Så det på en bygge for en stund siden, der var det ikke mye til det for wellpappen hadde tatt til seg fukt og deformert.

Så luftspalten var ikke mye til luftspalte lenger ;)
 
masonite og lekt er det som gjelder. For 10-15 år siden renoverte vi en loftsetasje, da fantes det en form for papp-luftespalte med foldet papp, typisk med 2 lag og som "v" mellom disse ca. 50 mm var den.. Om dette sitter igjen i dag, lar jeg være usagt.
 
ClasseClas
Jeg har bølgepapp + lekter. Det er litt feil å kalle det for bølgepapp, for det er "bølgepapp" som er vokset eller behandlet på lignende måte.

Kalles vindsperre (fra Paroc art. nr 8442-00)
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs/nr602.asp

Fordelen med Parocs vindsperre er at det går å spare noen minutter ved montering i stedet for å bruke masonittplate. Likevel ville jeg ha brukt masonitt hvis jeg bygde selv.
 
Vi har også brukt Parocs vindsperre, og det var veldig lett å montere. Om det fungerer gjenstår å se, men tanken er vel at det ikke skal kunne komme inn noe vann til vindsperrene.

Latterlig dyre var de også, men det ble billigere enn board. Finnes også å kjøpe i foldet isopor.
 
Tjenare
Jeg bygger hus akkurat nå, og det som jeg synes er best og som også er godkjent i henhold til byggnormene, er å lage en spalte med lekter stående på høyden og bruke en vev som heter windy og stifte fast den. Det er en polyetenvæv. Og for å være helt sikker på at den ikke kommer til å flytte på seg i fremtiden, har jeg satt noen tverribber laget av restvirket som blir til overs. Da er du sikker på at det er gjort riktig.
 
Bruker du Masonite så ta oljet (som ikke tar til seg fukt og buer på samme måte som ubehandlet).

Det er klart at ikke noe vann skal komme inn på loftet som noen skrev, men det er fuktigheten i luften jeg snakker om.
 
ClasseClas
1. Jeg kan ikke svare på hva slags behandling det er. Prøv å sjekk mtrl-deklarasjon på Parocs web.

Du trenger ikke lekte for å feste vindsperren, men mine snekkere syntes at pappen var litt "sunkig" så de stivet den opp med lekter på sidene og i midten mellom takstolene.

I henhold til anvisning festes vindsperrene med plastmynter som følger med (1-krone størrelse) og pappspiker.
 
Hei, jeg ville bare tilføye at også oljet masonitt buer seg kraftig. Jeg kappet til bunnsvillplater av slikt som fikk ligge løse et par uker. De hadde buet seg kraftig etter det.

Den eneste måten som jeg ser det å løse det problemet er å sette lektet tettere. Jeg monterte mine med cc40 (4 stk i hver takstolfag cc120)
Mvh Tommy
 
Har noen montert Isovent's vindavleder??? Også den er laget av papp, men den ser ut til å være konstruert på en annen måte enn den fra Paroc.
 
Hei,
Angående ditt spørsmål om å droppe plastfolien, her kommer noen utsagn fra boken "vandrande fukt strålande värme" skrevet av Carl-Eric Hagentoft som har forsket og undervist innen emnet bygningsfysikk i 20 år.

Cellulosebaserte isolasjonsmaterialer uten bruk av innvendig plassert dampsperre kan sterkt stilles spørsmål ved.

Han skriver videre at fuktskader oppstår hvis ikke innsiden er minst 5 ganger mer lufttett enn utsiden.
Det behøver ikke å være plastfolie, det er imidlertid vanskelig å få for eksempel platebaserte dampsperrer til å fungere.

Diffusjonsåpne konstruksjoner har veldig liten innvirkning på gass- og fuktutvekslingen for en bygning, sammenlignet med den utvekslingen som fås med hjelp av ventilasjonen, faktor 1/100

MVH
Johan
 
  • Liker
Perplexed
  • Laddar…
Hei Jeg brukte isovers Lufta som den heter. Den var veldig lett å bruke med ferdige ribber på. Den bare hefter man dit med stiftepistolen. Den er også laget av bølgepapp som er behandlet for å ikke trekke til seg fukt. Se http://www.isover.se/sw12524.asp
 
Risikoen for at det buktar innover har du med hvilken vindavleder du enn velger. Du må være nøye når du setter opp duken i dette tilfellet. Man har en lekt i midten av takstolen og en på hver side av takstolen. Så er det naturligvis viktig at man er forsiktig når man isolerer. Det må man være med kartongvarianten også. Masoniten har vel fordelen at det er lettere å isolere når man vel er våt dit den. Ribbene + takspiker har jeg ikke satt dit for jeg er redd for at luftspalten skal trykkes sammen. De er ment for at dersom klammerne en gang i fremtiden muligens skulle ruste bort, så sitter duken likevel på plass.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.