2.089 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Blir to limte planker mer stabile? Lengre C/C ?
Tenker å sette 15x120mm sporpanel i taket, men har et for langt mellomrom mellom takstolene. Leverandøren anbefaler c/c 600, men jeg har nærmere 1200. Jeg vurderer hva som skjer hvis man limer en planke på baksiden av sporpanelet for å gjøre den kraftigere.
Blir planken mer stabil mot "henge" eller tar den større tyngden over og man får samme resultat?
F.eks. 15mm sporpanel med en 20mm råspont limt bak, ikke på alle planker og ikke langs hele lengden, kanskje 120cm sporpanel og 80cm råspont på hver fjerde planke.
Blir planken mer stabil mot "henge" eller tar den større tyngden over og man får samme resultat?
F.eks. 15mm sporpanel med en 20mm råspont limt bak, ikke på alle planker og ikke langs hele lengden, kanskje 120cm sporpanel og 80cm råspont på hver fjerde planke.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Takhøyde?
Smart, burde jo bli mer stabilt på høykant, spørsmålet er bare om det får plass eller blir for tykt... må sjekkes ut!Staffan2000 skrev:
Takhøyden er svært lav og har i store deler av rommet knapt ståhøyde, så jeg vil unngå enhver form for lekt eller spredning som bygger nedover.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis man vil sammenligne egenskapene til ulike dimensjoner, kan man regne ut deres bøyemotstand ved hjelp av formelen b*h^3/12. Hvis to bord er limt sammen, kan man betrakte dem som et bord. Limingen forbedrer faktisk bøyemotstanden noe utover den matematiske verdien. 15x120 har bøyemotstanden 3,375 cm4, 30x120 har bøyemotstanden 27 cm4, altså en betydelig forbedring. Om dette er tilstrekkelig i ditt tilfelle, avhenger av belastningen, dvs. hva som skal finnes ovenpå panelet.
Ja det var jo en skikkelig forskjell tallmessig så det blir jo definitivt bedre å lime sammen to planker.
Kan man sette det inn i en mer praktisk sammenheng så jeg forstår hva bøyemotstanden innebærer? F.eks. hvor mye mer vekt tåler planken bære per meter før den bøyes?
Isoleringen ligger fast mellom takstolene så panelet kommer kun bære sin egen tyngde så ingenting kommer ligge mot og trykke.
Kan man sette det inn i en mer praktisk sammenheng så jeg forstår hva bøyemotstanden innebærer? F.eks. hvor mye mer vekt tåler planken bære per meter før den bøyes?
Isoleringen ligger fast mellom takstolene så panelet kommer kun bære sin egen tyngde så ingenting kommer ligge mot og trykke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den vanligste bruken av opplysningen om bøymotstand er når man skal beregne nedbøyningen. Det trengs ikke i dette tilfellet. Du kan regne med at spontede bord med samlede målet 30x120 klarer spennvidden på 1200 mm uten plagsom nedbøyning. Oppå takstoler med dette c/c pleier man jo å legge 23 mm tykk råspont.
Klikk her for å svare