Huseier
· Småländska höglandet
· 5 634 innlegg
Ja, det ser det ut til å være.
Med det sagt: det finns ingen som helst grunn til bekymring!
Med det sagt: det finns ingen som helst grunn til bekymring!
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 634 innlegg
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 634 innlegg
Jeg stemmer fortsatt på alternativet "ja, det er blåbetong".
Som tidligere skrevet er det vanskelig å si farger ut fra bilder.
I hvilken sammenheng trenger du å vite om det er blåbetong eller ikke? Er det for riving og deponi, radonproblemer eller bare nysgjerrighet?
I hvilken sammenheng trenger du å vite om det er blåbetong eller ikke? Er det for riving og deponi, radonproblemer eller bare nysgjerrighet?
Kan forsøke å få løs en bit i morgen og ta bilder. Vi har kjøpt et hus, og så dette i dag lengst inne i matkelleren. Så årsaken til spørsmålet er vårt bomiljø. Dette er vårt første hus, og jeg blir bekymret over at det skal være farlig. Vet veldig lite om det, men antar at man må gjøre en langtidsmåling av radon før man kan vite om det i det hele tatt er verdt å gjøre noe med. Om det nå er blåbetong. Takk for svar hittil!
Jeg hadde radea ute og gammamålte i mitt rivningsobjekt. Det kostet 700 kr og tok omtrent 10 min. Nå fant de ingen blåbetong, kanskje det tar lengre tid om det er blåbetong. Men om man trenger å avgjøre om det finnes blåbetong og i hvilken del av huset det er, så var det veldig prisverdig og en uforstyrrende prøving.
MrAgnér skrev:
Kan forsøke å få løs en bit i morgen og ta bilde.
Vi har kjøpt et hus, og så dette i dag lengst inne i matkjelleren. Så grunnen til spørsmålet er vår bomiljø. Dette er vårt første hus, og jeg blir bekymret for at det skal være farlig. Vet veldig lite om det, men antar at man må gjøre en langtidsmåling av radon før man vet om det i det hele tatt er verdt å gjøre noe med. Om det nå er blåbetong. Takk for svar så langt!
Hei,
Blåbetong som produkt er ufarlig å håndtere, det er ikke som med eternitt og andre asbestbaserte produkter som man bør være forsiktige med om de sprekker og går i stykker. Dvs det finnes ikke behov for sanering.
Blåbetongen er laget av materialer som inneholder radon, og denne gassen brytes ned over tid og danner radondøtre. Eksponering for disse fører til økt risiko for lungekreft. Derfor er det bra å ha kontroll på ventilasjonen sin om man har et hus bygget med blåbetong i bomiljøet (som jeg har). Nivået kan da måles ved hjelp av langtidsmåling, som noen ganger tilbys gratis av kommunen, og ligger man høyt får man se over ventilasjonen sin. Vi klarer oss under grenseverdien med naturlig ventilasjon, men jeg har lagt til en del ventiler når jeg har renovert huset.
Det finnes også vitenskapelig støttede sammenhenger at radon gir økt risiko for lungekreft i kombinasjon med røyking, og at det er mer effektivt å slutte å røyke.
Balansert informasjon om emnet: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Lykke til med huset!
Johan
Blåbetong som produkt er ufarlig å håndtere, det er ikke som med eternitt og andre asbestbaserte produkter som man bør være forsiktige med om de sprekker og går i stykker. Dvs det finnes ikke behov for sanering.
Blåbetongen er laget av materialer som inneholder radon, og denne gassen brytes ned over tid og danner radondøtre. Eksponering for disse fører til økt risiko for lungekreft. Derfor er det bra å ha kontroll på ventilasjonen sin om man har et hus bygget med blåbetong i bomiljøet (som jeg har). Nivået kan da måles ved hjelp av langtidsmåling, som noen ganger tilbys gratis av kommunen, og ligger man høyt får man se over ventilasjonen sin. Vi klarer oss under grenseverdien med naturlig ventilasjon, men jeg har lagt til en del ventiler når jeg har renovert huset.
Det finnes også vitenskapelig støttede sammenhenger at radon gir økt risiko for lungekreft i kombinasjon med røyking, og at det er mer effektivt å slutte å røyke.
Balansert informasjon om emnet: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Lykke til med huset!
Johan
Klikk her for å svare