Hei
Rivet det gamle høyloftet i låven og nå har jeg tenkt å bygge et nytt, vil kunne bruke det til å lagre ting men også for fremtidige krepselag m.m…
Målene er 11,3*7,3 (innermål) på den delen jeg tenkte begynne med. Tenkt bjelkelag 45x195 cc400 eller 45x220 cc 60. Med en bærelinje i midten, har tilgang til galvanisert I bjelke eller kalles HEA kanskje? som har målene 18*18cm.
Spørsmålet er hva jeg må ha for dimensjon på bærelinjen? om det holder med 18*18cm
Vurderer også om det er bedre å ha 2 stk bærelinjer i stedet, da kunne jeg gå ned til 45*170 i bjelkelaget. Da spennet mellom bærelinjene blir 2,43cm. men hva kreves for bærelinjene da tro? Men vil jo helst ha så få stolper som mulig.
På bjelkelaget blir det egenhøvlet og spontet 34*120-195 gran gulv.
Noen som har en idé og kan hjelpe meg?
Mvh
Johan
Rivet det gamle høyloftet i låven og nå har jeg tenkt å bygge et nytt, vil kunne bruke det til å lagre ting men også for fremtidige krepselag m.m…
Målene er 11,3*7,3 (innermål) på den delen jeg tenkte begynne med. Tenkt bjelkelag 45x195 cc400 eller 45x220 cc 60. Med en bærelinje i midten, har tilgang til galvanisert I bjelke eller kalles HEA kanskje? som har målene 18*18cm.
Spørsmålet er hva jeg må ha for dimensjon på bærelinjen? om det holder med 18*18cm
Vurderer også om det er bedre å ha 2 stk bærelinjer i stedet, da kunne jeg gå ned til 45*170 i bjelkelaget. Da spennet mellom bærelinjene blir 2,43cm. men hva kreves for bærelinjene da tro? Men vil jo helst ha så få stolper som mulig.
På bjelkelaget blir det egenhøvlet og spontet 34*120-195 gran gulv.
Noen som har en idé og kan hjelpe meg?
Mvh
Johan
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvor lange er stålbjelkene? Har du noen krav til svikt, det kan jo bli herlig gynge på en krepselag?
bygde et nytt bjelkelag til mitt gamle høyloft for noen år siden med spennvidde 4,80m og 45x195 cc60. Oppå det 1,5" planker som gulv. Opplever det veldig stabilt og bra. Så hvis du setter en ekstra bærelinje på midten og 45x200 cc60 får du et godt loft. Nå kommer det garantert folk som sier det motsatte som virkelig henviser til dagens byggestandarder der bjelkelag ikke får svikte det minste mm. Men man må jo lære seg å skille gamle låver og nybygde bolighus. Lykke til med krepselaget!!!
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Akkurat, derav spørsmålet angående noen krav til svikt. For øvrig skal man følge normen uansett om det er et loft i en stall eller en villa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Sviktnormen er utrolig viktig for opplevelsen av å gå på et bjelkelag. Den bør man følge for sin egen del ikke for å glede myndighetene.
Hei og takk for svarene! Ja, det kan jo bli livlig på en krepselag selvfølgelig Balkene er 5 meter lange, en kompis kan sveise dem sammen. Hva tror dere, ville det fungere med de velgerne?
Mvh Johan
Mvh Johan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du har tilgang til egen sag og virke ville jeg foreslått at du sagde opp 50x250 som gulvbjelker. Da holder det med en bærende bjelke på midten, og du kan ha både krepselag og låvedans.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Risikoene ved å sveise i galvat er ikke det sunneste for kroppen, men det har kanskje din venn kontroll på? Totalt blir det altså 2 skjøter? Disse bør stumpsveises siden skjøtene sannsynligvis havner på ugunstige steder. Et annet alternativ kan være å skru sammen bjelkene. Man legger en 5m bjelke på to søyler og henger inn de andre bjelkene på hver side av denne bjelken.
Takk for svar, ja det burde han ha kontroll på, han er jo sveiser og har sett bjelkene..B bossespecial skrev:Risikoene ved å sveise i galvat er ikke det sunneste for kroppen, men det har kanskje kompisen din kontroll på? Totalt blir det altså 2 skjøter? Disse bør stummsveises siden skjøtene sannsynligvis havner på upassende steder. Et annet alternativ kan være å skru sammen bjelkene. Man legger en 5m bjelke på to søyler og henger inn de andre bjelkene på hver side av denne bjelken.
Okei skal vurdere det med å skru sammen dem, kanskje blir det enklere
Klikk her for å svare