følge muren inn mot husveggen så det blir en 90-graders vinkel på det som kan stabilisere i hvert fall der trappehullet er som dypest.
Ingen unger som herjer, det er nok mest jeg selv som kan tenkes å sitte på gjerdet og lene meg mot det. Muligens vil jeg lage en regnbeskyttelse over kjellerdøren som hviler på noen av stolpene, men det får vi se...
Jeg kan tenke meg noe i stil med bildet i Gjør det selv sin artikkel: https://images.bonnier.cloud/files/gds/production/20170814185954/sikker-trappe_5.png
Med en vanlig hardmetallbor av rett dim., de skal vel stå på topp, det beste er at du tar noen bord og setter sammen som en U over muren og hull som er like som boret. Det går bra å spenne fast matrisen med en tvinge så den ikke flytter seg, du kan treffe på en fuge og da stikker boret sidelengs, bor sakte ned og rens ut hullet ved å dra opp boret av og til (pleier å merkes når det begynner å gå litt tungt). Så er det bare å flytte matrisen til neste sted og bore, la gjerne skoen sitte noen cm over toppen så blir det ikke noe skitt under den. Et tips for å få skoene i linje og ikke bli vridd, når du støper/fester så legg en planke i og fest med en skrue på hver, da går det også an å legge noe imellom for høyden skyld. Er du med på forklaringen.
Jonaserik
Jonaserik
Jeg tror jeg forstår, en opp-nedvendt U antar jeg der de vertikale delene er på hver sin side av muren? Ingen slag på boremaskinen?J jonaserik skrev:Med en vanlig hardmetallbor av rett dim,, dom skal vel stå på topp, det beste er at du tar noen planker og setter sammen som en U over muren og hull som er like som boret. Det går bra å spenne fast matrisen med en tvinge så den ikke flytter seg, du kan treffe på en fuge og da stikker boret i sidelengs, bor sakte ned og rens ut hullet ved å dra opp boret iblant ( pleier å føles når det begynner å gå litt tungt ). Så bare flytt matrisen til neste sted og bor, la gjerne skoen sitte noen cm over toppen så blir det ikke noe skitt under den. Et tips for å få skoen i linje og ikke være vridd, når du støper/fester så legg en planke i og fest med en skrue på hver, da finnes også å legge noe imellom for høyden sin skyld. Forstår du forklaringen.
Jonaserik
Stemmer bra da leca er et porøst materiale, så det med en U har du forstått, sett en tvinge over og klem til så flytter ikke festet seg, bor gjerne litt kort og prøv med bjelkeskoene at de er på samme høydenivå, ca 1 cm fritt mellom sko og overkant av muren. Er det litt diff kan du bore noen mm dypere på den som er høy, det er mye enklere å få det til å passe hvis bjelkeskoene står på bunnen av hullet og en regel tvers over for absolutt retning på dem.P Prosit skrev:
Klikk her for å svare