Mine erfaringer er at det ikke fungerer.
Prøvde for mange år siden å lage noen hull i en betongvegg i leiligheten.
Først brukte jeg en helt vanlig boremaskin (grønn bosch, arvegods). Kom ca 1cm så stoppet det opp. Så ble det en ryobi borhammer og da var det som å bore i smør..

• Liker
Jonasdzm og 1 annen
  • Laddar…
Det finnes spesielle bortar for dette men det går fortsatt ikke bra

• Liker
Anna Bo
  • Laddar…
A Anna Bo skrev:
Jeg lurer på om det fungerer å bore i betong med betongbor og vanlig bormaskin (ikke slagbor eller borhammer) bare man ikke møter på noen stein. Er det noen som vet?
Nei. Borinnstillingen i en drill er som regel til for lettbetong eller murstein. Du vil sannsynligvis ikke komme så langt inn i betongen før betongboret har blitt rundt.

• Liker
Anna Bo
  • Laddar…
Ok, da er det ikke engang verdt å prøve med andre ord :-) Takk alle!!

Beste svar

C
A Anna Bo skrev:
Ok, da er det ikke engang verdt å prøve med andre ord :) Takk alle!!
Stopp og belægg nå, med riktig borr går det faktisk ganske bra å bore i betong.
Vanlig betongbor funker ikke, du trenger spesialbor, f.eks. Bosch multi construction.

• Liker
N&D
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Stopp og belægg nå, med rett bor går det faktisk rimelig bra å bore i betong.
Vanlig betongbor funker ikke, du trenger spesialbor, f.eks. Bosch multi construction.
Er det bedre å bore med universalboret enn betongboret?

Rickard.
U Utdelning skrev:
Er det bedre å bore med universalfresen enn betongfresen?
Det er større sjanse for at det fungerer ja.

Betongbor er trubbete og krever slaget mens denne typen er slipt skarp og skal ikke slåes på. De er ikke egentlig laget for hard konstruksjonsbetong, men kan med riktige forutsetninger fungere.

B
Kommer an på. Er det 1st 4cm dypt borehull med 5mm kanskje man kunne stå og jobbe med det over lang tid, men er det et større/dypere/flere hull ville jeg aldri overveie å ikke bruke en ordentlig boremaskin med hammerfunksjon.

C
U Utdelning skrev:
Er det bedre å bore med universalboret enn betongboret?
Ikke bare bedre. Det går ikke med vanlig betongbor, den blir bare varm.
Har boret en masse (mindre) hull med universalbor. Det går alldeles utmerket, men naturligvis ikke like effektivt som med hammerbor.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det er større sjanse for at det fungerer ja.

Betongbor er stumpe og krever slaget, mens denne typen er slipt skarp og skal ikke slås på. De er ikke helt laget for hard konstruksjonsbetong, men kan med riktige forutsetninger fungere.
C cpalm skrev:
Ikke bare bedre. Det går ikke med vanlig betongbor, den blir bare varm.
Har boret en masse (mindre) hull med universalbor. Det går alldeles utmerket, men naturligvis ikke like effektivt som med hammerbor.
Det høres helt utrolig ut at dere har klart å bore i betong med universalbor med en bor-/skrutrekker. Borer dere med høye turtall eller lave?

Kommer vel litt an på betongen.

jeg boret forrige helg 5 stk 10mm hull gjennom en 8cm tykk betongpotte jeg hadde støpt med en vanlig bor skrutrekker og betongbor. Tok 2-3 min per hull da jeg boret sakte for at boret ikke skulle bli for varmt, men ellers ingen større problemer.

• Liker
Utdelning
  • Laddar…
A Anna Bo skrev:
Jeg vurderer om det funker å bore i betong med betongbor og vanlig drill (ikke slagbor eller borhammer) bare man ikke støter på noen stein. Er det noen som vet?
Min gjetning er at en nabo kommer til å banke på og tilby dere å låne en ordentlig drill før du rekker å bli ferdig (hvis du nå bor i en flerfamiliebolig altså).

• Liker
damm
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Min gjetning er at en nabo kommer til å banke på og tilby dere å låne en skikkelig boremaskin før du rekker å bli ferdig (om du nå bor i flerfamiliehus altså).
Haha… Jeg håper det ikke kommer noen nabo. Jeg skal bore to små hull i en betongbro.

C
U Utdelning skrev:
Det låter helt otroligt att ni lyckats borra i betong med universalborr med en borrskruvdragare. Borrar ni med höga varvtal eller låga?
Relativt lågt varvtal och högt tryck. Ungefär som när man borrar i stål.
Använder dem där det är för trångt för att komma åt med borrhammaren, samt även för att komma igenom tjockare armeringsjärn.

Köp inte något billigt skräp dock. Testade ett antal billiga universalborr innan jag hittade Bosch som faktiskt funkade.

Sist redigert:
  • Liker
Utdelning og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.