Som den hypokonder man er så vurderer jeg om det er verdt å gjøre en radonmåling i leiligheten min. Jeg vet at det finnes andre leiligheter i områdene med blåbetong. Men før jeg bestemmer meg for å kjøpe en måler så har jeg noen betraktninger.

Jeg vet at huset er bygget før år 1975, og vil tippe nærmere 1960/1950. Forskjellen på min bolig i forhold til andre i området er at det er et teglhus. Jeg kunne ikke finne noen blåbetong (tror jeg, bilder vedlagt) i kjelleren eller i veggen. Det ser ut som at grunnstammen er av tegl. Jeg vet at fasaden er laget i tegl, men innebærer det at hele stammen eller bjelkelagene er laget av det?

Som jeg forstår det, er det i så fall mest sannsynlig at det ville finnes blåbetong i bjelkelagene? Hvordan er det eventuelt lettest å finne ut av det, går det for eksempel an å bore et hull i taket for å forsikre seg om det?

Takk på forhånd!

• En nærbilde av en vegg hvor et stykke er fjernet, som avslører en rå, ubehandlet, porøs overflate som ligner på grov betong eller murverk.
  • Teglstein og diverse rør i en veggåpning, muligens brukt for å vurdere byggematerialer og mulig tilstedeværelse av blåbetong.
  • Veggoverflate med avskallet puss, avdekker mulige teglstein eller blåstein under, delvis dekket av hvit maling eller sparkel.
Vanskelig å se på bildene, men det kunne være blåbetong. Å måle er å vite.

• Liker
Jassådu
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Vanskelig å se på bildene men kunne vært blåbetong. Å måle er å vite.
Fargen ville jeg sagt er grå eller lys brun. Det var ingen tydelige "luftbobler" som det pleier å være. Da kanskje det er verdt å bestille hjem en måler for å avgjøre.

Har du spurt utleier / foreningens styre om en radonmåling har blitt gjort noen gang de siste årene?

• Liker
Jassådu og 1 annen
  • Laddar…
Om du kommer fram til at måle skal du ikke kjøpe en måler. Du trenger da å gjøre en radonmåling av firma, der du plasserer ut doser i leiligheten i vinterhalvåret (minst 2 mnd) som deretter sendes på analyse.
Www.radonanalys.se

1 16386 skrev:
Har du spurt utleieren / borettslagets styre om en radonmåling har blitt gjort noen gang de siste årene?
Nei, faktisk ikke, skal sende en e-post og se hva de svarer!

For å oppdatere litt, har gjort målinger og fått rundt cirka 55 bq i snittverdi siden februar. I kjelleren er det veldig mange hull og sprekker med eksponert vegg bak maling/pussen. Fant også et hull i garderoben min.

Betongen jeg har funnet i ytterveggen er grå til utseendet. Det ser ut som sandkorn innebygd i betongen, og når jeg pirker på den med en skrutrekker, faller den fra hverandre, og når den treffer bakken, splittes den omtrent som hardpakket sand. Vet noen hvilken type betong det kan være?

Vil også nevne at jeg har boret i taket i leiligheten min, kan det hende at jeg har boret i noe blåbetongblokk der? (om det nå skulle finnes i huset). Jeg leste et sted at det ikke ble brukt i taket, men har også lest at det ble brukt i bjelkelag, som finnes i taket på leiligheter i alle fall, eller?

J Jassådu skrev:
For å oppdatere litt, har gjort målinger og fått rundt cirka 55 bq i gjennomsnitt siden februar. I kjelleren er det veldig mange hull og sprekker med eksponert vegg bak malingen/pussen. Fant også et hull i garderoben min.

Den betongen jeg har funnet i ytterveggen er grå i utseendet. Det ser ut som sandkorn innbakt i betongen, og når jeg pirker på det med en skrutrekker så faller det fra hverandre og når det treffer bakken så splittes det omtrent som hardpakket sand. Vet noen hvilken type betong det kan være?

Vil også nevne at jeg har borret i taket i leiligheten min, kan det hende at jeg har borret i noen blåbetongblokk der? (om det nå skulle finnes i huset). Jeg leste et sted at det ikke ble brukt i taket, men har også lest at det brukes i bjelkelag, noe som finnes i taket på leiligheter iallfall, eller?
Hvilken type målinger har du gjort?

