Hei!

Litt snekkerrelaterte spørsmål. Jeg forlenger et bjelkelag (har vært åpent tidligere) og etterligner det eksisterende ved å sette 45x195 med cc 600.
I øvre del på tegningen hviler bjelkelaget på en 45x195 som er innfelt i veggstenderne. I nedre del er de festet med bjelkesko i tømmervegg med ankerskrue. Rundt trappen tenkte jeg å stendere i henhold til tegningen. Men jeg lurer på om bjelkene A og B bærer for mye last fra gulvet ved siden av trappen?
Jeg lurer også på hvor mange ankerskruer man skal sette? Jeg har lest at hele de indre rekkene på flikene skal skrus. Det blir 14 skruer per bjelkesko. Trengs det? Høres mye ut synes jeg...

Mvh Per
 
  • Byggtegning som viser etasjeskiller med dimensjoner, inkludert plassering av bjelker A og B samt trappens beliggenhet i rommet.
14 ankarskrue per balksko er en heftig overdimensjonering. Gjetningsvis trenger du 3 for at det skal holde. Noe midt imellom er nok mer passende. Bjelkene A og B må håndtere punktlaster fra den tverrgående bjelken samtidig som de utsettes for lavere nyttelast. Det jevner nok ut seg. Skal man regne på det trengs det en målsatt.
 
  • Liker
per.appelgren
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
14 ankarskrue per balksko er en heftig overdimensjonering. Gjetningsvis trenger du 3 for at det skal holde. Noe derimellom er nok mer passe. Bjelkene A og B må ta hånd om punktlaster fra den tverrgående bjelken samtidig som de utsettes for lavere nyttelast. Det jevner seg nok ut. Skal man regne på det trengs en målsattegning.
Takk!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.