Hei!

Jeg skal feste 6 stk 45x220 mm-bjelker i eksisterende 200 mm søyler (fra 1980) på fritidshuset mitt. Bjelkene skal festes på totalt 18 søyler, på tvers under huset. Nå lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre innfestingen. Jeg var helt inne på å bruke gjenget stang rett igjennom søylen, men tviler litt nå fordi jeg tror det kanskje vil løsne en del av søylen når jeg borer igjennom den, når boret kommer ut på den andre siden av søylen. Jeg vurderer å bruke ekspansjonsbolt i stedet, gjennom halve søylen. Hva ville dere gjort?

Den gjengede stangen eller ekspansjonsbolten skal bære bjelken som i sin tur på 6 av søylene skal støtte opp huset, altså ligge tett mot ytterste bjelkelagsbjelken så de trenger å tåle en del bæring.

Har dere noen andre tips på hva man skal tenke på når man borer i en søyle så man ikke ødelegger noe? Kommer til å bruke borhammer.

hsd
Hva skal stendere holde oppe

hsd hsd skrev:
Hva skal bjelkene holde oppe
Som det står i innledningen. De er tenkt å stagge opp huset. Bjelkelagsbjelken har sklidd av noen av pallene (de er dårlig laget fra starten) og skal feste bjelkene i pallene for å bære opp ytterste bjelkelagsbjelken på huset. Ingen feil ellers med pallene, de står rett, men er støpt i feil posisjon fra starten.

Borr inn ca 100mm inn i søylen (til sentrum). Sett gjengestang med kjemisk anker, mer stabilt og bedre enn ekspansjonsbolt.

• Liker
minisorkis
  • Laddar…
hsd
Jeg vurderer om du kan bruke spikerplugg, finnes lange, da er det bare å bore rett gjennom regel og inn i plint trykk inn ankermasse og slå i spikerpluggen
Skal huset bare forsterkes opp bør det holde

V vectrex skrev:
Borr inn ca 100mm inn i bjelken (til sentrum). Sett gjengestang med kjemisk anker, stabilere og bedre enn ekspansjonsbolt.
Takk! La oss si jeg tar 12 mm gjengestang, borer jeg da 14 mm hull og sprøyter inn ankermasse og kjører inn gjengestangen og lar den herde?

M minisp4m skrev:
Takk! Si at jeg tar 12 mm gjengestang, borer jeg da 14 mm hull og sprøyter inn ankermasse og kjører inn gjengestangen og lar herde?
Bor hullet, opp til 14mm så er det vanligvis 2mm større hull, blås ut hullet (Bruk IKKE støvsuger) børst ut hullet, blås ut hullet, børst ut hullet, blås ut hullet, fyll med cirka 2/3 ankermasse, monter gjengestangen i en sirkulær bevegelse.

Det der pleier å stemme på de fleste ankermasser men det kan være avvik så jeg ville lest spesifikasjonen for akkurat det merket du velger. Et annet poeng er å bore og forberede ALLE hull for deretter å ta monteringen på samtlige innen et par minutter, massen herder raskt og nye "blandepiper" koster en del.... Lykke til!

• Liker
minisorkis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.