Hei,
Har kjøpt et hus der jeg mistenker at innerveggene er av blåbetong i kjelleren. Har klausul i kontrakten og holder for øyeblikket på med en korttidsmåling av radon. Vil vite med sikkerhet om det er blåbetong eller ikke. Har en kontakt med gammamåler men kan ikke ta med den til huset, tenker i stedet å ta med en "prøvebit" av betongen for å se om det kan gi noen utslag. Noen med erfaring med dette? Går det an å gjøre det slik og i så fall hvor stor bit trenger man?
Har kjøpt et hus der jeg mistenker at innerveggene er av blåbetong i kjelleren. Har klausul i kontrakten og holder for øyeblikket på med en korttidsmåling av radon. Vil vite med sikkerhet om det er blåbetong eller ikke. Har en kontakt med gammamåler men kan ikke ta med den til huset, tenker i stedet å ta med en "prøvebit" av betongen for å se om det kan gi noen utslag. Noen med erfaring med dette? Går det an å gjøre det slik og i så fall hvor stor bit trenger man?
Er vel bare å vise en bit til noen som vet hvordan blåbetong ser ut.
Eller så går du til en byggevarehandel og ber om å få se på en bit sirorex og sammenligner den med din egen bit. Er det typ det samme i utførelse, bare blågrå, er det blåbetong.
Eller så går du til en byggevarehandel og ber om å få se på en bit sirorex og sammenligner den med din egen bit. Er det typ det samme i utførelse, bare blågrå, er det blåbetong.
Jeg hadde en innervegg i kjelleren med blåbetong. Ble oppdaget da jeg gransket huset før kjøp med nettopp gammamåler. Leie inn noen som har en portabel, det skiller mye i uraninnhold i ulike sorter lettbetong.G goosen skrev:Hei,
Har kjøpt et hus der jeg mistenker at mellomveggene er av blåbetong i kjelleren. Har klausul i kontrakten og holder for øyeblikket på med en korttidsmåling av radon. Vil vite med sikkerhet om det er blåbetong eller ikke. Har en kontakt med gammamåler men kan ikke ta med den til huset, tenker i stedet å ta med en "prøvebit" av betongen for å se om det kan gi noen utslag. Noen med erfaring med dette? Går det an å gjøre så og i så fall hvor stor bit trenger man å ha?
Jo, men det finnes jo forskjellige typer blåbetong. Vil vite om det er høy- eller lavstrålende blåbetong?Isakare skrev:
Derav spørsmålet om man kan måle det på en liten bit eller om man må ha måleren på plass?
Har snakket med noen firmaer, og de tar skikkelig betalt for å komme ut(10k+).ylven skrev:
Da kan du jo kjøpe en i stedet:
https://cdon.se/bygg-verktyg/karnst...nare-testare-for-rontgenavkanning-p-128645782
https://cdon.se/bygg-verktyg/karnst...nare-testare-for-rontgenavkanning-p-128645782
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Det finnes rimelige gammamålere på amzon.se. Man skal kanskje ikke stole på absolutverdien fra et billig instrument, men det burde gi en indikasjon. Og billigere enn å hente inn en målekonsulent.
Bare fordi det ser ut som blåbetong, og er blåbetong, så trenger det ikke være høyt strålingsnivå. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere ulike steder med sterkt varierende uraninnhold.
Jeg har ingen anelse om det er noen vits i å måle på en liten bit. Kan tenke meg at om målingen indikerer gammastråling fra en liten bit så kan man stole på det. Men om den ikke indikerer så sier det ingenting.
Bare fordi det ser ut som blåbetong, og er blåbetong, så trenger det ikke være høyt strålingsnivå. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere ulike steder med sterkt varierende uraninnhold.
Jeg har ingen anelse om det er noen vits i å måle på en liten bit. Kan tenke meg at om målingen indikerer gammastråling fra en liten bit så kan man stole på det. Men om den ikke indikerer så sier det ingenting.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 innlegg
En portabel Geiger-Muller måler kan kjøpes på f.eks. Ebay for rimelige penger. Selv om den ikke er kalibrert etc kan man gjøre estimater av relative strålingsnivåer i diverse material
Eksempelvis: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Eksempelvis: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Takk for alle svar. Er litt tvilende til å kjøpe en billigere variant hvis man virkelig kan stole på det. Får avvente målingen rett og slett og så undersøke veggene om det skulle være høye verdier.H hempularen skrev:Det finnes ganske billige gammamålere på amzon.se. Man skal kanskje ikke stole på absoluttverdien fra et billig instrument, men det burde gi en indikasjon. Og billigere enn å få hit en målekonsulent.
Bare fordi det ser ut som blåbetong, og er blåbetong så trenger det ikke å være høy strålingsnivå. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere forskjellige steder med kraftig varierende uraninnhold.
Jeg har ingen anelse om det er noen vits i å måle på en liten bit. Kan tenke meg at dersom målingen indikerer gammastråling fra en liten bit så kan man stole på det. Men hvis den ikke indikerer så sier det ingenting.
Om du ikke skal ha oppholdsrom i kjelleren ved denne veggen så er dog problemene med veggen irrelevante om du ser det i risikomåling for dere som bor i huset.G goosen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Det gjelder jo ikke "faren" med gammastråling fra veggen. Uten det handler om hvorvidt veggen avgir radon. Man kan vurdere om det er blåbetong som avgir radon eller ikke, gjennom en rask måling av nivået på gammastråling fra veggen.ylven skrev:
Gammastråling i de nivåer som er aktuelle er helt ufarlig. Men den radon som dannes samtidig med gammastrålingen er potensielt farlig.
Samtidig som radon er relativt lett håndterbart via ventilasjon og at radon er i prinsippet bare farlig om man samtidig er røyker.H hempularen skrev:Det gjelder jo ikke "faren" med gammastråling fra veggen. Uten det handler om hvorvidt veggen gir fra seg radon. Man kan vurdere om det er blåbetong som avgir radon eller ikke, gjennom en rask måling av nivået på gammastråling fra veggen.
Gammastråling i de nivåer som er aktuelle er helt ufarlig. Men den radon som dannes samtidig med gammastrålingen er potensielt farlig.
Det jeg sier er at man ikke bør skremme seg opp over et ubetydelig problem.
Nei, finnes ingen historiske målinger. Jeg selv er ikke spesielt bekymret over blåbetong men det går ikke å se bort ifra det faktum at et hus med blåbetong skremmer bort en del fremtidige budgivere. Selv om den er helt ufarlig. Takk for tipset om OCAB. Skal sjekke med dem om det er nødvendig
