Hei,

Har kjøpt et hus der jeg mistenker at innerveggene er av blåbetong i kjelleren. Har klausul i kontrakten og holder for øyeblikket på med en korttidsmåling av radon. Vil vite med sikkerhet om det er blåbetong eller ikke. Har en kontakt med gammamåler men kan ikke ta med den til huset, tenker i stedet å ta med en "prøvebit" av betongen for å se om det kan gi noen utslag. Noen med erfaring med dette? Går det an å gjøre det slik og i så fall hvor stor bit trenger man?
 
Er vel bare å vise en bit til noen som vet hvordan blåbetong ser ut.
Eller så går du til en byggevarehandel og ber om å få se på en bit sirorex og sammenligner den med din egen bit. Er det typ det samme i utførelse, bare blågrå, er det blåbetong.
 
G goosen skrev:
Hei,

Har kjøpt et hus der jeg mistenker at mellomveggene er av blåbetong i kjelleren. Har klausul i kontrakten og holder for øyeblikket på med en korttidsmåling av radon. Vil vite med sikkerhet om det er blåbetong eller ikke. Har en kontakt med gammamåler men kan ikke ta med den til huset, tenker i stedet å ta med en "prøvebit" av betongen for å se om det kan gi noen utslag. Noen med erfaring med dette? Går det an å gjøre så og i så fall hvor stor bit trenger man å ha?
Jeg hadde en innervegg i kjelleren med blåbetong. Ble oppdaget da jeg gransket huset før kjøp med nettopp gammamåler. Leie inn noen som har en portabel, det skiller mye i uraninnhold i ulike sorter lettbetong.
 
Isakare Isakare skrev:
Er vel bare å vise en bit for noen som vet hvordan blåbetong ser ut.
Eller så går du til en byggevarehandel og ber om å få se en bit sirorex og sammenligne den med din egen bit. Er det omtrent det samme i utførelse, men blågrå, er det blåbetong.
Jo, men det finnes jo forskjellige typer blåbetong. Vil vite om det er høy- eller lavstrålende blåbetong?
Derav spørsmålet om man kan måle det på en liten bit eller om man må ha måleren på plass?
 
ylven ylven skrev:
Jeg hadde en innervegg i kjelleren med blåbetong. Ble oppdaget da jeg undersøkte huset før kjøp med nettopp gammamåler. Leie inn noen som har en bærbar, det skiller mye i uraninnhold i forskjellige typer lettbetong.
Har snakket med noen firmaer, og de tar skikkelig betalt for å komme ut(10k+).
 
Det finnes rimelige gammamålere på amzon.se. Man skal kanskje ikke stole på absolutverdien fra et billig instrument, men det burde gi en indikasjon. Og billigere enn å hente inn en målekonsulent.

Bare fordi det ser ut som blåbetong, og er blåbetong, så trenger det ikke være høyt strålingsnivå. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere ulike steder med sterkt varierende uraninnhold.

Jeg har ingen anelse om det er noen vits i å måle på en liten bit. Kan tenke meg at om målingen indikerer gammastråling fra en liten bit så kan man stole på det. Men om den ikke indikerer så sier det ingenting.
 
  • Liker
ylven
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finnes ganske billige gammamålere på amzon.se. Man skal kanskje ikke stole på absoluttverdien fra et billig instrument, men det burde gi en indikasjon. Og billigere enn å få hit en målekonsulent.

Bare fordi det ser ut som blåbetong, og er blåbetong så trenger det ikke å være høy strålingsnivå. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere forskjellige steder med kraftig varierende uraninnhold.

Jeg har ingen anelse om det er noen vits i å måle på en liten bit. Kan tenke meg at dersom målingen indikerer gammastråling fra en liten bit så kan man stole på det. Men hvis den ikke indikerer så sier det ingenting.
Takk for alle svar. Er litt tvilende til å kjøpe en billigere variant hvis man virkelig kan stole på det. Får avvente målingen rett og slett og så undersøke veggene om det skulle være høye verdier.
 
G goosen skrev:
Takk for alle svar. Er litt tvilende til å kjøpe en billigere variant om man virkelig kan stole på det. Får vente på målingen rett og slett og så undersøke veggene om det skulle være høye verdier.
Om du ikke skal ha oppholdsrom i kjelleren ved denne veggen så er dog problemene med veggen irrelevante om du ser det i risikomåling for dere som bor i huset.
 
  • Liker
Nalleman64
  • Laddar…
S
10000+ høres vel mye ut, jeg hadde en radontekniker fra OCAB her som målte både med radonsniffer og
gammamåler, gikk på litt over 5000
 
ylven ylven skrev:
Om du ikke skal ha oppholdsrom i kjelleren inntil denne veggen så er likevel problemene med veggen uinteressante om du ser det i risikomåling for dere som bor i huset.
Det gjelder jo ikke "faren" med gammastråling fra veggen. Uten det handler om hvorvidt veggen avgir radon. Man kan vurdere om det er blåbetong som avgir radon eller ikke, gjennom en rask måling av nivået på gammastråling fra veggen.

Gammastråling i de nivåer som er aktuelle er helt ufarlig. Men den radon som dannes samtidig med gammastrålingen er potensielt farlig.
 
  • Liker
HasseTeknik
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det gjelder jo ikke "faren" med gammastråling fra veggen. Uten det handler om hvorvidt veggen gir fra seg radon. Man kan vurdere om det er blåbetong som avgir radon eller ikke, gjennom en rask måling av nivået på gammastråling fra veggen.

Gammastråling i de nivåer som er aktuelle er helt ufarlig. Men den radon som dannes samtidig med gammastrålingen er potensielt farlig.
Samtidig som radon er relativt lett håndterbart via ventilasjon og at radon er i prinsippet bare farlig om man samtidig er røyker.

Det jeg sier er at man ikke bør skremme seg opp over et ubetydelig problem.
 
  • Liker
danne_i_huset og 1 annen
  • Laddar…
Det finnes ingen gamle radonmålinger gjort i boligen som du kan se på?

(For jeg gjetter at det er det du egentlig er interessert i)
 
Nei, finnes ingen historiske målinger. Jeg selv er ikke spesielt bekymret over blåbetong men det går ikke å se bort ifra det faktum at et hus med blåbetong skremmer bort en del fremtidige budgivere. Selv om den er helt ufarlig. Takk for tipset om OCAB. Skal sjekke med dem om det er nødvendig
 
  • Liker
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.