Holder på å måke ut ca 20 cm bjelkelagsfylling i et kommende bad, noe som selvfølgelig vekker tanken på hva man skal erstatte det med senere. Fyllingen består tilsynelatende av vedaske, pussrester, sand og diverse treavfall omsorgsfullt toppet med noen centimeter spon.
Forutsetningene er følgende:
1) Det er et mellombjelkelag over en oppvarmet kjeller, så utover at rommet skal ha vannbåren gulvvarme, er ikke den varmeisolerende evnen en viktig faktor.
2) Innser at det nåværende materialets høye tetthet gir utmerkede akustiske egenskaper. Nå ligger jo ikke direkte noen og sover i kjelleren, men vil ikke miste følelsen av et solid og stille gulv.
3) Mus beveger seg gjerne i bjelkelaget i dag, antakelig i sponsjiktet, noe jeg vil sette en stopper for.
4) Brannsikkerhet er vel ikke direkte et problem i et bad på betongbjelkelag, men benytter gjerne anledningen til å eksperimentere med brannsikre alternativer for kommende prosjekter der det er trebjelkelag isolert med spon. Der også hygroskopiske egenskaper føles viktige.
Noen alternativer som surrer i hodet er Leca, kalkgrus, hampkalk, Perlite og mineralull.
Hvordan har dere gjort og resonert?
Passer også på å spørre hva dere har valgt for løsning for gulvet?
Tenker at hovedalternativene med vannbåren gulvvarme er sporadisk gulvspon eller betong. Dessverre er rommets beliggenhet slik at man må bære bøtter for hånd om man skal støpe, og sponplate er vel ikke direkte noe favorittmateriale. Savner jeg et godt alternativ?
Forutsetningene er følgende:
1) Det er et mellombjelkelag over en oppvarmet kjeller, så utover at rommet skal ha vannbåren gulvvarme, er ikke den varmeisolerende evnen en viktig faktor.
2) Innser at det nåværende materialets høye tetthet gir utmerkede akustiske egenskaper. Nå ligger jo ikke direkte noen og sover i kjelleren, men vil ikke miste følelsen av et solid og stille gulv.
3) Mus beveger seg gjerne i bjelkelaget i dag, antakelig i sponsjiktet, noe jeg vil sette en stopper for.
4) Brannsikkerhet er vel ikke direkte et problem i et bad på betongbjelkelag, men benytter gjerne anledningen til å eksperimentere med brannsikre alternativer for kommende prosjekter der det er trebjelkelag isolert med spon. Der også hygroskopiske egenskaper føles viktige.
Noen alternativer som surrer i hodet er Leca, kalkgrus, hampkalk, Perlite og mineralull.
Hvordan har dere gjort og resonert?
Passer også på å spørre hva dere har valgt for løsning for gulvet?
Tenker at hovedalternativene med vannbåren gulvvarme er sporadisk gulvspon eller betong. Dessverre er rommets beliggenhet slik at man må bære bøtter for hånd om man skal støpe, og sponplate er vel ikke direkte noe favorittmateriale. Savner jeg et godt alternativ?
Har ikke låst meg inn på noen spesiell løsning, så er åpen for forslag også der. EPS-betong er vel også et alternativ ja. Føles litt rart å støpe inn alt sammen, men kanskje ikke en dum idé? Har aldri jobbet med EPS-betong, men det jeg har hørt er at den er j-vlig å blande med disse isoporkulene som blåser rundt overalt. Antar at man da slipper å lekte(?) Hvordan gjør man med gulvvarmen? Legger man den i en tynnere vanlig betongkake oppå?J jhall skrev:
Sand også et alternativ. Ser ingen problemer med vekten da det som sagt er et betongdekke. Derimot antar jeg at man vil toppe det med noe isolerende på grunn av gulvvarmen?Pjosk75 skrev:
Ja, mineralull anses vel for å være lite "musesikkert".
Spørsmålet er hvilket av alle alternativer man velger og hvorfor? Hvordan har dere gjort det?
Stor balje så er det ikke så farlig, gulvvarme i flytsparkel oppå.C cpalm skrev:Har ikke låst meg til noen spesiell løsning, så er åpen for forslag også der.
EPS-betong er vel også et alternativ ja. Føles litt merkelig å støpe inn alt sammen, men kanskje ikke er en dum idé? Har aldri jobbet med EPS-betong, men det jeg har hørt er at den er j-vlig å blande med disse isoporkulene som blåser rundt overalt. Antar at man da slipper å sette opp stendere(?) Hvordan gjør man det med gulvvarmen? Legger den i en tynnere vanlig betongkake oppå?
Så litt omstendelig ut sammenlignet med å bare helle på Leca. Hva er fordelene? Er det virkelig nødvendig å bygge opp gulvet med lekter hvis man skal flyte en tykkere armert kake oppå f.eks. EPS eller Leca? Ser ikke helt hva lektefunktionen er om man ikke skal legge f.eks. gulvspon?J jhall skrev:
Kommer tilbake til dette etter å ha prøvd å finne litt mer detaljerte konstruksjonsløsninger. Står nok mellom EPS og løs-Leca som det føles akkurat nå.
Konkret lurer jeg på om det går an å armere og flyte direkte på løs-Leca og hvordan man i så fall går frem?
Konkret lurer jeg på om det går an å armere og flyte direkte på løs-Leca og hvordan man i så fall går frem?
Sist redigert:
Klikk her for å svare