Hei!

Vi skal sette opp et entrétak på en skallmursvegg av mexitegel. Huset er fra -66 og hva jeg vet så er jo mexitegel (eller kalksandsten) et ganske skjørt materiale. Vi har i hvert fall allerede en og annen sprekk gjennom teglsteinen.

Det skal i fire solide skruer som skal holde opp entrétaket, bør jeg helst bore direkte i teglsteinen eller heller i mørtelen imellom? Holder dette eller skal jeg helst sørge for å nå en stender innenfor skallmuren for å få bedre stabilitet? Taket er forholdsvis lett, aluminium og plexi, bredde 1500 mm.

Vi tenkte å leie en Hiltibor i helgen, jeg antar at en vanlig boremaskin ikke ville klart jobben.

Takknemlig for raskt svar! :p

I
En skalmursvegg av Mexi sandstein er 100 mm 'tjukk'. Avhengig av hvordan sandsteinen så er festet til stenderverket og hvor mye skjermtaket veier (gir i uttrekningsmoment på de to øvre skruene) er det kanskje ikke vellykket i det hele tatt å feste disse i skalmuren uansett om det skjer i fugen eller i steinen.

Jeg foreslår at du gjør slik i stedet:
Forsøk å finne stående stendere i stenderverket og bor et frigående hull for et 15,2 mm VP-rør av plast. Stikk deretter inn en bit VP-rør i hullene og trekk en bolt rett inn i stenderverket fra skjermtaket. De to nedre skruene tar ikke drag, men trykk og skjærkrefter. Derfor kan du bore dem fast i skalmuren uansett om det blir i stein eller fug. Event. vindløft i skjermtaket veies til en del opp av takets egenvekt. Risikoen for uttrekk på de to nedre skruene må derfor anses som usannsynlig, sammenlignet med de øvre.

Det høres fornuftig ut, det ville jo være utrolig trist om skalmuren sprekker.

Takk for tipset!

En aspekt er kanskje kuldebro og enda mer alvorlig vanninntrenging til lekter? Fikk et annet tips om å bore kun i skalmur men feste med ankermasse, plugg og så skrue for å feste inntakstak.

Kanskje er et bedre alternativ, spesielt hvis det er krevende å treffe lekter samtidig som man vil ha en viss symmetri på taket.

/M

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.