Det er jo enkelt å legge de tverrgående trelektene på c/c 300 mm, selv om det går med dobbelt så mange.
Menas at
Jjustusandersson skrev:
Det er jo enkelt å legge de tverrgående trelektene på c/c 300 mm, selv om det går med dobbelt så mange.
Ok men tvers er jo 6 metersspennet. Du mener nok "langs" - men glessere deling tvers enn 300cc kan jeg ikke ha pga UPM trallens konstruksjon med skinne osv.
Bjelkelaget heller vel i 6 metersretningen? Etter å ha sett på UPMs instruksjonsvideo kan jeg ikke forstå at det ikke skulle gå an å legge det ifølge mitt forslag.
Bjelkelaget heller vel i 6 metersretningen? Etter å ha sett på UPMs instruksjonsvideo kan jeg ikke forstå at det ikke skulle gå an å legge det i henhold til mitt forslag.
Om UPM legges i samme retning som takstolene så kommer jeg til å få det bjelkelag som UPM hviler på tvers fallretningen. På videoen du så burde det komme frem at støtten/bjelkelaget/reglene eller hva vi skal kalle det, må krysse UPM plankene hver 300 cc.
Eller så forstår jeg ikke hva du mener. Kan du skissere så jeg forstår - jeg kan jo se på alle dine innlegg at du er vant til å snakke byggteknikk - jeg er bare privatbyggherre som mangler en "Generalare" og får "fylle opp" det som entreprenøren ikke klarer.
På bildet nedenfor er de tre vannrette linjene stålbjelker, og de mange loddrette linjene trebjelker. UPM plankene legges parallelt med stålbjelkene og skrus i trebjelkene.
På nedenstående bilde er de tre vannrette linjene stålbjelker, og de mange loddrette linjene trebjelker. UPM plankene legges parallelt med stålbjelkene og skrus i trebjelkene.
[bilde]
Taket består av spontede planker - men de finner ikke støtte i de få stålbjelkene og kan jo ikke ligge på trebjelkene for da får jeg skruer gjennom taket og det må ikke skje. Trebjelkene som du har tegnet går på tvers av fallet og demmer opp vannet. Å ha så få HEB virker underlig, men det spørsmålet faller på grunn av det førstnevnte.
Det er dessverre noe jeg ikke forstår. Har du ikke en sektionsritning?
Takk! Det er fantastisk at du utfordrer, for ingenting er hogd i stein. Jeg satte meg ved kjøkkenbordet med skala og rutet papir og gjorde en slags tegning som vedlegges. Over natten tenkte jeg at du kanskje har et mye tynnere tak (enn mitt som er ca 350 mm tykt fra UPM til innertak) og har felt inn bjelkene i HEB slik at de danner støtte både for UPM og innertaket? Det er en interessant løsning, men stiller nok for store krav til de tre HEB-festene der det nok blir 10 ganger større belastning (jeg har 30 stk HEB) enn hva som er beregnet nå (670 kg). Dessverre har jeg ikke kunnet drøfte ulike motforslag, men vi har byggemøte i morgen,,,,
Ja, nå forstår jeg bedre hvordan du tenker. Jeg synes imidlertid at konstruksjonen inneholder en del spørsmålstegn. For eksempel hvordan du skal kunne feste inn trelektene uten å gå igjennom tettelaget. Trelektene er vel også unødvendig høye, da de ikke har noen bærende funksjon. Ville det ikke vært bedre å bygge et løst liggende rutenett av tre med mindre dimensjoner? Deretter tror jeg at alle HEB-bjelkene sammen blir en ganske dyr konstruksjon. 31 stk HEB 120 veier til sammen knapt 5000 kg og med 20 kr per kg blir det i størrelsesordenen 100 000 kr. Om du i stedet bruker en kraftig bjelke av limtre i kombinasjon med vanlig konstruksjonsvirke bør tilsvarende kostnad ligge under 20 000 kr. Kan du tolerere en midtstolpe under bjelken blir det enda billigere. Men det er kanskje andre aspekter som jeg ikke kjenner til?
Ja, nå forstår jeg bedre hvordan du tenker. Jeg synes dog at konstruksjonen inneholder en del spørsmålstegn. F.eks. hvordan du skal kunne feste inn trelektene uten å gå igjennom tetningslaget. Trelektene er vel også unødvendig høye, da de ikke har noen bærende funksjon. Ville det ikke vært bedre å bygge et løst liggende rutenett av tre med mindre dimensjoner? Dessuten tror jeg at alle HEB-balkene sammen blir en ganske dyr konstruksjon. 31 stk. HEB 120 veier til sammen knapt 5000 kg og med 20 kr per kg blir det i størrelsesorden 100 000 kr. Hvis du i stedet bruker en kraftig bærebjelke av limtre i kombinasjon med vanlig konstruksjonsvirke, bør tilsvarende kostnad ligge under 20 000 kr. Kan du tolerere en midtpilar under bærebjelken, blir det enda billigere. Men det kan jo være andre aspekter som jeg ikke kjenner til?
Hei igjen
prosjketet har nå vendt tilbake til Kertobjelker ... det var som du sa med prisen ... jeg var også der i uvitenhet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.