Medlem
· Västra Götaland
· 9 innlegg
Hei!
Jeg holder på å bygge et kjøkkenbord/airhockey-bord og hadde tenkt å bruke en 12mm MDF-plate til airhockeydelen.
Problemet er at jeg skal bore ca 2000 hull (diameter 1,5mm) i MDF-platen.
Hvilket bor skal jeg bruke? Finnes det spesielle MDF-bor?
Trebor virker å gå sakte og tregt i MDF. Metallbor virker å være ok. Har en Dremel slipemaskin som jeg hadde tenkt å bruke som bormaskin.
Jeg holder på å bygge et kjøkkenbord/airhockey-bord og hadde tenkt å bruke en 12mm MDF-plate til airhockeydelen.
Problemet er at jeg skal bore ca 2000 hull (diameter 1,5mm) i MDF-platen.
Hvilket bor skal jeg bruke? Finnes det spesielle MDF-bor?
Trebor virker å gå sakte og tregt i MDF. Metallbor virker å være ok. Har en Dremel slipemaskin som jeg hadde tenkt å bruke som bormaskin.
Spiralbor fungerer som regel bra i MDF. Vet dog ikke om de finnes i 1,5. Toolbox har 2mm som minste dimensjon...
http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat56n-kat213n
http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat56n-kat213n
Medlem
· Västra Götaland
· 9 innlegg
Jeg bruker mine spiralbor til tre, men de ser ikke ut til å være så bra i MDF. Har ikke brukt mindre dimensjoner dog. Tror den minste som finnes er 2mm.
Boret med 10mm spiralbor for å få ned stikksagen i min MDF-plate, og det gikk veldig tregt og det ble veldig stygt på baksiden.
Er det en fordel at Dremelmaskinen jobber med mye høyere turtall?
Boret med 10mm spiralbor for å få ned stikksagen i min MDF-plate, og det gikk veldig tregt og det ble veldig stygt på baksiden.
Er det en fordel at Dremelmaskinen jobber med mye høyere turtall?
Medlem
· Västra Götaland
· 9 innlegg
Testet med en vanlig metallborr (diameter 2) og min Dremel-maskin satt til 30000 omdreininger/min.
Det var som å bore i smør
Tillegg:
Har nå boret ferdig 1/4 av bordet (ca 900 hull). Dette tok ca 35 minutter (effektiv tid)
Det var som å bore i smør
Tillegg:
Har nå boret ferdig 1/4 av bordet (ca 900 hull). Dette tok ca 35 minutter (effektiv tid)
Sist redigert:
Klikk her for å svare