Jeg trenger hjelp
Har et rom hvor vi har tatt opp trossbotnen på grunn av fukt etter fylt takrenne. Når vi nå skal legge alt tilbake oppstår det flere spørsmål.
De gamle bordene føles tørre, men luktet litt (tok bort en gammel plastmatte som noen hadde kastet i bunnen som mugnet), jeg har sprayet dem med eddik og klorin i forskjellige omganger. Bordene er nå luktfrie, men har spor av hvitmugg? og mørkere mugg samt har mange hull fra tremakk med lyst spon. Kan jeg gjenbruke disse?
Hvis ikke, jeg har revet et innertak hvor jeg har fått over smalere bord, ca 2-4 mm tynnere. Kan disse brukes?
Tanken er å legge plast over bordene, deretter isolasjon, så spont og deretter parkett.
Noe mer jeg skal tenke på?
Ekstremt trang økonomi, det jeg har nevnt er byggematerialer jeg har hjemme
Har et rom hvor vi har tatt opp trossbotnen på grunn av fukt etter fylt takrenne. Når vi nå skal legge alt tilbake oppstår det flere spørsmål.
De gamle bordene føles tørre, men luktet litt (tok bort en gammel plastmatte som noen hadde kastet i bunnen som mugnet), jeg har sprayet dem med eddik og klorin i forskjellige omganger. Bordene er nå luktfrie, men har spor av hvitmugg? og mørkere mugg samt har mange hull fra tremakk med lyst spon. Kan jeg gjenbruke disse?
Hvis ikke, jeg har revet et innertak hvor jeg har fått over smalere bord, ca 2-4 mm tynnere. Kan disse brukes?
Tanken er å legge plast over bordene, deretter isolasjon, så spont og deretter parkett.
Ekstremt trang økonomi, det jeg har nevnt er byggematerialer jeg har hjemme
Velkommen til forumet @BraBilligt!BraBilligt skrev:
Jeg trenger hjelp
Har et rom hvor vi har tatt opp trossbotnen pga fukt etter fylt nedløpsrør. Når vi nå skal legge tilbake alt oppstår flere spørsmål.
De gamle bordene føles tørre men luktet litt (tok bort en gammel plastmatte som noen hadde kastet i bunnen som mugnet), jeg har sprayet dem med eddik og klorin i ulike omganger. Bordene er nå luktfrie men har spor av hvitmugg? og mørkere mugg samt har mange hull fra tremakk med lyst trestøv. Kan jeg gjenbruke disse?
Hvis ikke, jeg har revet et innertak hvor jeg har fått over smalere bord ca. 2-4 mm tynnere. Kan disse brukes?
Tanken er å legge plast over bordene, så isolering, deretter spont og så parkett.
Ekstremt trang økonomi, det jeg har nevnt er byggemateriale jeg har hjemme
Det bør gå utmerket å gjenbruke et brukt innertak som 'trossbotten lapper' om du skal isolere med kutterspån eller mineralull, hvis du derimot skal ha sand, stybb, eller 'byggmästarfyll' som bjelkelagsisolasjon kanskje du trenger kraftigere bord.
Jeg foreslår at du bruker forhyringspapp/Ørnpapp istedenfor plast, min erfaring er at man skal unngå plast i gamle hus så langt det er mulig.
Klikk her for å svare