Om det er helling på yttertaket så ville jeg lagt inn en vinkel på spirorøret rett før slik at det er koblet vinkelrett mot yttertaket. Men da havner hullet på et annet sted ...

D
Rickard. Rickard. skrev:
Kjennes som at dere overdriver nøyaktigheten en anelse, vifta sin plassering er det som er viktig, men verken røret eller boksen vil bry seg om de ikke er helt perfekte. Hadde det vært min jobb hadde kunden gjerne fått montere lokket inne og gitt et omtrentlig mål på utsiden. Da hadde jeg åpnet maks 30x30, puttet ned et rør i "stosen" og sjekket med pass, når det er rett er det bare å måle ut boksens plassering og sage ferdig.

Når det er klart går det an å rote det til hvis det trengs noen isolasjon og dampbarriere nedenfra ved å midlertidig ta ned viften.

If it looks straight it is straight ;)
Tusen takk!

Jo jeg vet at mitt kontrollbehov er litt utenom det vanlige :)

Kjenner du til den der boksen TFU?

Östberg skriver i sin monteringsanvisning at boksen skal dekkes med plywood.

Fjäråskupan skriver ikke noe om dekning med plywood for den TFU som de selger.

Jeg blir usikker for boksene ser eksakt like ut.

Rickard.
Jeg ville vært litt forsiktig med å kle med plyfa da risikoen er at viften ikke vil dekke fornuftig ovenfra, jeg ser ingen direkte fordel med det heller da det går fint å jobbe mot galvaniserte blikket bare den ikke er altfor slapp (noe jeg ikke tror).

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Ok, men er det 400x400 og en bedrift skal gjøre hullet og takjobben, så holder det at du lager hull i innersteget og fjerner isoleringen. Så som noen skrev, gjør et lodd for å merke ut midten og trekk en liten skrue/bor igjennom for å markere hullet, deretter trekker du en farmskrue utenfra i det hullet. Da er det tett om det drøyer noen dager til pappguttene kommer og gjør resten.

Angående plywood på stosen, er det for at pappene skal ha noe å feste pappen i. Sjekk med selskapet om de vil ha plywood eller ikke.

D
Men som sagt står jo ikke i monteringsanvisningen fra Fjäråskupan at det skal være kryssfiner på deres TFU.

Monteringsanvisning for takgjennomføring (TFU) 600/900 trinn for trinn, inkludert festing, plassering, asfaltpålegging og platekledning.

Derimot så fremgår det av Östbergs monteringsanvisninger for deres TFU at det skal kryssfiner på deres.

Illustrasjon av monteringsanvisning for TFU, inkludert trinn med festing av plywood. Tegning viser komponenter som er merket A, B, C, D og E.

Jeg antar at Östbergs plåt er slappere og derfor vil de også ha kryssfiner på, akkurat som @Rickard. var inne på.

Ja så kan det jo være. Men som sagt, hør med de som skal legge pappen så de legger papp på plåt. De jobbene jeg har vært på med stosar som skal kles med papp, har vi vært nødt til å kle dem med plywood først, nettopp fordi papparna ikke ville ha pappet ellers. Nå kanskje de har vært pirkete eller noe annet, men verdt å sjekke før i alle fall, tenker jeg.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tusen takk, jeg skal sjekke det ut.

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
Rickard.
Plyfa er litt a ett standardsvar når man ikke trenger å ansvar for tettheten ovenfra, og det skal gå så raskt som mulig. Det går fint å sveise/ lime mot platen og det går også å skru i den så jeg ser ingen direkte poeng.

Sist redigert:
Rickard. Rickard. skrev:
Plyfa er litt a et standardsvar når man ikke trenger å ta ansvar for tettheten ovenfra, og det skal gå så raskt som mulig. Det går fint å sveise/ lime mot platen og det går også an å skru i den så jeg ser ingen direkte poeng.
Av ren nysgjerrighet hva mener du med at ikke ta ansvar for tettheten ovenfra? Om et firma legger takpapp på plate eller plywood spiller vel ingen rolle det er vel uansett de som har ansvar for at det er tett? Og hvis det skal gå så raskt som mulig så går det vel uansett raskere å droppe plywood enn å legge den?

D
Prat med plåtis…som skal fikse taket og han fortalte hvordan man gjør det, altså svaret på mitt spørsmål.

man bruker en krysslaser som lyser oppover. Da får man først en markering på innertaket, og når man har laget hullet og fjernet isolasjonen, så havner jo det samme krysset i råsponten på taket.

GENIALT!!

Pfff.....

D
Genialt fordi man må kjøpe et verktøy til man ikke visste var nødvendig. Vil man få det gjort raskt og enkelt så er nok @MathiasS metode minst like genial.

D
Sant, men akkurat denne plåtisen hadde en sånn der laser så han lovet å fikse hullet selv gjennom innertaket!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.