Jeg kjøpte et antall sekker Ardex fix- og fugemasse i forbindelse med at en lokal byggevarehandel opphørte. Dette var for ca. 2 år siden.

På sekkene står det "lagringstid 6 måneder fra produksjonsdato" - hva innebærer det? Betyr det at sekkene bør brukes innen 6 måneder - i så fall hvorfor?

Sekkene har blitt oppbevart innendørs i normal romtemperatur hele tiden, og det ville jo vært litt trist å måtte kaste sekkene.

Er det noen som vet hva som gjelder?
 
P
Kast. Finnes sikkert en god grunn til datomerkingen.
 
Ring Ardex og spør, de har en veldig bra Support!
 
Har nå lest litt mer på pakningen, og jeg tror at lagringstiden har med en "anti-krom-eksem-prosess". Det står slik:

"Fortilsett med jernsulfat som reduserer seksverdig krom og er effektiv inntil 6 måneder etter angitt pakkingsdag".

Slik jeg tolker det, er produktet "anti-krom-eksem"-behandlet, hvis man bruker det innen 6 måneder. Etter 6 måneder er risikoen høyere for krom-eksem ved bruk av produktet.

Jeg har også sendt e-post til Ardex, men det er jo søndag i dag så jeg får nok svar først i begynnelsen av neste uke.
 
Bruk gummihansker, så er det ingen problem. Fix er så billig at det med god samvittighet kan kastes. Det blir imidlertid ikke dårligere holdbarhet fordi det er gammelt.

Det finnes imidlertid en grunn til at man noen ganger trenger å bruke gammel fugemasse: fargebytter! Produsentene lager sine fugemasser i gigantiske batcher. Når de lager en ny sats og blander i henhold til oppskriften, blir det noen ganger fargeforskjeller. Derfor kan det være lurt å spare fugemasse man har brukt, spesielt de i mellomgrå toner. Det finnes ikke noe kjedeligere enn å måtte reparere hull eller komplettere med en fuge som har NESTEN samme farge. Det har jeg måttet gjøre. :(
 
Johan Gunverth skrev:
Bruk gummihansker, så er det ikke noe problem. Fix er så billig at det med god samvittighet kan kastes. Det blir imidlertid ikke dårligere holdbarhet, selv om det er gammelt.
:(
I mitt tilfelle dreier det seg også om 5 stykker sekker S48, som koster 800:-/sekk, så dem vil man jo helst ikke kaste. Skal bl a bruke det til å lime gulvgipet på badet. Nei, det blir nok gummihanskene!  ;)
 
Fikk svar fra Ardex (utmerkede) kundeservice i dag. Jeg trenger definitivt ikke kaste mine sekker  ;) Så her skriver de:

Lagringstiden på 6 måneder har med en antikromreduksjon som finnes i
emballasjen og ikke med produktets kvalitet å gjøre. Er produktet
eldre enn 6 måneder og du er kromallergiker så er det en risiko å
bruke produktet fra et helseperspektiv.

Er produktet eldre enn 6 måneder og du ikke er kromallergiker så holder
produktet i prinsippet så lenge som helst
under forutsetning av at det
lagres i henhold til våre anvisninger.

Det som skjer med produktet når det blir eldre enn 6 måneder er at
produktet blir langsommere, altså skriver vi f.eks. at S48 er gangbar etter
5 timer, så kan det ta 7 timer i stedet avhengig av hvor mye eldre
det er, når først produktet har herdet, så er det samme
ytelse/holdbarhet.
 
  • Liker
Pielstick
  • Laddar…
Bra info. Har også en del S48 igjen fra et par år siden.

Undres om dette gjelder alle typer bruk? S48 er jo litt spesielt.
 
MathiasS skrev:
Bra info. Har også en del S48 igjen siden et par år tilbake.

Lurer på om dette gjelder alle typer av mørtel? S48 er jo litt spesielt.
Jeg antar at det gjelder alle typer av mørtel. Mitt spørsmål til Ardex kundeservice gjaldt flere av Ardex produkter (S48, fugemasse osv.), så svaret skal IKKE sees som at det bare gjelder akkurat S48.
 
Vi har mye gammelt som ligger og slenger på firmaet rett som det er så får man bruk for det, og da er det bra å ha, og det fungerer utmerket så lenge man lagrer det riktig.


MathiasS skrev:
Bra info. Har også en del S48 igjen fra et par år tilbake.

Lurer på om dette gjelder alle slags bruk? S48 er jo litt spesielt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.