17.164 lest ·
22 svar
17k lest
22 svar
Bore i betong med vanlig boremaskin
Side 1 av 2
Jeg lurer på om det fungerer å bore i betong med betongbor og vanlig bormaskin (ikke slagbor eller borhammer) så lenge man ikke støter på noen stein. Er det noen som vet?
Mine erfaringer er at det ikke fungerer.
Prøvde for mange år siden å lage noen hull i en betongvegg i leiligheten.
Først brukte jeg en helt vanlig boremaskin (grønn bosch, arvegods). Kom ca 1cm så stoppet det opp. Så ble det en ryobi borhammer og da var det som å bore i smør..
Prøvde for mange år siden å lage noen hull i en betongvegg i leiligheten.
Først brukte jeg en helt vanlig boremaskin (grønn bosch, arvegods). Kom ca 1cm så stoppet det opp. Så ble det en ryobi borhammer og da var det som å bore i smør..
Nei. Borinnstillingen i en drill er som regel til for lettbetong eller murstein. Du vil sannsynligvis ikke komme så langt inn i betongen før betongboret har blitt rundt.A Anna Bo skrev:
Beste svar
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.420 innlegg
Det er større sjanse for at det fungerer ja.U Utdelning skrev:
Betongbor er trubbete og krever slaget mens denne typen er slipt skarp og skal ikke slåes på. De er ikke egentlig laget for hard konstruksjonsbetong, men kan med riktige forutsetninger fungere.
Kommer an på. Er det 1st 4cm dypt borehull med 5mm kanskje man kunne stå og jobbe med det over lang tid, men er det et større/dypere/flere hull ville jeg aldri overveie å ikke bruke en ordentlig boremaskin med hammerfunksjon.
Rickard.ag skrev:
Det høres helt utrolig ut at dere har klart å bore i betong med universalbor med en bor-/skrutrekker. Borer dere med høye turtall eller lave?C cpalm skrev:
Kommer vel litt an på betongen.
jeg boret forrige helg 5 stk 10mm hull gjennom en 8cm tykk betongpotte jeg hadde støpt med en vanlig bor skrutrekker og betongbor. Tok 2-3 min per hull da jeg boret sakte for at boret ikke skulle bli for varmt, men ellers ingen større problemer.
jeg boret forrige helg 5 stk 10mm hull gjennom en 8cm tykk betongpotte jeg hadde støpt med en vanlig bor skrutrekker og betongbor. Tok 2-3 min per hull da jeg boret sakte for at boret ikke skulle bli for varmt, men ellers ingen større problemer.
Min gjetning er at en nabo kommer til å banke på og tilby dere å låne en ordentlig drill før du rekker å bli ferdig (hvis du nå bor i en flerfamiliebolig altså).A Anna Bo skrev:
Relativt lågt varvtal och högt tryck. Ungefär som när man borrar i stål.U Utdelning skrev:
Använder dem där det är för trångt för att komma åt med borrhammaren, samt även för att komma igenom tjockare armeringsjärn.
Köp inte något billigt skräp dock. Testade ett antal billiga universalborr innan jag hittade Bosch som faktiskt funkade.
Sist redigert: