Hvis man skal blande fire sekker flytsparkel selv (1 person), hva er lettest, å blande i fire bøtter eller kjøpe en 65 liters bøtte og blande tre av sekkene i den?

Hva tror dere som har litt erfaring med flytsparkling?

Hvordan hadde du tenkt å løfte en 65 liters dunk med flytsparkel? Den veier jo rundt 120 kg...

Kjør det i en bøtte av gangen er min anbefaling. Biltema har hyggelige trekantede bøtter for rundt 100 kr per stykk som er lette å bære og helle fra.

Blandet selv i en murmørtelbøtte fra Biltema, tror den var 60 liter. La ut plast rett utenfor badet, rørte sammen i 2-3 sekker og tok sparkelen i vanlige bøtter drøyt en meter inn på badet. Blir et evig spring med bøtter ellers...
Men legg plasten langt utenfor der du tror det kommer til å renne...har du vegger i nærheten så sett plast/papp der også for det spruter litt når man rører.

• Liker
Emanuel Jonsson
  • Laddar…
Dr Fozz skrev:
Hvordan hadde du tenkt å løfte en 65 liters dunk med flytavrettingsmasse? Den veier jo rundt 120kg...
Jeg er sterk ;)
Nei, alvorlig talt så tenkte jeg å sette baljen i rommet og vippe den ut deretter. Men det kan jo være svett det også. Jeg har også vurdert å øse ut av den med en 20l bøtte som Forbo skriver.

Å dekke til ordentlig lærte jeg den harde måten første gang jeg blandet avrettingsmasse...

Bland i en vanlig murbøtte. Bortsett fra at du ikke orker å bære den store bøtta:

Den første bøtta vil få halvgod konsistens
Den andre bøtta vil få ok konsistens.
Den tredje og fjerde bøtta vil få perfekt konsistens...

...skulle egentlig legge inn et bilde av mitt første flytsparklede gulv - man kan telle bøttene ifølge ovenstående....:)

nikstra skrev:
Om man skal blande fire sekker flytsparkel selv (1 person) hva er enklest, å blande i fire bøtter eller kjøpe en 65-liters bøtte og blande tre av sekkene i den?
Jeg ville ha blandet to ganger to sekker i en passende stor bøtte/balje. Jeg har gjort slik, åtte sekker fire blandinger, og det fungerte bra. Da sto jeg på sånn at jeg i prinsippet bare trengte å "velte" baljen når den skulle tømmes.

T
Føles som et i-landsproblem.

Det er ikke vanskeligere enn å blande en sekk om gangen i en sirupsspann man har fått fra sitt lokale bakeri. Å blande og bære inn 6-8 spann og gå noen meter er i hele verden.

tank77 skrev:
Kjennes som et i-landsproblem.

Det er ikke vanskeligere enn å blande en sekk om gangen i en sirupbøtte som man har fått av sitt lokale bakeri. Å blande og bære inn 6-8 bøtter og gå noen meter er i hele verden.
Nja, nå er det ikke direkte vanskelighetsgraden jeg er ute etter eller om jeg må bære et stykke. Det jeg er bekymret for er at det begynner å stivne/brenne i den første bøtta før jeg har blandet den siste. Det er trolig selvsagt hvordan man gjør det hvis man har gjort det noen ganger, men nå er det tredje gang for meg og første gang det blir mer enn to sekker å blande.

Det blir rett og slett billigere å spørre her slik at man slipper å mislykkes og må kjøpe nytt sparkel og gjøre om alt.

T
Men du blander jo bare en bøtte om gangen, hvorfor blande alle på en gang?

Mikael_L
Kjøp 4 murbøtter på minst 20 liter. 25 liter er helt klart hyggeligere å jobbe med, da det ikke kommer så nær kanten.

Gjør klart en god og ryddet (og ev beskyttet) plass å jobbe på, maskin og visp og alt forberedt. Ha en bøtte med vann klar for å sette vispen i etterpå.
Fyll i den mengden vann i hver bøtte som trengs for en sekk med sparkel, ev 2-3 dl for lite og tilsett litt etter visping hvis det føles for tykt.
Bland en bøtte av gangen, jeg har ikke helt kontroll på tiden, men ca 1-2 minutter kan jeg tenke meg, men så det virker som det har blitt godt blandet, alle klumper skal ha løst seg opp.
Ta så og visp hver bøtte 30-60 sekunder en gang til (i samme rekkefølge som du helte i sparklet), før du heller ut sparklet.
Ikke bruk for lang tid på å helle ut sparklet, det er her det raskt går mest tid.

Har du mulighet til å ha en medhjelper så føles det betydelig bedre, selv om jeg tror du klarer 4 bøtter galant selv.

Proffene får komme inn med synspunkter på de tidene jeg skrev om vispingen. :)
Jeg har ikke stått med stoppeklokke direkte, når jeg selv har blandet. ;)

Mikael_L
De fire gangene jeg har flytsparklet/vært med og flytsparklet så har vi blandet i flere bøtter først og hellet ut senere. Da har det vært mellom 2 og 5 bøtter det har vært snakk om.

Man kan sikkert blande om og om igjen i samme bøtte, det finnes helt klart noen fordeler med dette også, kanskje først og fremst økonomiske?

T
Selvfølgelig blander man i en og samme bøtte, hvorfor flere på en gang?

Det er jo ikke slik at sparklet stivner på to sekunder etter at man har helt det ut!

tank77 skrev:
Men du blander jo bare en bøtte om gangen, hvorfor blande alt på en gang?
Det der er det første gang jeg leser. Alle tips jeg har funnet på nettet har gått ut på å blande alt på en gang eller ha en eller flere medhjelpere sånn at man hele tiden heller sparkelen vått i vått.

Mikael_L skrev:
Ikke hold på for lenge med momentet å helle ut sparkelmassen, det er her det raskt går mest tid.
Det momentet mislyktes jeg med første gang jeg prøvde. Prøvde å jevne ut sparkelmassen med en sparkel så lenge at den begynte å stivne. Da ble det definitivt ikke jevnt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.