En måler jeg normalt kan bruke for å indikere tilstedeværelse av strålende lettbetong har i alle fall problemer med å detektere stråling fra en bit på noen kubikkcentimeter, så jeg tror ikke på teorien om å bruke et håndholdt instrument på små fragmenter.

Bilde mot vegg viser strålende lettbetong.

En hånd holder en gul strålingsmåler mot en vegg, måleren viser verdien 0,30 µSv/t.

Da jeg ikke ville fryse rumpa av meg får dere se bilde mot liten bit blåbetong mer indikativt på hvordan jeg møtte uten at måleren kunne detektere forskjellen med og uten lettbetong. Bildet er tatt inne i varmen og som synes i en nærhet til lettbetong men den faktiske testen var ute i kulden.

Hånd holder en gul måler mot et stykke porøst materiale. Displayet viser 0,43 μSv/h. Miljøet ser ut til å være innendørs.
 
M myrstack skrev:
En måler som jeg normalt kan bruke for å indikere forekomst av strålende lettbetong har i alle fall vanskelig for å detektere stråling fra en bit på noen kubikkcentimeter, så jeg tror ikke på teorien om å bruke noe håndholdt instrument på små fragmenter.

Bilde mot vegg viser strålende lettbetong.

[bilde]

Siden jeg ikke ønsket å fryse rumpa av meg, får dere se bilde mot liten bit blåbetong mer indikativt på hvordan jeg møtte uten at måleren kunne detektere forskjellen med og uten lettbetong. Bildet er tatt inne i varmen og som det synes i en nærhet til lettbetong, men den faktiske testen var ute i kulden

[bilde]
Okei. Takk for testen. Er måleren du har pålitelig vil du si? Vet jo at en ekte geigermåler koster 70papp, så lurer på om en slik faktisk har mulighet til å lese av små fragmenter?
 
JanneJanne123
G goosen skrev:
Nei, finnes ingen historiske målinger. Jeg selv er ikke spesielt bekymret over blåbetong, men det går ikke å se bort fra det faktum at et hus med blåbetong skremmer bort en del fremtidige budgivere. Selv om den er helt ufarlig. Takk for tipset om OCAB. Skal sjekke med dem om det trengs
Vi hadde Radea her for å gamma-måle for litt over et år siden, 1400 kostet det.
 
G goosen skrev:
Okej. Takk for testen. Er måleren du har pålitelig vil du si? Vet jo at en ekte geigermåler koster 70papp, så lurer på om en slik faktisk har mulighet til å lese av småfragmenter?
De fleste i radonsaneringsbransjen løper ikke rundt med noe mye dyrere enn den jeg bruker, det er liksom ikke annet enn en indikasjon man er ute etter. Så jeg ville si at den er pålitelig for akkurat dette formålet men neppe for å dissekere en mindre bit eller guide en sikker vei gjennom Pripyat. Selv om det ofte er en direkte sammenheng mellom stråling og radongasskonsentrasjon ved null luftomsetning, pleier de dyrere instrumentene hos firmaene snarere å være pålitelige dataloggere og maskiner for å sjekke ved gjennomføringer.

Nå ble det kanskje et sidespor, men gitt den innsikten jeg har i bransjen, så forvent ikke at selv et dyrt firma garantert dukker opp med et så mye dyrere instrument, og for formålet å få en indikasjon på stedet i en eiendom er den helt pålitelig.
 
  • Liker
goosen
  • Laddar…
Jeg hadde en liten periode med radiak-noia etter Fukushima, så jeg skaffet en måler, Radex RD 1503+ fra Quarta. Helt greit billig husker jeg. Kalibrerte for bakgrunnsstråling ved å måle på et antall punkter rundt om i nabolaget.

Kom frem til at det var en liten smule forhøyet ved noen kjellervegger, men ellers knapt over bakgrunnsstrålingen. Det fantes noen blåbetong-innervegger der nede tidligere, men de ble revet ut for mange år siden, mulig at det kan finnes også i kjellervegger av betonghullstein hva vet man.

Uansett, bestilte deretter et slikt kit med sporfilmspucker man henger opp for langtidsmåling under oppvarmingssesongen, fikk testprotokoll som viste en smule forhøyet i kjelleren som forventet, men langt under grenseverdien.

Husker imidlertid at jeg fikk ganske høye utslag på støvet i filteret på vår LLVP, litt merkelig syntes jeg og fikk en tankestiller der - siden har jeg rengjort disse filtrene ved å dusje dem av i stedet for å støvsuge som tidligere. Har i og for seg ikke kunnet replikere disse målingene senere, men "better safe than sorry" som det heter.

Som tidligere sagt, gammastråling er bare en ganske svak indikator på evt. problemer med radon. Det kreves en hel del for at det skal vise seg å være et reelt problem; dels skal denne gassen kunne finne veien ut i oppholdsrom og dels skal luftvekslingen være tilstrekkelig lav til å gi konsentrasjoner som krever tiltak. Ingen av disse forholdene fantes hos oss, så det var bare å legge det bak oss.
 
  • Liker
ylven
  • Laddar…
M myrstack skrev:
De fleste i radonsaneringsbransjen løper ikke rundt med noe mye dyrere enn den jeg bruker, det er liksom ikke annet enn en indikasjon man er ute etter. Så jeg vil si at den er pålitelig for nettopp dette formålet, men neppe for å dissekere en mindre bit eller guide en trygg vei gjennom Pripyat. Selv om det ofte er en direkte sammenheng mellom stråling og radongassmengde ved null luftomsetning, pleier de dyrere instrumentene hos firmaene snarere å være pålitelige dataloggere og maskiner for å sniffe ved gjennomføringer.

Nå ble det kanskje et sidespor, men gitt den innsikten jeg har i bransjen, forvent ikke at selv et dyrt firma garantert dukker opp med et så mye dyrere instrument, og for formålet å få en indikasjon på stedet i et objekt, er den helt pålitelig
Okei takk for info!
 
Jeg får vente en uke til så har jeg svar på raskmålingen. Må ta det derfra. Takk for alle innspill
 
  • Liker
ylven
  • Laddar…
G goosen skrev:
Jeg må vente en uke til så har jeg svar på raskmålingen. Må ta det derfra. Takk for alle innspill.
Bumper dette! Hva ble resultatet? Vi ser på et 60-talls hus hvor jeg frykter blåbetong. Hvordan gjorde dere med klausulen?
 
L Loloe skrev:
Bumpar dette! Hva ble resultatet? Vi ser på en 60-talls kåk hvor jeg frykter blåbetong. Hvordan gjorde dere med klausulen?
Vi tok inn OCAB for å kontrollere, de hadde med seg gammamåler. Ingen blåbetong som utskilte radon. Vi skrev ingen klausul da vi allerede hadde kjøpt huset når målingen ble gjort.
 
  • Liker
ylven
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.