D
På et sted i leiligheten min hadde taket boblet seg ganske mye. Jeg fikk for meg at det kunne være fukt fra naboen ovenfor, så jeg fjernet litt, litt mer osv. Nå blir spørsmålet hvordan jeg gjenoppretter det hele? Jeg har ikke veldig lyst til å ta ned hele taket, men overflaten kommer ned som store flak. Det ville være lett å ta ned hele taket ved å stikke inn en sparkel og vri.

Huset er fra 1944, føles som om taket er helsparklet og deretter malt mange, mange ganger.

(ingen tegn på fukt i det minste)
 
  • Taket i en leilighet viser bobler og flassende maling, med tydelig sprekker og skader fra fjerning av overflatebelegg.
  • Avflasset tak med synlige sprekker og områder der maling og gips har løsnet, sannsynligvis på grunn av tidligere fuktskade i en eldre leilighet.
  • Et tak i en leilighet med delvis avflasset maling, ser tørket og sprukket ut, over et skap. Hjørnet av rommet er synlig.
Sist redigert:
Düsseldorff
Du må fjerne all løs maling, deretter sparkle, slipe og male. Ikke helt usannsynlig at du trenger å male hele taket for at det ikke skal synes siden takmaling er så matt.
 
D
Det skulle isf bety betyde at hele overflaten på taket tas ned. Jeg kan jo liksom fortsette å bare bryte bort sjok av maling og gammelt sparkel, ser ut til å overhodet ikke sitte fast i betongen.
 
Er det limfarge (krittfarge) under?
 
D
Interessant at du spør, da jeg tok ned flakene så ble det veldig kritthvitt. Det ytterste laget var ikke kritthvitt, altså det laget som ble lagt på sist.
 
D
Jeg vurderer å lime fast kantene, dvs. sprøyte inn lim og så sette i press med støtter. Når det har tørket, sparkler jeg området og prøver å få til strukturen med rullen.

Hva tror dere?
 
Akkurat som @Ludde Jakobsson også mistenker ser det der ut som klassisk 40-tallslimfarge, noe jeg selv har hatt evige problemer med i en gammel leilighet fra den tiden.

Det er sannsynligvis nesten umulig å få til en pen reparasjon av det der, men på den andre siden er det jo veldig enkelt å ta ned. Inn med en sparkel og riv ned passe store flak. Så børst av kalkrester, vask og grunnmal ordentlig så kommer du til å få et kjempefint nytt tak. :)
 
  • Liker
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
D
Føles som for mye jobb akkurat nå siden det ville kreve at rommet ble tømt.

Hva testet du for å få det fint. Jeg trenger absolutt ikke å få det perfekt, bare bedre.
 
D Derbyboy skrev:
Hva testet du for å få det pent. Jeg trenger absolutt ikke få det perfekt, bare bedre.
"Ingen snarvei til den perfekte lyden" som noen sa...

Siden taket bak malingen med stor sannsynlighet er dekket av et lag kritestøv, vil det bli vanskelig å få noe lim til å feste. Hvis alternativet er å unngå å få takbiter i hodet, foreslår jeg at du gaffateiper sammen sprekkene, men min praktiske erfaring og det malerne som til slutt fikset mine tak sa, er ubønnhørlig: har et slikt tak først begynt å sprekke/rase, vil det ikke slutte. :-/
 
D
Ja vi får se.....Takk

Jeg skal gi det et forsøk. Prøve å børste bort kritan nærmest innenfor kanten og så feste taket med tapetklister. Er tapetklister best for formålet?

Fungerer det ikke så må jeg ta ned hele taket.
 
  • Liker
Diskod
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja vi får se.....Takk

Jeg skal gi det et forsøk. Prøve å børste bort kriten nærmest innenfor kanten og så feste taket med tapetklister. Er tapetklister best for formålet?

Fungerer det ikke så må jeg ta ned hele taket.
Jeg har hatt et flertall tak med limfarge og dessverre vet man aldri resultatet av sin behandling. Tapetklister kan lime eller så kan det få resten til å slippe. For to år siden skulle jeg vaske et tak før maling og både jeg og en annen maler var sikre på at det ikke var limfarge. Etter vask så var det bare å ta frem den store skrapen og skrape ned 40 kvadrat.
 
D
Finnes det noe bra lim (altså ikke tapetklister) som man kunne spraye inn under flakene?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.