På et sted i leiligheten min hadde taket boblet seg ganske mye. Jeg fikk for meg at det kunne være fukt fra naboen ovenfor, så jeg fjernet litt, litt mer osv. Nå blir spørsmålet hvordan jeg gjenoppretter det hele? Jeg har ikke veldig lyst til å ta ned hele taket, men overflaten kommer ned som store flak. Det ville være lett å ta ned hele taket ved å stikke inn en sparkel og vri.
Huset er fra 1944, føles som om taket er helsparklet og deretter malt mange, mange ganger.
(ingen tegn på fukt i det minste)
Huset er fra 1944, føles som om taket er helsparklet og deretter malt mange, mange ganger.
(ingen tegn på fukt i det minste)
Sist redigert:
Er det limfarge (krittfarge) under?
Akkurat som @Ludde Jakobsson også mistenker ser det der ut som klassisk 40-tallslimfarge, noe jeg selv har hatt evige problemer med i en gammel leilighet fra den tiden.
Det er sannsynligvis nesten umulig å få til en pen reparasjon av det der, men på den andre siden er det jo veldig enkelt å ta ned. Inn med en sparkel og riv ned passe store flak. Så børst av kalkrester, vask og grunnmal ordentlig så kommer du til å få et kjempefint nytt tak.
Det er sannsynligvis nesten umulig å få til en pen reparasjon av det der, men på den andre siden er det jo veldig enkelt å ta ned. Inn med en sparkel og riv ned passe store flak. Så børst av kalkrester, vask og grunnmal ordentlig så kommer du til å få et kjempefint nytt tak.
"Ingen snarvei til den perfekte lyden" som noen sa...D Derbyboy skrev:
Siden taket bak malingen med stor sannsynlighet er dekket av et lag kritestøv, vil det bli vanskelig å få noe lim til å feste. Hvis alternativet er å unngå å få takbiter i hodet, foreslår jeg at du gaffateiper sammen sprekkene, men min praktiske erfaring og det malerne som til slutt fikset mine tak sa, er ubønnhørlig: har et slikt tak først begynt å sprekke/rase, vil det ikke slutte. :-/
Ja vi får se.....Takk
Jeg skal gi det et forsøk. Prøve å børste bort kritan nærmest innenfor kanten og så feste taket med tapetklister. Er tapetklister best for formålet?
Fungerer det ikke så må jeg ta ned hele taket.
Jeg skal gi det et forsøk. Prøve å børste bort kritan nærmest innenfor kanten og så feste taket med tapetklister. Er tapetklister best for formålet?
Fungerer det ikke så må jeg ta ned hele taket.
Jeg har hatt et flertall tak med limfarge og dessverre vet man aldri resultatet av sin behandling. Tapetklister kan lime eller så kan det få resten til å slippe. For to år siden skulle jeg vaske et tak før maling og både jeg og en annen maler var sikre på at det ikke var limfarge. Etter vask så var det bare å ta frem den store skrapen og skrape ned 40 kvadrat.D Derbyboy skrev:
Klikk her for å svare