Jeg har en låve med bærende loddrette trebjelker (de som holder opp bygningen, vet ikke korrekt navn). De har hvilt på store steiner som nå har flyttet seg eller sunket så noen bjelker hviler i luften.
Jeg tenker å støpe nye sokler, men hvordan skal jeg feste bjelkene i betongen uten at de råtner? Balksko kan jeg knapt bruke, bjelkene er vel omtrent 20x20 eller runde.

Det finnes jo jern som du kan støpe ned, en per side. Da blir det som vanlige 100mm stolpesko. Legger du deretter papp mellom bjelken og skoen så gjør du jo som ekspertene pleier å foreslå.

Det burde jo gå bra, men blir ikke pappen/gummit flatet ut og ødelagt av trykket ovenfra?

Så lenge det ikke beveger seg og gnager, er det ikke noe problem med trykket. Snarere alderen som senere gjør at syllpappen blir ganske skjør.

Du kan sikre med linolje og balsamterpentin som gir litt ekstra råtebeskyttelse, før sylpappen monteres. Du kan dessuten feste pappen med en stiftepistol, så kan du støpe på plass etterpå.

Støtt opp veggregelen din og luft gjerne den 2-3 cm med en jekk. Stift pappen på plass. Skru disse stolpejernene provisorisk med småskruer. Bygg forskaling og støp fast jernet. Etter en uke kan du løsne jernene og senke stolpen ned mot betongen og feste med ordentlige skruer. http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolpjarn/Stolpjarn-19621/

• Liker
Kentcl
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.