Bödde skrev:
Nei, jeg tror rett og slett ikke det går å bore i herdet glass uten at det eksploderer, så det gjelder å finne "vanlig" glass.

Det var egentlig mer et svar på trådens resonemang rundt om glass kan sprekke av spenninger, noe det altså kan. Men det kan sprekke uansett om du borer eller ei, det er bare slik glass fungerer. Dette gjelder til 99% munnblåst glass og det skyldes feilaktig kjøling eller at man har blandet forskjellige farger som ikke er kompatible.
Dog, det er absolutt ikke vanlig, og bearbeider du glasset forsiktig med vann (borkjernen blir flere 100 grader varm ganske raskt) så skal det mye til for at det skal gå galt. Mitt første innlegg hørtes kanskje drastisk ut, men sånn var det ikke ment! Du kan uten å være bekymret fortsette med ditt håndverk, bare velg riktig glass :)
Jeg får forsøke å finne ikke-herdet glass altså. Hele poenget med dette var at jeg vil kunne finne typ loppemarked-glass og lignende å bruke. Kan jo være vanskelig å vite da dessverre, men jeg får vel gjøre kvalifiserte gjetninger. Og skulle det være sånn at alt herdet glass eksploderer ved boring, så vet jeg jo i alle fall at jeg hadde feil etter at jeg har boret. :confused:

Jeg bruker en drill som jeg kjører på lave omdreininger og en keramikk bor spiss. ..funker som bare det

For klinkers ikke keramikk :)

gavagai skrev:
Jeg får prøve å finne ikke-herdet glass altså. Hele poenget med dette var at jeg vil kunne finne typ loppis-glas og lignende å bruke. Kan jo være vanskelig å vite da dessverre, men jeg får vel gjøre kvalifiserte gjetninger. Og skulle det være sånn at alt herdet glass eksploderer ved boring, så vet jeg jo i alle fall at jeg tok feil etter at jeg har boret. :confused:
Ja, det kan være vanskelig å avgjøre, men jeg tør nok påstå at du hadde uflaks som fant et herdet.
Hahaha, ja da får du i alle fall :)

ion skrev:
Leste i en bok at man kunne klippe vindusglass med en vanlig saks om man holdt det under vann, har dog aldri prøvd, høres usannsynlig ut, men de hevdet at det var vibrasjoner/klikk som fikk glasset til å sprekke.
Det er absolutt mulig, da jeg hørte det første gangen for et par år siden så var jeg nødt til å eksperimentere litt, og det fungerte kjempebra.
Det finnes garantert flere filmer på youtube som viser når folk gjør det, her er en:
http://www.youtube.com/watch?v=L5u7SCNVYTA

ion skrev:
Jeg boret hull i en takplafond, skal jeg unngå å gå under den nå? Hvordan gjør de ved produksjonen av plafonder med hull i? Borer de ikke til sist? Jeg brukte diamantbor beregnet for formålet og vannbad, rigget i søylebormaskin med skumplast som underlag slik at jeg ikke skulle tvinge boret skjevt.
At glass kan eksplodere vet jeg, jeg skulle skylle en 50L damejeanne, den eneste biten som var over en dm stor var halsen jeg holdt i og den hadde fått samme behandling mange ganger før.
Leste i en bok at man kunne klippe vindusglass med en vanlig saks hvis man holdt det under vann, har dog aldri prøvd, høres usannsynlig ut, men de hevdet at det var vibrasjoner/klikk som fikk glasset til å sprekke.

Det var et slikt jeg brukte, 10mm, [lenke]

Akkurat det, jeg tapet også der jeg skulle bore. Mest for at det skulle holde sammen hvis det gikk i stykker, men det hadde kanskje betydning for resultatet, vet ikke.
Ved produksjon av glass borer man hull etc. oftest før man herder glasset (om det skal herdes)...
Herdet glass kan man ikke bore i...

hekosi skrev:
Det er absolutt mulig, da jeg hørte det første gang for et par år siden, måtte jeg eksperimentere litt, og det fungerte utrolig bra.
Det finnes garantert flere filmer på youtube som viser når folk gjør det, her er en:
[lenke]
Så kult!!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.