• Liker
Jassådu
  • Laddar…
Ditt måledata indikerer vel at du ikke har noe radonproblem. Det du beskriver om "hårdpackad sand" høres absolutt ikke ut som det ville vært blåbetong, mer som puss. Jeg tror ikke at man har brukt blåbetong i bærende takkonstruksjoner, derimot i bærende vegger. Det tåler trykkrefter noenlunde, men ikke nedbøying. Om du borer i blåbetong så merker du det, det er som å bore i kartong.

• Liker
vanpire og 2 andre
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Hvilken type målinger har du gjort?
Jeg har gjort både med små svarte bokser som utleieren la dit. Deretter fikk jeg låne en slik måler man kan kjøpe på Clas Ohlson.

H hempularen skrev:
Dine måleverdier indikerer vel at du ikke har noe radonproblem. Det du beskriver om "hardpakket sand" høres absolutt ikke ut som det skulle være blåbetong, mer som pussins. Jeg tror ikke man har brukt blåbetong i bærende takkonstruksjoner, derimot i bærende vegger. Det tåler trykkrefter skapelig, men ikke nedbøyning. Om du borer i blåbetong så merker du det, det er som å bore i papp.
Ok! Når jeg boret i taket måtte jeg slå med en hammer for å komme til en gammel skrue og husker da at materialet gikk i stykker veldig enkelt. Interessant, da fikk jeg litt klarhet i hvordan blåbetong brukes (og ikke brukes). Så da kanskje det brukes snarere i bjelkelag som er øverst i trappehuset hvor ingen nevneverdig trykk legges oppå? Deretter så brukes vel blåbetongknust som varmeisolasjon i bjelkelag på flerboligbygg?

Sist redigert:
J Jassådu skrev:
Jeg har gjort både med små svarte bokser som utleier la der. Så fikk jeg låne en sånn der måler man kan kjøpe på Clas Ohlson.
Måleren fra Clas Ohlson er ikke mye verdt, men langtidsmåling med bokser er troverdig. Om den viser 55 bbq har du absolutt ingenting å bekymre deg for. Ønsket grenseverdi er 200 og for nybygg 90 eller 100. Du har ingen radon i boligen :)

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Måleren fra Clas Ohlson er ikke mye verdt, men langtidsmåling med doser er troverdig. Hvis den viser 55 bbq så har du absolutt ingenting å bekymre deg for. Ønsket grenseverdi er 200 og for nybygg 90 eller 100. Du har ingen radon i boligen :)
I kjelleren og trappehuset er det mange skader/hull i vegger og tak. I trappehuset er skadene desimeterlange og cirka 4 cm i bredde som mest. I kjelleren er enkelte av hullene en halv meter store. Under målingen har jeg sørget for å holde det stengt i min leilighet for at radonverdiene skal være presise. Med det i mente og la oss si at det er blåbetongskross som varmeisolering i bjelkelagene, omtrent hvilke nivåer hadde verdiene ligget på da?

J Jassådu skrev:
I kjelleren og trappeoppgangen er det mange skader/hull i vegger og tak. I trappeoppgangen er skadene desimeterlange og cirka 4 cm i bredde som mest. I kjelleren er noen av hullene en halv meter store. Under målingen har jeg sørget for å holde det lukket i leiligheten min for at radonverdiene skal være presise. Med det i bakhodet og la oss si at det er blåbetongskross som varmeisolasjon i bjelkelagene, omtrent hvilke nivåer hadde verdiene ligget på da?
Jeg vet ikke. Men hvis grenseverdien er 200 og du har 55, hvorfor bekymrer du deg?

P peter.linkan skrev:
Jeg vet ikke. Men om grenseverdien er 200 og du har 55, hvorfor bekymrer du deg?
Det jeg først og fremst tenker på er når jeg borer for å sette opp lamper/hyller osv og det støver som kan være fra blåbetong. Det hadde vært fint å vite så jeg slipper å ha den bekymringen i bakhodet.

Radon i kjelleren kan ha sitt opphav i markradon også.

• Liker
Jassådu og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.