Hei!

Er dette blåbetong? Bilden er tatt i en utbygging/kjeller bygget i 1975.

Veggen i en kjellerutbygging med synlig betong, treverk og rør. Veggoverflaten har flere sprekker og ujevnheter, mulig blåbetong fra 1975.

Ved øvre venstre hjørne og der pussen har falt av ser det ut til å være blåbetong, et bedre bilde der med noe for skalaen.

• Liker
minisorkis
  • Laddar…
Litt vanskelig å avgjøre på bildet ditt.
Et tydeligere bilde av det øvre venstre hjørnet hadde hjulpet.
Prøv å spikre inn en vanlig spiker. I blåbetong går det mye lett.
Er det ekte betong så går det ikke bra i det hele tatt.

• Liker
minisorkis
  • Laddar…
OK, takk! Her kommer en liten nærbilde av venstre øvre hjørne.

Nærbilde av en delvis fuktig betongvegg i en kjeller, med ujevn farge og spor av vanninntrenging, omgitt av en trestruktur.

Her er en annen del av kjelleren som har hatt problemer med vanntilstrømning på grunn av dårlig/ikke-eksisterende drenering i mange år (hvor mange vet jeg ikke, jeg er nyinnflyttet). Bildet er tatt ved gulvet, blokken på bildet er omtrent 30 cm lang, totalt er det ca 50 cm. Her ser det jo virkelig ut som blåbetong hvis jeg sammenligner med bildene jeg har sett på internett, men kan vannet påvirke fargen? Akkurat nå er de litt halvfuktige. Det kommer inn vann når det regner kraftig og når snøen smelter, så det er litt nå og da.

Så fargene på lettbetongblokkene (hvis det er det) skiller seg jo litt ut.

Nærbilde av fuktige lettbetongblokker i en kjeller, med synlig sprekk og varierende farger på grunn av vanninntrengning og dårlig drenering.

Sist redigert:
Det ser ut til å være blåbetong.
Den blir mørkere om den blir fuktig.

En annen ting som ikke ser så bra ut er treverk direkte mot kjellerveggen.
Ingen fare så lenge det ikke blir fuktig.

• Liker
minisorkis
  • Laddar…
Takk HSP! Jeg skal fjerne treveggen har jeg tenkt meg. Kan man se på noen måte om den er lavstrålende? Er ny blåbetong mer eller mindre strålende enn eldre - er det noen forskjell? Jeg skal gjøre målinger nå her fremover.

Og så et lite ønsketenkende spørsmål: finnes det noen mikroskopisk mulighet for at det kunne være en annen type lettbetong med tanke på at utbyggingen er fra 1975, dvs. på slutten av bruken av blåbetong?

Sist redigert:
Man kan trolig ikke se med det blotte øye om den er høy- eller lavstrålende.
Vet ikke om ny eller gammel stråler mer eller mindre,
det avhenger av innholdet samt hvor råvarene kom fra.
De brukte blåbetong helt inn på begynnelsen av 80-tallet. Har sett det i flere 80-tallshus.

Din kommune (miljø og bygg) har kanskje måleutstyr å låne ut, de har det der jeg bor.

Puss og maling reduserer strålingen, også bra ventilasjon ventilerer bort radon,
Best er selvsagt å fjerne blåbetongen, men det er ikke alltid mulig, eller økonomisk forsvarlig.

En måling viser hvor høy radonverdi du har, etter de verdiene må man bestemme passende tiltak.

Litt info om blåbetong, siporex, ytong, lettbetong, gasbetong. (det finnes mange navn)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lättbetong

• Liker
minisorkis
  • Laddar…
Takk!
For moro skyld: Mellom tommelen og pekefingeren, hva ville det kostet å bytte grunnmuren? Mistenker at lettbetongen sitter fra betongplaten opp til taket i kjelleren/tilbygget, ca 2,5 meter i takhøyde. Den har ca 10 m lang vegg, en kortside på 4 meter og en mindre vinkelvegg på ca 2 meter. Den er altså sammenbygd med "hovedbygningen" og har dermed bare en langside og den ene kortsiden er en dør og en garasjeport og derfor ingen grunnmur der.

Begynn med å måle og se om du har et problem. Av fargen på lettbetongen kan du ikke avgjøre noe. En korttidsmåling for radoninnhold hvis du har boareal innenfor som påvirkes og en gammamåler for å se hvordan strålingen ser ut. Om det er høystrålende eller ikke går som sagt ikke å se.

• Liker
minisorkis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.