3.307 lest ·
13 svar
3k lest
13 svar
Blåbetong ifølge besiktigelse, men ikke ifølge teknisk beskrivelse
Hei kjære byggeentusiaster! Vi vil kjøpe et hus fra 1968 hvor det i tilstandsrapporten står at det finnes vegger i blåbetong. Jeg har bedt om den tekniske beskrivelsen fra kommunen, men der står det ingenting om blåbetong i vegger (det står dog at det finnes lettbetongknust som isolasjon, hvilket kunne være blåbetong). Jeg ringte takstmannen (han hadde inspisert huset en gang før også ved en annen salg) og spurte. Han husket ikke hvordan han kom fram til at de inneholdt blåbetong (det var sannsynligvis ved forrige salg han konstaterte det). Han sa at han pleier å banke og høre om det er lettbetong og at han ut fra eksempelvis borehull kan se om det er blåbetong. Han sa at det ikke dreide seg om den blåblå blåbetongen som er den som stråler mest. Jeg vet at jeg kan sjekke alt perfekt med en gammamåler, men det er Stockholm og koronatider - ingen selger ville gå med på en vanskelig kjøper som vil måle når de uansett har tjent stort på sitt hus og det finnes andre budgivere. Jeg vil vite om takstmannen kan ha sett feil, eller er det vanlig at den tekniske beskrivelsen ikke stemmer. Jeg bryr meg ikke like mye om det er blåbetong i kjellerveggene, men jeg vil ikke ha det i alle innervegger. Kan dere hjelpe meg å tolke?
TILSTANDSRAPPORT:
Grunnlegging: kjeller (i etasje) og krypkjeller med betongdekke (min kommentar: huset har to deler, en del med krypkjeller og en del med kjeller)
Stamme: tre og lettbetong (grå/blå)
Dekke: betongdekke mellom etasjeplan og trebjelkelag mot loftsrom
Fasade: kalkstein type mexi
TEKNISK BESKRIVELSE:
Grunn
Grunnleggelsesmetode: utbredde plater, betong III K200, arm.
Vegger
Kjellervegger:
Kjelleryttervegg: betonghullstein
Bærende kjellerinnvendig vegg: betonghullstein
Ikke-bærende kjellerinnvendig vegg: slaggeplater
Varmeisolering i kjelleryttervegg: treullsplater
Etasjevegger:
Yttervegg langside: (uklart)-steins fasadetegel, mineralull, asfaboard, mineralull i bindingsverk, papp, spont panel, porøs trefiber
Yttervegg kortside: Do
Yttervegg gavlspiss: (uklart)-steins fasadetegel, asfaboard Bindingsverk
Innvendig vegg bærende: bindingsverk med spont panel og hard resp. porøs trefiberplate på begge sider
Øvrige innvendige vegger: Do
Dekke
Bunnbjelkelag (over kjeller): arm. betong klasse III K200, mineralull
Øverste bjelkelag: Fackverksstol, mineralull, papp, spont panel
Baderomsbjelkelag:
Varmeisolering: lettbetongknust
Vannisolasjonslag: bitumenmatte el. lignende
Gulvbelegg: sintrade plater
TILSTANDSRAPPORT:
Grunnlegging: kjeller (i etasje) og krypkjeller med betongdekke (min kommentar: huset har to deler, en del med krypkjeller og en del med kjeller)
Stamme: tre og lettbetong (grå/blå)
Dekke: betongdekke mellom etasjeplan og trebjelkelag mot loftsrom
Fasade: kalkstein type mexi
TEKNISK BESKRIVELSE:
Grunn
Grunnleggelsesmetode: utbredde plater, betong III K200, arm.
Vegger
Kjellervegger:
Kjelleryttervegg: betonghullstein
Bærende kjellerinnvendig vegg: betonghullstein
Ikke-bærende kjellerinnvendig vegg: slaggeplater
Varmeisolering i kjelleryttervegg: treullsplater
Etasjevegger:
Yttervegg langside: (uklart)-steins fasadetegel, mineralull, asfaboard, mineralull i bindingsverk, papp, spont panel, porøs trefiber
Yttervegg kortside: Do
Yttervegg gavlspiss: (uklart)-steins fasadetegel, asfaboard Bindingsverk
Innvendig vegg bærende: bindingsverk med spont panel og hard resp. porøs trefiberplate på begge sider
Øvrige innvendige vegger: Do
Dekke
Bunnbjelkelag (over kjeller): arm. betong klasse III K200, mineralull
Øverste bjelkelag: Fackverksstol, mineralull, papp, spont panel
Baderomsbjelkelag:
Varmeisolering: lettbetongknust
Vannisolasjonslag: bitumenmatte el. lignende
Gulvbelegg: sintrade plater
Huset er bygd opp i to forskjellige deler: kjellerplan med etasje over, krypkjeller med to etasjer over. Det finnes en korttidsmåling utenfor fyringssesong som er gjort på tre plan. Uklart hvilke plan, da den ble gjort av en tidligere eier. Kommunen har ingen måling. En etasje lå på 110+-60 med 95% sikkerhet, men det kan være 40% høyere. De andre to lå på under 100. Uklart om den innredede kjelleren ble målt, sannsynligvis ikke. Det finnes FTX siden 90-tallet, så mye blir luftet ut.
