Vet ikke om dette er riktig forum, men siden det finnes en masse håndverkskyndige mennesker her, så tenkte jeg å prøve. Jeg har med vellykket resultat boret hull i bunnen på glasskåler for å ha dem som orkidékrukker. Har brukt drill (Bosch GSR 14,4V) og glassbor. Jeg boret litt om gangen og spylte vann over innimellom. Når jeg så skulle bore hull i enda en skål (som var litt mer "ornamentert", ujevn tykkelse på glasset, om det har noen betydning) så ble det plutselig en sprekk i glasset, hvorpå skålen høylytt "eksploderte" i mange biter. (Jeg kjenner allerede nå hvordan jeg kommer til å få rådet "legg ned det der, din idiot, det er livsfarlig", men jeg prøver likevel...) Jeg tror (men si gjerne imot meg om dere vil) at det likevel går bra å bore, om jeg sørger for å ha mer vann tilstede (kanskje ha skålen helt under vann når jeg borer) og tar det med ro, og jeg kan også ta mer forsiktighetsregler når jeg borer, om det er fare for enda en "eksplosjon", men... Det jeg lurer på er om man kan vite at risikoen for at skålen sprekker er over når jeg vel har boret ferdig og plantet orkideer i den, eller kan det finnes slike spenninger igjen lenge etterpå? Jeg kan sørge for å beskytte meg under arbeidet, men det får jo ikke finnes noen risiko for at barna pirker på skålen en uke senere og får flygende glassplinter i øynene. :confused:

Det finnes jo forskjellige typer glass, noen er herdet andre ikke og så finnes det forskjellige nivåer på herding. En glasskrukke med mønster "støpt inn" tror jeg hører til de som er vanskeligere å få hull i. En glatt glasskål er nok enklere. Kommer også an på hvordan spenningene ligger så det er umulig å si hva som går og ikke går før man har prøvd.

Borre i vann og legg f.eks. en plastbøtte opp ned over først som du borer hullet gjennom så hvis det eksploderer samles alt i bøtta. Tykke arbeidshansker og øyevern selvfølgelig!

Hvorvidt det kan sprekke senere så er det klart at det er mer følsomt enn annet glass, og jeg ville ikke "behandle" det unødvendig...

Typ en dremel med noe slipestift av stein/diamant kanskje?

Ja, jeg hadde tenkt å gjøre omtrent som anders07 beskriver det, men lurer som sagt på om det finnes eksplosjonsfare selv lenge etterpå. Om glasset lettere sprekker er vel ikke så farlig egentlig, men finnes det risiko for en slik eksplosjon som skjedde da jeg prøvde å bore sist (og den eksplosjonen også kan komme lenge etterpå), så er det jo ikke mulig å bruke krukken. Noen som vet hvor sikker man kan være på at det ikke skjer når man først har klart å bore ferdig uten problemer?

• Liker
Jaffar
  • Laddar…
Uten å egentlig ha en anelse om hvordan nettopp glass oppfører seg når man borer i det, så gjetter jeg at det er temperaturstigningen rundt borehullet når man borer som er synderen.
Jeg tenker som så at: Varmt glass tar større plass enn kaldt, og materialet nærmest rundt hullet vil ekspandere, mens det kaldere glasset rundt holder tilbake til det ikke orker lenger, derav "eksplosjonen".
Med andre ord: er min teori riktig så burde ikke potten være mye skjørere når alt vel har kjølnet...

Det er varmen og vibrasjonene som gjør at det sprekker. Den vil være "skjørere" med hull i men ikke en "eksplosjonsrisiko" (sannsynligvis)

Interessant tråd!
Visste ikke at man kunne bore i glass, ikke noe jeg kommer til å våge å gjøre selv uansett, men interessant å vite at det går :)

• Liker
Jaffar
  • Laddar…
Den skålen som eksploderte er av herdet glass, som nevnt tidligere. Det er en type kontrollert kjøleprosess som gjør at det blir herdet, og tanken med det er nettopp det som skjedde med deg: Det skal eksplodere i mange småbiter i stedet for å sprekke i skår. Altså som et bilrute.

Det kanskje går an å bore i et herdet glass, men da er det under veldig spesielle forhold. Velg i stedet et "vanlig" glass, helst av krystall da det er mye "mykere" enn et sodaglas (altså den typen av glass som brukes i flasker, bokser).

Du gjorde helt riktig når du kjølte med vann. Helst skal du bore under rennende vann så det kjøles hele tiden. Problemet med glass er at det ikke leder varme/kulde, noe som innebærer at borehullet blir mye varmere enn glasset rundt om. Som noen var inne på tidligere, skjer en ekspansjon i den varme overflaten og med det oppstår en spenning mellom det kalde og varme - med risiko for sprekkdannelse som følge.

Ja, et glass kan sprekke av spenning flere år etter produksjonen.

Sjekk www.essemce.se, der finnes alle verktøy, slipestift, bor, etc som du trenger. Lettest er å ringe, de er veldig hyggelige og sender mindre bestillinger i konvolutt.

Du kan ha slipestift/bor til en vanlig Dremel. Sjekk for eksempel på Claes Ohlson,

Lykke til!

Og hvordan vet jeg da om et glass er herdet eller ikke (før jeg har fått det til å eksplodere gjennom boring)?

