Hei!

Vi har et såkalt varmt parallelltak, med 25 mm luftspalte og ventilert takfot som går fra takfot til takfot på andre siden av huset. Taknocken har ingen separat ventilasjon, men luften går rett forbi taknocken og ut på andre siden av huset, så å si.

I takfoten finnes det insektsnett, men ikke noe annet beskyttelse. Jeg har sett en del på diverse forum og artikler at virvlende snø kan komme inn via takfoten, og jeg synes selvfølgelig at dette høres litt ubehagelig ut. Luftspalten er jo bare masonitt, noe som ikke føles som noen stor beskytter mot smeltende snø.

Teori er jo én sak, men hvor stort problem er dette i praksis? Husets nordlige fasade (ene takfoten) er vendt mot en åker, så de hovedsakelig nordvestlige vindene blåser på den fasaden. Andre siden av huset er skog og fjell.

Trenger man å bekymre seg? Er det viktig med en god snøbeskyttelse? Bor ved Mälaren.

Jeg har en hytte i Dalarna (mye snø om vinteren) med den konstruksjonen. Har bare et insektsnett ved takfoten, noe som fungerer bra, har aldri hatt problemer med snø derunder.

Nå har jeg bygget for den ene takfoten der jeg har flyttet ut insektbeskyttelsen under en spredt panel, som fortsatt gir luftveksling (har felt inn spotter der også som veranda-belysning) - så der er det definitivt ikke et problem lenger, men andre siden er som før uten problemer - 8 år siden huset ble bygget.

Finner ingen virkelig bra bilde av takfoten, dette var det nærmeste jeg kom: http://3.bp.blogspot.com/_v2sjyoykuIE/SUVG4qNZoxI/AAAAAAAAAdI/jiBcQDJLu1U/s320/DSCF4046.JPG

Istappene er på grunn av at jeg har vært i hytta den helgen og "fyrt på" - nå er takrennen montert dog :)

/K

Ok, det føles godt å høre. Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.