Hei, jeg holder på å renovere et hus fra 1935 og legger som best nytt bjelkelag, jeg står nå foran å legge bjelkelag over kjelleren der lengste spennvidden er 4400mm. Jeg bygger bjelkelaget med 45x220 C24 cc400, kan dette fungere eller er den spennvidden for lang? Har for meg at grensen for hva som er "ok" begynner å trekkes ved 4m for det senteravstanden og dimensjonen på tømmeret.

Hvis det er for langt så er det 3m tverrgående for å bryte av spennvidden, jeg har ikke mulighet til å miste taknivå nedover så jeg må felle inn kanskje en HEA eller IPE stålbjelke, hvilken dimensjon ville i så fall være rimelig? Eller kan jeg klare meg med 45x220 tverrgående og feste bjelkene med bjelkesko? Kanskje en grovere limtredrager 70x220 som jeg deretter fester bjelke med bjelkesko i? Det kommer til å stå et kjøkken på dette området, vet ikke om det gjør noen forskjell, men kjøkkenet vil bli montert rett ved det ene opplaget, så "midten" av spennvidden er egentlig "tom" gulvflate i kjøkkenet.

Takk for tips.

P
45x220 fungerer som du har tenkt på 4400 om du har 22 mm skruvlimmad spån øverst.

• Liker
Le JG
  • Laddar…
P
Krysskolvning trengs oftest med!

• Liker
Le JG og 1 annen
  • Laddar…
Hei, takk for svar. Jeg glemte å nevne at jeg tidligere har lagt kortlingar. Krysskolvning er vel litt lignende om ikke en aning mer effektiv? Det kommer til å ligge gulvplanker oppå, så dessverre ingen sponplate som stiver opp.

P
L Le JG skrev:
Hei, takk for svar. Jeg glemte å nevne at jeg tidligere har lagt kortlinger. Krysskolvning er vel litt lignende om ikke en aning mer effektivt? Det vil ligge gulvplank på toppen så dessverre ingen sponplate som stiver opp.
Ja det går like bra å ha hele biter som krysskolvning, det er ikke mange som setter krysstag lenger det er ikke tidseffektivt..

• Liker
Le JG
  • Laddar…
P
L Le JG skrev:
Det kommer ligge gulvplank oppå så dessverre ingen sponplate som stiver opp.
Da er anbefalingen maks 4150 mm. Jeg hadde dog gått for 45x220 og kortlat skikkelig. Det gir samvirke mellom bjelkene og stiver opp skikkelig så jeg tror ikke det vil oppleves som svaiete.

Ellers får du gå opp til 45x245 som fikser 4640 mm.

• Liker
Le JG
  • Laddar…
Takk for fine svar!
ACME skrev:
Da er anbefalingen maks 4150 mm. Jeg hadde dog gått for 45x220 og kortlat ordentlig. Det gir samvirke mellom bjelkene og stiver opp skikkelig, så jeg tror ikke at det vil oppleves som svaient.

Ellers får du gå opp til 45x245 som fikser 4640 mm.
Takk!

• Liker
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
ACME skrev:
Da er anbefalingen maks 4150 mm. Jeg hadde imidlertid gått for 45x220 og kortlat skikkelig. Det gir samvirke mellom bjelkene og stiver opp skikkelig så jeg tror ikke det vil oppleves som svaiende.

Ellers må du gå opp til 45x245 som fikser 4640 mm.
Rejäl skrev:
Ja det går like bra å ha hele biter som krysskolving, det er ikke mange som setter krysstag lenger, det er ikke tidseffektivt..
Takk!

I min lillestue har jeg en spennvidde på 5,7 meter, cc600. Bjelkelaget består av bunnen på rammetakstolen. Gulvbjelken er av 45x145. Gulvet er bare vanlige not og fjær gulvplanker. Det er ikke tegn til svikt eller nedbøyning.
Nå skulle det egentlig ha vært en bærende vegg i underetasjen, men leietakeren ville virkelig ha åpen planløsning. Da jeg merket hvor stabilt det var, fikk det være slik.
Jeg råder deg ikke til å gå under 45x220. Men jeg kan si at du kan være mer enn rolig når det gjelder stabilitet.

Det høres ut som et mirakel.

Loftet på vår garasje har et bjelkelag med 48x175, cc 60 cm, over en spennvidde på 585 cm. Gulvet er 21x95 råspont. I midten under er det ingen bærende vegg, men en 100x200 massivtrebjelke over en spennvidde på 540 cm. Det svaiet når man går på det. Bjelkelaget har imidlertid klart en last på ca. 4,5 tonn høy over 66 m2. Det tilsvarer ca. 45 karer i dekadeklubben...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.