Har den samme funksjon som syllpapp dvs den holder borte fuktigheten fra regelen/bærebjelken? Jeg må sette noe mellom lecablokkene og bærebjelken til det kommende vedskjulet....har syllisolasjon (ser ut som flat liggeunderlagsskum)...fungerer det?
/
M

Jo, det fungerer bra.

Det finnes jo en opphopning av ulike syllisoleringer. Har ikke hørt noe direkte argument for at noen av systemene skulle være bedre enn de andre. Muligens tar liggeunderlagsvarianten opp noe større ujevnheter, men man kan jo lure på bestandigheten.

C
Men liksom, du skal bygge en vedbod?
Vår vedbod, som riktignok ikke er spesielt seriøs, men mest brukes som tak til gressklipperen (for det er alt som får plass), består av en kasse av gammelt brukt trykkimpregnert terrassebord som står på høykant direkte på bakken. Den har stått der i fem år uten merkbar slitasje.

Det er nok ikke så veldig nøye, legg dit hva du har hjemme..

vil at min vedbod skal stå der i minst 50 år :).....det jeg funderte på var om den støter bort fukt slik som
tjärpappen gjør...?
/
M

Ja.
Det blir utmerket.
Vedskjulet står sikkert igjen hele livet ut om resten er like ordentlig.

herlig!!jo har lært meg den harde veien at det er like bra å gjøre det ordentlig...ellers kan det like godt være:)...
/
M

Dette var interessant. Jeg har fått lære at syllisolering (bred gummirems med et rør langs hver side) er trekkisolering og ikke har noe med fuktsikring å gjøre. Altså bør man bruke både syllisolering og syllpapp. Men når man tenker på det, burde jo syllisoleringen ha like gode fuktsikringsegenskaper som pappen, så pappen er kanskje overflødig. På den andre siden skader det jo aldri å være på den sikre siden.

Selv syllisolering av gummi skal ifølge produsentene være kapillærbrytende. (Rart ville det vel vært ellers. Gummi er jo et rimelig tett materiale.)
Om det da stemmer eller ikke er det sikkert delte meninger om. Kan muligens tenke meg at den lettere blir skadet eller tørker ut med tiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.