Har tilbrakt timer med å prøve å finne informasjon om hvordan man best borer gjennom eternitt på en relativt trygg måte. Finnes mye om farene med asbest og eternitt og de ofte overdrevne farene, men få innlegg (eller informasjon på internett) om hvordan man faktisk konkret skal gjøre det hvis man må bore i eternittplater innendørs. Vi skal installere en brukt pelletskjele i det gamle fyrrommet, og siden rørleggeren i prinsippet anser eternitt og asbest for å være helt ufarlig, vil jeg helst gjøre de jobbene selv under noe kontrollerte former.

Så, dette sagt. Hvordan bør jeg best gå fram for å bore hull for vannledninger gjennom eternittplater i taket for å unngå støv? Hvilken type bor/hullsag? Over eternitten er det treplank. Det går ikke å fjerne eternittplatene.

Mellom kjøkkengulv og fyrromstak er det en slags isolasjon som ser ut som en slags glassull. Dere ser den stikke fram bak den grå pappen/veven. Er det glassull eller er det så ille at dette er en slags asbestisolasjon? Jeg trenger nemlig sannsynligvis å gå gjennom dette materialet med vannledningen.

/Mattias Rør og isolasjon med synlig grå papir og mulig glassull eller asbestisolasjon, i et gammelt pannromstak, sett i en bygge- og renoveringssituasjon.

Støv er nok vanskelig å unngå. Om du skal bore, slipe eller sage. Jeg hadde nok tatt en støvsuger som man kan plassere med sugedelen på utsiden av huset. Munnbind på. Og så støvsuget samtidig som jeg boret. For å være sikker på at støvet forsvinner ut av huset. Og så når jeg har boret ferdig. Og festet alt som du nå skulle feste. Så ville jeg malt stedet der det er åpnet fibrene i asbestplaten for å binde dem sammen og ikke kunne frigjøre noen flere fibre.

P
Beste er vel å leie en støvsuger med riktig filter for asbeststøv, koster ikke mange kroner mens du må kassere din egen støvsuger om du har tenkt å gjøre på din måte.

Ser ut som glassull på bildet, også dette mtrl skal man være litt forsiktig med.

• Liker
Mattias(aq) og 1 annen
  • Laddar…
Det er ganske langt til utendørs, så det er nok vanskelig å blåse ut støvet (bortsett fra at støvsugeren ifølge Pherra ville gått til skogs). Men å leie en sug hvis det finnes slike, kan kanskje være fornuftig. Er det en vanlig industristøvsuger med hepa3-filter? Jeg har halvmaske med P3-filter (eller om det nå heter PS3), i alle fall godkjent for asbest, som jeg alltid har på meg ved støvete jobber. Tror dere ellers at det går an å fukte på en eller annen måte, bore gjennom tape, eller lignende for å ikke gjøre det så komplisert? Hvordan gjør rørleggeren? Burde ikke være helt uvanlig.

P
Mattias(aq) skrev:
Det er ganske langt til utendørs, så det er nok vanskelig å blåse ut støvet (i tillegg til at støvsugeren ifølge Pherra ville gå ad undas). Men å leie en sug hvis det finnes slike kan kanskje være fornuftig. Er det en vanlig industristøvsuger med hepa3-filter? Jeg har halvmask med P3-filter (eller om det nå heter PS3), i alle fall godkjent for asbest, som jeg alltid bruker ved støvete arbeid. Tror dere ellers at det går an å fukte på en måte, bore gjennom tape, eller lignende for å ikke gjøre det så komplisert? Hvordan gjør rørleggeren? Burde ikke være helt uvanlig.
Rørlegger gjør ikke slike jobber hvis han er seriøs!!!!, da sier han fra at det må saneres/hulltaging på riktig måte med utdannet asbestsanerer. Og om kunde vil gjøre det selv (som de får) så skal kunde etter sanering kunne fremvise luftprøve samt attest på at sanering er utført i henhold til gjeldende regler til håndverkeren.

harry73
Mattias(aq) skrev:
og siden rørleggeren i prinsippet anser eternit og asbest som helt ufarlig, vil jeg helst gjøre de jobbene selv under noe kontrollerte forhold.
En rørlegger er nesten aldri spesialist på asbest, og hadde din rørlegger vært unntaket hadde han ikke sagt så, så stol ikke på din rørlegger

Jeg har hørt et sted at en arbeidsgiver/håndverker kan bore hull i asbestholdig materiale ved tre anledninger i løpet av et år hvis den totale arbeidstiden ikke overstiger en time.
Kanskje er det en skrøne?

S
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/

Det står der i Afsen om de tre tilfellene i paragraf 11 at det ikke trengs tillatelse.

Og i kommentarene på slutten står det slik:

"I den totale arbeidstiden ved boring av hull inngår også forearbeid på stedet, håndtering av asbestholdig avfall og rengjøring av arbeidsplassen etterpå.
Med persontime menes den arbeidsmengden som kan utføres av en person i løpet av en time (60 minutter), eller tilsvarende, f.eks. av to personer à 30 minutter hver eller av fire personer à 15 minutter hver.
Selv om tillatelse ikke kreves for selve arbeidet som sådan må andre bestemmelser i forskriftene følges."

Så det er ikke bare å tute og kjøre bare fordi det er sjeldenjobb.

• Liker
öringen
  • Laddar…
Man kan godt bore gjennom eternitt uten støvspredning. Du kan spraye det planlagte borehullet med f.eks. barberskum, tape en bit sølvteip over skummet, og lage et stort nok hull i teipen slik at boret får plass uten at teipen kan sette seg fast på boret. Forbered det samme på den andre siden av platen du har tenkt å bore gjennom. Bore deretter. Fjern teipen og våttørk bort skummet og kast det som kontaminert avfall.

• Liker
Mattias(aq) og 1 annen
  • Laddar…
Mattias(aq) skrev:
Er det glassull, eller er det så ille at dette er en slags asbestisolering? Jeg trenger nemlig sannsynligvis å gå gjennom dette materialet med vannledningen.

/Mattias[bilde]
Det er glassull. Rå asbest som har forekommet i slik isolasjon har aldri en så pass lang fiberlengde.

• Liker
Mattias(aq)
  • Laddar…
Skumtipset var smart! Ikke hørt det før. Litt vanskelig å komme til på andre siden dog om det for eksempel er fliser i taket.

Skarpe verktøy som skjærer store spon støver mindre enn sløve. Det kan også være bra å tenke på.

Dessverre kan man vel regne med at når fliser, rør eller isolasjon ble lagt på plass en gang i verden, ble det ikke gjort med noen hensyn til risiko. I alle hus som har eller har hatt asbestbaserte materialer kan man sikkert forutsette at det i hver eneste bordskjøt, krok eller glippe ligger asbestfibrer gjemt.

O
Lag som telt eller lignende rundt boret som du deretter kobler støvsugeren til...

harry73
Ikke bruk støvsuger for å suge opp asbest. Fibrene spres bare mer.

Takk for barberskummetipset og innsiktene om glassull! Nå blir steg én å få bort glassullen, og hvis det går på en god måte har jeg oppdaget at det kanskje går an å bore uten å gjøre det i eternitten. En liten eternittplate ved siden av eksisterende hull er skrudd, og det kan kanskje gå an å bore skrått opp til riktig sted derfra. Men nå finnes det to alternativer! Takk for det!

/Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.