T
Det tar ett minutt å blande sparklet, to minutter å gå avgårde med sparklet og helle det ut på badet og dra til det med en tannkam. Tilbake med bøtta og blande en ny sats, etter to tre minutter er du tilbake på badet og heller neste omgang og da lover jeg deg at den første bøtta er like våt som før.

Som sagt flytsparkel stivner ikke på to sekunder!

tank77 skrev:
Selvfølgelig blander man i en og samme bøtte, hvorfor flere på en gang?

Det er jo ikke slik at sparkelmassen stivner på to sekunder etter at man har helt det ut!
Hvis man er alene og skal blande fire bøtter sekvensielt tror jeg det finnes en risiko for at det man har helt ut først er stivere enn man ønsker når det er på tide å helle ut den siste. Man bør vel blande hver bøtte minst to-tre minutter, og med "ipyttsning" og uthelling så vil nok tiden dra seg godt over "to sekunder".

Et tips er at du på forhånd måler opp riktig vannmengde i fire femliters plastdunker som du har i kjøleskapet. Det øker herdetiden noe, selv om jeg ikke vet hvor mye. Uansett sparer du mye tid på å ikke måtte måle når du skal blande.

T
nikstra skrev:
Det momentet mislyktes jeg med første gang jeg prøvde. Prøvde å jevne ut sparkelen med en sparkel så lenge at den begynte å stivne. Da ble det definitivt ikke jevnt.
Da må du ha blandet sparkelen altfor tregt. Man pleier å ta en halv liter mindre enn hva som brukes ved planflytning.

T
Alfredo skrev:
Om man er alene og skal blande fire bøtter sekvensielt tror jeg det er en risiko for at det man har helt ut først er stivere enn man ønsket når det er på tide å helle ut den siste. Man bør vel blande hver bøtte minst to-tre minutter, og med "ipyttsning" og uthelling så vil nok tiden strekke seg betydelig over "to sekunder".

Et tips er at du på forhånd måler opp riktig vannmengde i fire femliters plastkanner som du har i kjøleskapet. Det øker herdetiden noe, selv om jeg ikke vet hvor mye. Uansett sparer du mye tid på å ikke måtte måle når du skal blande.
Det er ingen "vitenskap" å flyte, jeg tror dere gjør det vanskeligere for dere enn det egentlig er!

tank77 skrev:
Det er ingen "vitenskap" å flyte, jeg tror dere gjør det vanskeligere for dere enn det egentlig er!
Det gjør vi sikkert... ;) Men er det ikke ofte slik med momenter som man er uvant med. Har man gjort noe mange ganger vet man hvordan det fungerer og trenger, i alle fall bevisst, ikke planlegge så nøye.

Er man uerfaren så funderer man mer på beste måte og forsøker å forebygge problemer siden man ikke er sikker på hva som venter en.

At det ikke er en vitenskap er jeg enig i, men det er tross alt ganske surt å mislykkes med det og jeg har for meg at jeg har sett en hel del tråder her med mindre vellykkede flytesparkelforsøk...:eek::mad:

Sist redigert:
tank77 skrev:
Da må du ha blandet sparklet altfor tregt. Man bruker vanligvis en halv liter mindre enn hva som brukes ved avretting.
Det var nettopp avretting jeg gjorde. Jeg mener at sparklet jeg brukte hadde en arbeidstid på 20 min, og jeg var der og duttet med sparkelen etter 20-25 min eller så bare fordi jeg syntes det så ujevnt ut. I ettertid antar jeg at det bare var fargeskiftninger som jeg prøvde å jevne ut :o

Sist redigert:
tank77 skrev:
Det tar ett minutt å blande sparklet, to minutter å gå avsted med sparklet og helle det ut i badet og dra til det med en tannkam. Tilbake med bøtta og blande en ny sats, etter to tre minutter er du tilbake på badet og heller neste omgang og da lover jeg deg at den første bøtta er like våt som før.

Som sagt flytsparkel stivner ikke på to sekunder!
Nå skrev jeg for så vidt ikke hva jeg skulle flyte da jeg stilte spørsmålet i første innlegget. Det er ikke et bad, men et vanlig rom som skal få et plant gulv.

Om man bare skal sparkle inn gulvvarme eller lignende i et lite bad kan jeg tenke meg at det funker bra å blande i samme bøtta. Men å få et gulv plant føles litt usikkert.

Jeg tror jeg kjører på flerbøttemetoden denne gangen i alle fall.

Mikael_L
Ikke glem at det ofte er bedre å ignorere små feil ved flytningen og heller gå inn og skrape overflaten jevn med en stålsparkel (eller kanskje en rettholt?), når konsistensen har passert modelleringsleire-stadiet, når man kan gå på overflaten uten at skoene synker ned det minste.
Og små søkk kan man fikse med en håndsparkel som kan dras ned til null.

Det kan nok være litt enklere for oss amatører å sikte på en totrinnsjobb i stedet for å forsøke å få perfekt overflate med en gang.

Men viktigst er uansett å dra ned for høye partier med en gang mens sparkelmassen er litt myk, det blir steinhardt senere. Å sparkle opp litt seinere er jo en bagatell.

Jeg angrer selv når jeg fløt badet at jeg ikke tok en sekk flytsparkel til, og skrapte ned overskuddet, for det ble isteden altfor lavt både her og der i stedet. Noe som gjorde at jeg var nødt til å håndsparkle veldig mye, i flere omganger. Jeg tror jeg brukte nesten 2 dager ekstra på dette, så en ekstra sekk flyt føles jo billig i sammenhengen. :rolleyes:

T
nikstra skrev:
Nå skrev jeg riktignok ikke hva jeg skulle flyte da jeg stilte spørsmålet i første innlegg. Det er ikke et baderom, men et vanlig rom som skal få et plant gulv.

Om man bare skal sparkle inn gulvvarme eller lignende i et lite baderom, så kan jeg tenke meg at det fungerer bra å blande i samme bøtte. Men å få et gulv plant føles litt usikkert.

Jeg tror jeg går for flerbøttemetoden denne gangen likevel.
Jaha, desto enklere å flyte plant da, flytet ordner seg nesten av seg selv, bare å jevne ut overgangene med en bred tannsparkel, hell gjerne litt ekstra vann (1-2 dl) slik at flytet blir enda tynnere, desto bedre flyter det ut.

Fløt for en stund siden 45 kvm delt opp i 3 forskjellige rom hvorav det ene hadde gulvsluk. Tok alle rommene samtidig ettersom det ikke skulle være noen terskler.

Og alt dette selv med en bøtte av gangen:wow:

Noe sier meg at tank77 har minst ti ganger så stor erfaring med flytsparkling som oss andre i tråden har til sammen. Eller også er det bare det at han er skåning.;);):cool::rolleyes:

Mikael_L
Alfredo skrev:
Noe sier meg at tank77 har minst ti ganger så stor erfaring med flytsparkling som oss andre i tråden har til sammen. Eller også er det bare det at han er skåning.;);):cool::rolleyes:
Jeg tror akkurat som deg ...

Eller muligvis både skåning og over 10ggr flere utførte jobber ... :p

T
Nei, kun skåning, vi er litt bedre enn dere andre, spesielt fjollträskborna:cool:

Latterlig stort bekymmer. Litt løsere og ta en bøtte om gangen. Sparkle litt i etterkant om det skulle bli ujevnt. Helt klart best. Dessuten så lurer man jo på hvilken toleranse du er ute etter. Skal du ha parkett oppå? Jag ikke unødvendig på sånt som ikke synes. Noen mm opp eller ned på et stort gulv er ikke merkbart. 👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.