Jeg fant denne skiven i hagen. Det er noe hardt materiale med en masse hull i. Er det blåbetong?
Grå plate med mange små hull ligger i gresset i en hage. Potensielt laget av blåbetong.

Staffans2000
S Stefansod68 skrev:
Jeg fant denne platen i hagen. Det er noe hardt materiale med en masse hull i. Er det blåbetong?
[bilde]
Det tror jeg ikke. Hva fikk deg til å tenke på det?

Staffans

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det tror jeg ikke. Hva fikk deg til å fundere på det?

Staffans
Jeg leste om blåbetong. Tydeligvis skal den være porøs med hull. Naboen sa at jeg skulle være forsiktig med platen da den kunne være uhelsebringende.

H
Blåbetong er jo ikke direkte helseskadelig? Den kan medføre forhøyede radonverdier i huset i samme grad som den forhøyede radonkonsentrasjonen i gruvene. Men på kort sikt kan den sammenlignes med vanlig betong.

Så er blåbetong primært i form av lettbetongblokker.
Jeg vil tro at det naboene refererer til, er at platen kanskje kan være en eternittplate med asbest i.
Men den diagnosen får noen andre stille. Ingen fare da heller for øvrig, så lenge du ikke ødelegger den.

S Stefansod68 skrev:
Jeg fant denne skiven i hagen. Det er noe hardt materiale med en masse hull i. Er det blåbetong?
Det er ikke blåbetong iallfall. Enig med ovenstående om at det kan være en eternittplate som inneholder asbest. Ta et nærbilde av baksiden så kan vi gi en vurdering med høy sikkerhet!

• Liker
ylven
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
Jeg fant denne platen i hagen. Det er noe hardt materiale med en masse hull i. Er det blåbetong?
[bilde]
Var jo et veldig merkelig bilde. Først så det ut som en eternittplate. Så ser platen bøyd ut på bildet. Ligner mest på plåt.:rofl:
Eternit eller sementbasert plate blir min gjetning.

Ta et bilde så man ser siden på platen.

Blåbetong! Nei,

Sjekket igjen. Må være en eternittplate. Trolig inneholder den asbest. Synes det ser ut som en gammel fasadeplate.

Kjør den til gjenvinningen og kast den som asbest.

Hvor gammelt er huset ditt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.