Mitt spørsmål gjelder heller om det går an å identifisere HVOR blåbetongen kan finnes, ikke om hvor mye radon som er målt, at det går an å lufte bort osv. De kan jo like gjerne ha gjort målingene når de var på ferie og latt vinduene stå på gløtt.
Mitt spørsmål gjelder heller om det går an å identifisere HVOR blåbetongen kan finnes, ikke om hvor mye radon som er målt, at det går an å lufte bort osv. De kan jo like gjerne ha gjort målingene når de var på ferie og latt vinduene stå på gløtt.
Jeg vil ikke ha blåbetong der jeg sover. Mitt spørsmål gjelder ikke hvor farlig blåbetong er, at man kan lufte ut det osv. Mitt spørsmål gjelder om dere kan hjelpe meg, finnes det noe i den tekniske beskrivelsen som indikerer at det kan være spørsmål om blåbetong?
Man har altså konstatert at det med stor sikkerhet ikke finnes noe radonproblem, men du har likevel hengt deg opp i at du ikke vil bo i nærheten av blåbetong. Det er åpenbart at dette er fullstendig irrasjonelt og at det kun sitter i hodet ditt. Selv om det skulle fremkomme at det ikke er blåbetong, ville du kunne slappe av da? Har du belegg for at blåbetong er det som utsetter deg for den største helserisikoen?U Umma01 skrev:
I et hus med den alderen vil du garantert ha eternittkanaler, isolasjon med asbest, svartlim og mengder med andre tvilsomme stoffer og kjemikalier som ble ansett som ok på den tiden. Og 60 år med inngrodd skitt/røyk/mugg/nikotin og annet som tidligere eiere har etterlatt gjennom årene. Litt utluftet blåbetong er neppe problemet. I et moderne hus ville du i stedet hatt mengder med tvilsomme plaststoffer og andre kjemikalier hvis effekt man ennå ikke kjenner til. Og luften både innendørs og utendørs er alltid full av skadelige partikler, inkludert naturlig radon som sannsynligvis er lavere nivå enn fra utluftet blåbetong.
Du har bestemt deg for at blåbetong er din verste fiende, og ingen her vil kunne overbevise deg om å begynne å tenke rasjonelt. Så svaret på ditt spørsmål er nei, ingen her kan hjelpe deg, siden du vil avfeie alle svar som ikke passer deg. Dette er neppe et byggteknisk spørsmål.
Sist redigert:
Hehe, som jeg har sagt noen ganger nå, spørsmålet gjelder ikke å debattere radonet. Meninger og fakta om radon etterspør jeg ikke, det er byggematerialet jeg har et spørsmål om. Det trengs ingen flere innlegg om radon. Mitt spørsmål gjelder om det ut fra den tekniske beskrivelsen går an å lese hvor det finnes lettbetong som kunne være blåbetong.
Svar: NeiU Umma01 skrev:Hehe, som jeg har sagt noen ganger nå, spørsmålet gjelder ikke å debattere radon. Meninger og fakta om radon etterspør jeg ikke, det er byggematerialet jeg har et spørsmål om. Det trengs ingen flere innlegg om radon. Mitt spørsmål gjelder om det ut fra den tekniske beskrivelsen går å lese ut hvor det finnes lettbetong som kunne vært blåbetong.
Har jeg forstått riktig her?
Ifølge den tekniske beskrivelsen finnes det lettbetongknus under badet. Derimot står det i inspeksjonen at det finnes lettbetong i veggene. Inspektøren som har skrevet det vet ikke engang hvor han har sett den lettbetongen, eller om han i det hele tatt har sett den ved denne inspeksjonen. Det kan være at han ikke engang har sett noen lettbetong i dette huset, men heller lest/husket feil?
Om du er så bekymret for lettbetong (som kan være alt fra hvit til blå) at en usikker påstand fra en inspektør gjør at du nøler med å kjøpe, da synes jeg du skal avstå fra å kjøpe et hus fra -68. Litt blåbetong er ingenting sammenlignet med alle mengder asbest som finnes i tepper, rørisolasjon, brannisolasjon osv i det huset.
Ifølge den tekniske beskrivelsen finnes det lettbetongknus under badet. Derimot står det i inspeksjonen at det finnes lettbetong i veggene. Inspektøren som har skrevet det vet ikke engang hvor han har sett den lettbetongen, eller om han i det hele tatt har sett den ved denne inspeksjonen. Det kan være at han ikke engang har sett noen lettbetong i dette huset, men heller lest/husket feil?
Om du er så bekymret for lettbetong (som kan være alt fra hvit til blå) at en usikker påstand fra en inspektør gjør at du nøler med å kjøpe, da synes jeg du skal avstå fra å kjøpe et hus fra -68. Litt blåbetong er ingenting sammenlignet med alle mengder asbest som finnes i tepper, rørisolasjon, brannisolasjon osv i det huset.
Han har sett gråblå lettbetong. Min tanke var at de med erfaring fra å håndtere hus fra den tiden kanskje kunne komme med noen tips om hvor man kan finne blåbetong gjemt, om det ofte ble brukt sammen med noe annet eller så.
Jeg skjønner, det var en tid da de eksperimenterte en hel del, ikke bare med narkotika.
Jeg skjønner, det var en tid da de eksperimenterte en hel del, ikke bare med narkotika.
Klikk her for å svare