Og Bödde, du mener altså at mine krukker (om de er av herdet glass) risikerer å eksplodere lenge etter at jeg har boret i dem, når de står på vinduskarmen med orkideer i (alternativt sprekke, om de ikke er av herdet glass)? I så fall tør jeg jo ikke gjøre det, selv om jeg skulle skaffe relativt bra verktøy.

gavagai skrev:
Og hvordan vet jeg da om et glass er herdet eller ikke (før jeg har fått det til å eksplodere ved boring)?
Det er kjempevanskelig å vite, for eksempel er et Duralex-glass herdet, og det ser jo ut som hvilket som helst drikkeglass... De burde vite det der du kjøper glasset ditt. Kjøper du det nytt, burde det også stå på emballasjen.
Hvis du handler på for eksempel loppemarked, velg da et glass som du ser er munnblåst, da er det garantert ikke herdet. Mange av skålene som selges på IKEA er også ok, der finnes både munnblåst og presset glass til en billig penge.

...

gavagai skrev:
Og Bödde, du mener altså at mine potter (om de er av herdet glass) risikerer å eksplodere lenge etter at jeg har boret i dem, når de står på vinduskarmen med orkideer i (alternativt sprekke i stykker, om de ikke er av herdet glass)? I så fall vil jeg jo ikke våge å gjøre det selv om jeg skulle skaffe relativt bra verktøy.
Nei, jeg tror rett og slett ikke det går an å bore i herdet glass uten at det eksploderer, så det gjelder å finne "vanlig" glass.

Det var egentlig mer et svar på trådens resonement om glass kan sprekke av spenninger, noe det altså kan. Men det kan sprekke uansett om du borer eller ei, det er bare sånn glass fungerer. Dette gjelder til 99% munnblåst glass og det skyldes feilaktig kjøling eller at man har blandet forskjellige farger som ikke er kompatible.
Dog, det er absolutt ikke vanlig, og bearbeider du glasset forsiktig med vann (borekronen blir flere 100 grader varm ganske raskt) så skal det mye til for at det skal bli feil. Mitt første innlegg hørtes kanskje drastisk ut, men det var ikke ment slik! Du kan uten bekymring fortsette med ditt håndverk, bare velg riktig glass :)

I
Jeg boret hull i en takplafond, skal jeg unngå å gå under den nå? Hvordan gjør de det ved produksjon av plafonder med hull i? Borer de ikke til sist? Jeg brukte diamantbor ment for formålet og vannbad, rigget i søylebormaskin med skumplast som underlag så jeg ikke skulle tvinge boret skjevt.
At glass kan eksplodere vet jeg, jeg skulle skylle en 50L damejeanne, den eneste biten som var over en dm stor var halsen jeg holdt i og den hadde fått samme behandling mange ganger før.
Leste i en bok at man kunne klippe vindusglass med en vanlig saks hvis man holdt det under vann, har dog aldri prøvd, høres usannsynlig ut, men de hevdet at det var vibrasjoner/klikk som fikk glasset til å sprekke.

Det var en slik jeg brukte, 10mm, http://www.vdb-glassart.se/webbshop/verktyg-för-bly-och-tiffany/glas-borr-7205761

Akkurat, jeg teipet også der jeg skulle bore. Mest for at det skulle holde sammen hvis det gikk i stykker, men det kan ha hatt betydning for resultatet, vet ikke.

Sist redigert av en moderator:
ion skrev:
Jeg boret hull i en takplafond, skal jeg unngå å gå under den nå? Hvordan gjør de ved produksjonen av plafonder med hull i? Borer de ikke til sist? Jeg brukte diamantbor beregnet for formålet og vannbad, rigget i søyleboremaskin med skumplast som underlag så jeg ikke skulle tvinge boret skjevt.
At glass kan eksplodere vet jeg, jeg skulle skylle en 50L damejeanne, den eneste biten som ble over en dm stor var halsen jeg holdt i og den hadde fått samme behandling mange ganger før.
Leste i en bok at man kunne klippe vindusglass med en vanlig saks om man holdt det under vann, har dog aldri prøvd, høres usannsynlig ut, men de hevdet at det var vibrasjoner/klikk som fikk glasset til å sprekke.

Det var en sånn jeg brukte, 10mm, [lenke]

Akkurat, jeg teipet også der jeg skulle bore. Mest for at det skulle holde sammen om det gikk i stykker, men det kan ha hatt betydning for resultatet, vet ikke.
Neida, det er ingen fare. Jeg var kanskje litt drastisk i min måte å beskrive glass og hvordan det kan sprekke, men det var mest for å beskrive materialet og at det kan sprekke av spenninger.
Å bore i glass er ikke uvanlig i det hele tatt og det er ingen fare så lenge man er forsiktig og kjøler med vann. Det kan likevel sprekke under boringen, det er jo tross alt glass, men har man kjølt og lyktes med boringen så skal man selvfølgelig bruke det man har gjort.
Jeg synes metoden din virker helt klock, og boret ser ut til å være laget for glassboring! Smart med teipen, det pleier å hindre boret i å skli og det hindrer nok også borehullet i å flise seg - samtidig som det holder sammen skårene om ulykken er ute.
Klippe vindusglass? Det har jeg aldri hørt, og jeg er enig med deg at det høres usannsynlig ut...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.