Hei!

I mitt hus fra -39 har vi planker i taket i samtlige rom i kjelleren. Når jeg pirker opp en meisel i en sprekk, drysser det ned flis, antar at dette er ment som isolasjon.

Disse plankene, fyller de en funksjon bortsett fra å holde flisen på plass? Kan man rive ned disse risikofritt og legge isolasjon samt gipstak i stedet? Eller har de noen type bærende funksjon?

Jeg har akkurat det samme hjemme hos meg - Hus fra 49. Mitt er kledd med masonitt utenpå sponten.
En løsning er jo å beholde sponten og skru gips direkte på den - Om du virkelig ikke vil tømme all spon og fylle på med ny isolasjon vil si.
Er ikke taket altfor skjevt ville jeg gått for løsningen med å skru gips direkte på.

"bordene" er med stor sannsynlighet ikke bærende på noen måte.

Det sitter et par masonitt-plater rundt den gamle vedovnen, som jeg snart har revet ned!
Vurderte å felle inn strømmen i kjelleren og da er taket en passende plass! tror du man kan lirke ned en planke i midten for å komme til å legge noen vp-rør? eller kommer det til å rase ned en masse spon da tro?
sen kommer jeg skru gips direkte på!

Skulle dog gjerne ha spotter i kjelleren, men takhøyden rekker ikke til for å senke taket. Sage opp for å sette bokser blir nok et skikkelig arbeid med tanke på alt spon!

Hvordan har du gjort med belysningen i kjelleren? (jeg kommer ikke bruke kjelleren som kaldkjeller men som et lite tv-rom...så vil ikke ha de praktiske lysrørene!)

Det kommer nok til å rase ned en del om du plukker en planke.
Min el ligger i stålrør i taket med utenpåliggende bokser, og mitt mål er å føre ned ca. 15-20mm og sette gips på det for å få gipsen i samme nivå som boksene og bruke møbelspotter (Halogene) eller LED spotter for å beholde takhøyden. Da slipper jeg "potter" kort sagt...
Jeg har drøyt 2200 å begynne med og har "råd" til å ofre et par centimeter.

tenkte også på møbelspots, får se om jeg orker å legge ned lekter, blir uansett ca 3-4 cm lavere i takhøyde da, får kjenne etter! men takk for dine svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.