Hei!
Jeg har kjøpt et våpenskap modell mindre som trenger å boltes fast for å oppnå sikkerhetskravene.
Dessverre har jeg kun gipsvegger bak der det skal stå og ikke mulighet til å tilpasse mot noen regel, så jeg trenger å bolte fast skapet i bunnplaten av huset (bygd i 1969) da skapet står direkte på platen.
Jeg har kjøpt M10 ekspansjonsbolter der det på pakken står at man bør bore 78mm dypt og deretter slå i bolten og feste.
Jeg er ikke helt komfortabel med å bore i bunnplaten egentlig, men som jeg har forstått det, bør det ikke være noen fare?
Kan jeg bore grunnere enn det som står på pakken, er redd for å ved et uhell gå gjennom platen helt, noe som ikke føles helt greit?
Har dere andre tips eller råd så er det alltid velkomment!
Takk på forhånd!
Jeg har kjøpt et våpenskap modell mindre som trenger å boltes fast for å oppnå sikkerhetskravene.
Dessverre har jeg kun gipsvegger bak der det skal stå og ikke mulighet til å tilpasse mot noen regel, så jeg trenger å bolte fast skapet i bunnplaten av huset (bygd i 1969) da skapet står direkte på platen.
Jeg har kjøpt M10 ekspansjonsbolter der det på pakken står at man bør bore 78mm dypt og deretter slå i bolten og feste.
Jeg er ikke helt komfortabel med å bore i bunnplaten egentlig, men som jeg har forstått det, bør det ikke være noen fare?
Kan jeg bore grunnere enn det som står på pakken, er redd for å ved et uhell gå gjennom platen helt, noe som ikke føles helt greit?
Har dere andre tips eller råd så er det alltid velkomment!
Takk på forhånd!
Om du ikke borer minst 78mm dypt så vil boltene stikke opp eller i det minste ikke feste ordentlig.
Det verste som kan skje når du borer er at du treffer et rør, det nest verste at du treffer armering. Armeringen er egentlig ikke noe problem annet enn at du trenger andre verktøy enn en vanlig bor for å komme igjennom. Finnes det noen risiko for at det går vannrør der du skal bore, enten for tappevann eller varme?
Det verste som kan skje når du borer er at du treffer et rør, det nest verste at du treffer armering. Armeringen er egentlig ikke noe problem annet enn at du trenger andre verktøy enn en vanlig bor for å komme igjennom. Finnes det noen risiko for at det går vannrør der du skal bore, enten for tappevann eller varme?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 584 innlegg
Hvis du borer 3-4 cm så blir det jo også et feste, om enn ikke like sterkt.A AntonS93 skrev:Hei!
Dessverre har jeg kun gipsvegger bak der det skal stå og ikke mulighet til å feste mot en regel så jeg trenger å bolte fast skapet i bunnplaten av huset (bygget 1969) da skapet står direkte på platen.
Jeg har kjøpt M10 ekspanderbolter der det på pakken står at man bør bore 78mm dypt og deretter slå inn bolten og feste.
Jeg er ikke helt komfortabel med å bore i bunnplaten egentlig, men slik jeg har forstått det skal det ikke være noen fare?
Kan jeg bore grunnere enn ifølge pakken, er redd for å gå gjennom platen helt, noe som ikke føles helt greit?
Har dere andre tips eller råd så er det alltid velkommen!
Takk på forhånd!
Er du usikker på platens tykkelse og tror at den kan være <10 cm så er det kanskje lurt å sikre med kanskje maks 5-6 cm dybde.
zarkov skrev:
Om du ikke borer minst 78mm dypt så vil boltene stikke opp eller i det minste ikke feste ordentlig.
Det verste som kan skje når du borer er at du treffer et rør, det nest verste at du treffer armering. Armeringen er egentlig ikke noe problem annet enn at du trenger andre verktøy enn et vanlig bor for å komme gjennom. Finnes det noen risiko for at det går vannrør der du skal bore, enten for tappvann eller varme?
At boltene stikker opp noen cm kan jeg leve med siden det er inne i skapet.
Vannmåler sitter på den andre siden av huset, mot veien, der både kjøkken & bad er, så det bør ikke finnes vannrør. Huset var tidligere oppvarmet med kun direktevirkende strøm så varmerør bør ikke finnes der heller.
Et våpenskap skal festes korrekt hvis det er ment for å oppbevare våpen.
Tror det finnes en regel at skap som veier mer enn 150 kg ikke trenger å boltes. Tror at noen da velger å legge vekter inni skapet i stedet for å bolte det fast så det kanskje er et alternativ?
Burde jo også være godkjent å legge noe oppå gulvet som man bolter skapet i så at "skapets" vekt blir over 150 kg om man vil slippe å bore i platen.
Burde jo også være godkjent å legge noe oppå gulvet som man bolter skapet i så at "skapets" vekt blir over 150 kg om man vil slippe å bore i platen.
Vikte opp skapet blir dessverre ikke et alternativ for det tar for mye plass. Eventuelt kan det være et alternativ å støpe en betongklump og feste under skapet men hadde helst ønsket å forankre i huset.M Marsman80 skrev:Tror det finnes en regel at skap som veier mer enn 150 kg ikke trenger å boltes. Tror at noen da velger å legge vekter inni skapet i stedet for å bolte det fast så det kanskje er et alternativ?
Burde jo også være godkjent å legge noe oppå gulvet som man bolter skapet i sånn at "skapets" vekt blir over 150 kg om man vil slippe å bore i platen.
Bly tar ubetydelig med plass men det er gitt at du fester det i betongplaten når du har en slikA AntonS93 skrev:
Det er kanskje mer uvitenhet, men spontant så føles det ikke optimalt å bore gjennom?useless skrev:
Det føles absolutt som det beste alternativetF fribygg skrev:
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Nå har du kanskje allerede rukket å bolte fast skapet. Men om du er bekymret for å bore dypt i platen kan du bruke slagankere i stedet. Da trenger du bare å bore ca 50mm avhengig av hvilken størrelse du velger. Det står at man må ha riktig verktøy for å slå fast hylsen, men det fungerer med for eksempel en bor eller et armeringsjern som passer ned i hylsen uten å ødelegge gjengene.
Klikk her for å svare