Hei.

Det har lenge vært så, men blir litt verre med årene. Ingen fukt, men blokkene blir porøse bak vevtapetet. Årsak? Trenger det å utbedres? Bare under trappen. Takk for svar.

• Tapet i hjørne med porøse områder bak, under en trapp. Ingen synlig fukt. Orange vegg, hvit list, og brun flislagt gulv.
Fuktvandring.

Ser ut som tett plastmaling på veggen. Er kanskje udrenerert under trappen?

Stefan N Stefan N skrev:
Fuktvandring.
Det er helt tørt. Også bak listen

K Kiario skrev:
Det er helt tørt. Også bak listen
Ble det gjort en måling eller hvordan ble det kontrollert?

Centano Centano skrev:
Ble det gjort en måling, eller hvordan ble det kontrollert?
Følte med hånden og målte med måler. Listen er 15 % fuktighet. Derimot er det 80% i betongen. Så du har riktig fuktvandring. Er det drenering av husfundamentet som trengs? Det har vært så i ganske mange år nå. Ingen mugg. Begrenset til trappen. Ikke i andre rom hvor det er sponplate på veggen. Drar opp fra bunnplaten? Ca 2.5 m under mark. Suterenghus. Kom til å tenke på at det har stått en luft-luft varmepumpe rett over i ca 15 år. Kan nok være kondensvann fra den som har lagt seg på bunnplaten og forårsaket fukt i blokkene? Men det burde jo ha tørket ut siden jeg har ny pumpe og en avløpsledning på den.

• Trapp i et rom med rød vegg og flislagt gulv. Ingen synlig mugg, mulig fuktighet fra kondensvatn.
Sist redigert:
Hvordan går takrennene ut, med rør i bakken eller bare rett ut ved bakken? Nå med de mengdene som har kommet ovenfra er det ikke noe merkelig med vann inntil grunnmur. Alt takvann skal bort minst 4 - 5 meter fra huset. Er de rett ut på bakken, så forleng med rør bort fra huset, det finnes også slange som kobles til takrennen.

J jonaserik skrev:
Hvordan går nedløpsrørene ut, med rør i bakken eller bare rett ut ved bakken? Nå med de mengder som har kommet ovenfra er det ikke noe merkelig med vann inntil grunnmurene. Alt takvann skal bort minst 4 - 5 meter fra huset. Er nedløpsrørene rett ut på bakken, så forleng med rør bort fra huset, finnes også slange som kobles til nedløpsrørene.
Nedløpsrøret går ned etter hjørnet på huset. Ca 3 meter derfra. Rør i bakken. Ingen stopp.

Mer bilder. Møtende vegg er ikke angrepet. Tok bort en bit og det er betong/puss materiale

• Hjørne av et rom med oransje vegger og hvit gulvlist over grå fliser.
  • Vegghjørne med avskallet puss på oransje overflate og hvit list, avslører underlag av betong eller murpussmateriale. En del av veggen er fjernet.
J
Jeg ville vært mer bekymret hvis det er sponplate på betongen i kjelleren enn om det bare er malt og malingen slipper. Man skal aldri ha organisk materiale på en kjelleryttervegg. Det kan bli mugg.

Kjellervegger i eldre kjellere bør (uavhengig av om dreneringen er ok eller ikke) ikke males med tett "plastmaling". Da blir det sånn før eller senere. Bare ved veldig god drenering og forhold fungerer plastmaling.

J JohanLun skrev:
Jeg ville vært mer bekymret om det er sponplate på betongen i kjelleren enn om det bare er malt og malingen slipper. Man skal aldri ha organisk materiale på en yttervegg i kjelleren. Det kan bli mugg.

Kjellervegger i eldre kjellere bør (uansett om drenering er ok eller ikke) ikke males med tett "plastmaling". Da blir det slik før eller senere. Bare ved veldig god drenering og forhold fungerer plastmaling.
Ingen sponplate på betongen her. Det er vevtapet. Vet ikke om det er plastmaling eller ikke. Jeg får la ta bort tapet og legge på ny puss og slipe plant, så sette ny tapet?

J
Jeg mente det slik. Om du har stoff i et rom som blærer. I de andre rommene i kjelleren kledd med sponplatevegger. Da er problemene dine sannsynligvis mye verre under sponplaten.

Kjellervegger bør helst være malt med en "åpen" maling og ikke kledd i treverk eller gipsplater, ikke tapetsert eller stoff. Ikke malt med plastmaling.

Så kan en bra bygd kjeller klare det. Men det er litt å utfordre skjebnen.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
J
Gratulerer med vev forresten. Det gjør det enklere å fjerne enn å fjerne malingen. Riv bort all vev, rydd opp veggene med litt puss eller kanskje sparkel som er fuktbestandig (ikke vanlig veggsparkel!) og mal med en "åpen" maling så tror jeg du har løst problemet. Selv om det er ganske ok drenering, kan det bli slik.

J JohanLun skrev:
Gratulerer at det er vev forresten. Det gjør det enklere å fjerne enn å ta bort malingen. Riv bort all vev, gjør veggene fine med noe puss eller muligens sparkel som er fuktbestandig (ikke vanlig veggsparkel!) og mal med en "åpen" maling så tror jeg du har løst problemet. Selv om det er ganske ok drenering så kan det bli slik.
Alright. Bukker og takker

Du har en plate direkte på underlaget (jord/litt grus) i det ene rommet har du fliser, da ventilerer eventuell fukt ut gjennom fugene. Verre med et malt betonggulv, kanskje en form for tett maling, det akkumulerer fukten nedenfra i platen og eneste veien ut er ved å suges opp i veggen og ventilere den veien. Ingen tette materialer eller organiske på et kjellergulv som ligger direkte på bakken. Sånn ble det gjort før, bare skrape av og støpe direkte på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.