Jeg har et, innbiller jeg meg, egentlig ganske lett jobb foran meg, men søker likevel "støtte" via dette eminente forumet slik at jeg ikke gjør bort meg.

Jeg har langt fremskredne planer om å trekke nettverkskabel til TV-møbelet i stuen. Ingen øvrige renoveringer eller inngrep er planlagt, så å trekke rør i gulv/vegger osv er i nåværende tidspunkt utelukket. Det jeg i stedet ser for meg er å komme med en nettverkskabel nedenfra fyrrommet som ligger rett under TV-rommet. Planen er å plukke bort gulvlisten bak TV-benken og bore meg nedover rett ved siden av veggen.

Spørsmålet er, hvor stor sjanse har jeg til å kunne bore gjennom gulvet i stuen, og via det hullet se/føle/banke/lytte slik at jeg ikke støter på varmerør, før jeg borer videre gjennom taket i fyrrommet?

Noen som har erfaringer fra lignende oppdrag, eller bedre ideer om hvordan jeg bør gå frem?

/C

Finnes det rør i bjelkelaget eller tenker du på rør i kjellertaket?

Andreas_kalmar skrev:
Finnes det rør i bjelkelaget eller tenker du på rør i kjellertaket?
Jeg tenker meg hovedsakelig rør for det vannbårne varmesystemet som jeg da ser for meg kan finnes i bjelkelaget. Hullet tenker jeg nok bore ca. 50 cm inn fra langsidens yttervegg, og alle radiatorene i huset sitter langs nettopp langsidenes yttervegger. Det "bør" ikke gå så mye røropplegg tvers over huskroppen, men hva vet jeg?

Strømledninger "bør" det heller ikke være der (ingen stikkontakter eller lampetilkoblinger eller lignende i nærheten), men igjen, hva vet jeg?

Jeg kommer til å komme ned rett over varmepumpen, men ingen rør ligger direkte mot taket, så de skal jeg klare.

/C

Sist redigert:
Når jeg har boret så tenkte jeg at man merker om man kjører i et rør, er det stålrør så kommer du til å kjenne det.

Med litt måling kan du lett finne ut hvor rørene nedenfra går opp til radiatorene. Har du stigerørene i kjellertaket eller tror du at de sitter i bjelkelaget?

Andreas_kalmar skrev:
Når jeg har boret så tenkte jeg at man merker om man kjører i et rør er det stålrør så vil du kjenne det
Litt så har jeg jo også tenkt. Om jeg borer med et skikkelig langt trebor burde jeg ganske umiddelbart merke om jeg støter på rør. Men det har mest vært spekulasjon fra min side.

/C

Thomas_Blekinge skrev:
Med litt måling kan du lett finne ut hvor rørene nedenfra går opp til radiatorene. Har du stammerørene i kjellertaket eller tror du at de sitter i bjelkelaget?
Det går ingen synlige rør i kjellertaket.
På to steder finner jeg litt grovere rør som går opp eller ned mellom kjeller og inngangsplan (dvs de er synlige fra gulv til tak i kjelleren, men synes ikke på inngangsplan). Jeg har derfor konkludert med at det snarere "mellom etasjene" (dvs det jeg i alle fall mener med "i bjelkelaget") ligger rør for radiatorløpet.
Så om det er pent og ryddig langs huskroppen eller helt hulter til bulter er jo vanskelig å vite sikkert.

/C

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.