Innvendig bilde av en separett med to sirkler på bunnen for potensielle boringer, ventilasjonsåpning med vifte i bakre del.

Jeg har kjøpt en enkel separett til min lille sommerhytte. Den er forberedt for installasjon av en avtrekk gjennom en vifte ut gjennom bakre del av toalettet gjennom fasaden (tre) samt for urin via bunnen av toalettet. Dessverre kan jeg ikke bruke den konformede forhøyningen i bunnen da avløpet som jeg skal installere toalettet over ligger ca. 15 cm lenger bak. Jeg må altså bore et hull i plasten der det ikke er ment å bores. Jeg har prøvboret i litt plastting med boret jeg har kjøpt som kan justeres til den størrelsen som trengs, men plasten sprekker alltid i et stjernemønster rundt borehullet. Det er mulig at sanitetsplasten ikke oppfører seg slik, men jeg har jo bare "one shot". Noen tips til hvordan jeg skal unngå det? Finnes det "skjæreolje" for boring i plast? Eller holder det med spenningen ved f.eks. å dekke området med sølvteip før boringen? Takknemlig for tips fra dere som har gjort noe lignende.

Hvor stort hull snakker vi om?
Det finnes treborr med spiss som er bedre enn metallborr å bore i plast.
181419.jpg
Bruk en slik og trykk ikke for hardt.
Jula har opp til 12 mm. Om nå hullet skal bli større kan du file med en rundfil.

Justerbare bor er ytterst sjelden bra til noe som helst ...

Stort hull, så funker hullsag bra på plast...

Hullsåg fungerer best til plast hvis man skal bore et stort hull, de justerbare fungerer i gips og tre.

Du kan bruke trinnbor

hozan-verktyg-brotsch-med-grepp-k-444-4962772044445-0-l.jpg

En annen løsning er å plassere koppen på en liten forhøyning. Slik at du får plass til et par avløpsbøyer under.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.