5.585 lest ·
21 svar
6k lest
21 svar
Blåbetong i leiligheten min?
Støv fra blåbetong i rimelig mengde regnes ikke som helseskadelig.J Jassådu skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.207 innlegg
Det kan jo være passende å bruke åndedrettsvern for ikke å puste inn betongstøv som ikke er fra blåbetong.J Jassådu skrev:
Selv har jeg blåbetong i huset, målingene viser ~250-280bq om jeg husker riktig.
Da barna var små var grenseverdien på 400bq selv om man fikk støtte for tiltak fra 200bq, så det ble ikke noe da.
Har gjort diverse endringer rundt ventilasjon og oppvarming, så jeg bør vel gjøre en ny måling før salg for å se om noe ytterligere må gjøres eller ikke.
Om jeg får ned verdien til 50 blir jeg imponert!
For øvrig har vel de fleste gamle betonghus sprekker litt her og der.
Uansett om det er blåbetong eller ikke.
Og som sagt, støv er aldri sunt å puste inn. Uansett innhold.
Da barna var små var grenseverdien på 400bq selv om man fikk støtte for tiltak fra 200bq, så det ble ikke noe da.
Har gjort diverse endringer rundt ventilasjon og oppvarming, så jeg bør vel gjøre en ny måling før salg for å se om noe ytterligere må gjøres eller ikke.
For øvrig har vel de fleste gamle betonghus sprekker litt her og der.
Uansett om det er blåbetong eller ikke.
Og som sagt, støv er aldri sunt å puste inn. Uansett innhold.
Interessant! Er det mye blåbetong i huset ditt?Dowser4711 skrev:
Selv har jeg blåbetong i huset, målingene viser på ~250-280bq om jeg husker riktig.
Har gjort diverse endringer rundt ventilasjon og oppvarming, så jeg skal vel gjøre en ny måling før salg for å se om noe ytterligere behøver gjøres eller ei.
For øvrig så har vel de fleste gamle betonghus sprekker litt her og der.
Uansett om det er blåbetong eller ei.
Og som sagt, støv er aldri nyttig å puste inn. Uansett innhold.
For øvrig boret jeg i taket for å sette opp enda en lampe og så ingen tegn på blåbetong. Det var i prinsippet bare samme type betong jeg har nevnt tidligere. En betong med sandliknende innhold og støvet var mer mot det rødbrune hjørnet fargemessig.
Men jeg merket at radonnivåene steg til 110 bq etter borringen i følge Airthings-måleren. Så enten er det blåbetong i huset eller så har radonet fra grunnen sivet ut av betongen. Uansett er min største bekymring som sagt ubehaget ved å vite at det nå kan finnes radioaktivt støv i leiligheten. Noe som føles usannsynlig ettersom hullet jeg boret i taket var nesten 6 cm dypt. Når jeg satte opp de forrige lampene så boret jeg kanskje 4 cm dypt. Finnes det blåbetongkross i etasjeskillerens varmeisolasjon så bør det være dypere inn i etasjeskilleren.
Det føles også usannsynlig at det skulle finnes blåbetong i veggene ettersom jeg støtte på teglstein omtrent 4 cm inn i veggen når jeg boret.
Så jeg mistenker at det finnes radon i byggematerialet, men at det først og fremst kommer fra markradon som har tatt seg opp gjennom det.
Jeg tror det er sannsynlig at mye radon kommer fra leilighetsbyggets kjeller, spesielt med tanke på hvor mange sprekker og hull det finnes i veggene.M MagHam skrev:
Forhåpentligvis så forsvinner det ut av kroppen etter en stund hvis man har pustet det inn. Har uansett skaffet meg en P3-filtermaske som jeg brukte i forgårs når jeg boret!M MagHam skrev:
Da kreves det vel en støvsuger som ikke virvler opp støvet?Jonatan79 skrev:
Om du ikke skal bore hundrevis av hull vil ikke støvsugeren spre støvet overalt…J Jassådu skrev:Jeg tror det er sannsynlig at mye radon kommer fra leilighetsbyggets kjeller, spesielt med tanke på hvor mange sprekker og hull det er i veggene.
Forhåpentligvis så forsvinner det ut av kroppen etter en stund om man har pustet det inn. Uansett, skaffet jeg meg en P3-filtermaske som jeg brukte i forgårs da jeg boret!
Da kreves det vel en støvsuger som ikke virvler rundt støvet?
Klikk her for å svare