Hei,

Jeg skal bore gjennom husgrunnmuren (ca 30 cm betong) og har bestilt SDS-bor til borhammeren.
Bør man forbore med et mindre bor før man bruker 25mm, eller kan man kjøre 25mm direkte?

25 direkte fungerer bra, tenk på at det kan slå i stykker en del ved utgangshullet bare

• Liker
4integration og 1 annen
  • Laddar…
4integration jocke4u skrev:
Hei,

Jeg skal bore gjennom husgrunnmuren (ca 30 cm betong) og har bestilt SDS bor til borhammeren.
Bør man forbore med et mindre bor før 25 mm, eller kan man kjøre 25 mm direkte?
Skal du bore mange hull? Det er nok ingen store problemer bortsett fra at boret blir varmt hvis du skal bore mange hull.

• Liker
4integration
  • Laddar…
C
4integration jocke4u skrev:
Bør man forbore med en mindre borr før 25mm eller kan man kjøre 25mm direkte?
Ikke forbore når du borer med hammerborr. Derimot er 25 mm i betong litt på grensen for hva en "normal" SDS+-maskin klarer av.

• Liker
4integration og 1 annen
  • Laddar…
Lei en Hiilti så går det som smør.

• Liker
4integration
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
25 direkte funker bra, tenk på at det kan slå i stykker en del ved utgangshullet bare
Jo, det hadde jeg på følelsen, får ta det forsiktig mot slutten.

V växelventil skrev:
Skal du bore mange hull? Er nok ingen større problemer bortsett fra at boret blir varmt hvis du skal bore mange hull.
Nei, 2 stk og ingen hast så kan la det avkjøles.

C cpalm skrev:
Ikke forbore når du borer med hammerbor. Derimot er 25 mm i betong litt på grensen for hva en "normal" SDS+-maskin klarer av.
Får gi det et forsøk.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Lei en Hiilti så går det som smør.
Jepp, ryker det blir det så.

Om du forborer helt igjennom med et tynt bor kan du bore noen centimeter inn fra baksiden der det tynne boret har gått igjennom med et tykt bor.
Da unngår du gjennomslag på baksiden.
Og du ser om hullet havner der du hadde tenkt deg.

/Höghus.

Sist redigert:
  • Liker
4integration og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.